University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

"That's the situation". Description of the latest Polish lexicon 

General data

Course ID: 3003-C353KJ1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: "That's the situation". Description of the latest Polish lexicon 
Name in Polish: „Taka jest sytuacja”. Opis najnowszej leksyki polskiej
Organizational unit: Institute of Polish Language
Course groups: (in Polish) Seminaria licencjackie dla filologii polskiej - stacjonarne 2023/2024
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 10.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

B.Sc. seminars

Prerequisites:

Culture of Polish Language I 3003-11A1KT
Culture of Polish Language II 3003-11A2KT
Introduction to Sychronic Linguistics 3003-11A1JS
Polish Descriptive Grammar I 3003-11A1GR
Polish Descriptive Grammar II 3003-11A2GR

Prerequisites (description):

The student should have basic knowledge of Polish linguistics. They should know and understand linguistic terminology and the basics of linguistic research methodology.



Mode:

Classroom
Remote learning

Short description:

The seminar concerns the contemporary Polish language, in particular: the newest Polish lexis. Students will gain knowledge and skills regarding various ways of describing the lexical system of the Polish language (in connection with the grammatical system and the functioning of the language in society). The description material is the newest Polish lexicon. The aim is to prepare students to write a linguistic bachelor's thesis on contemporary/ recent/ the newest Polish lexis.

Full description:

Detailed issues discussed during the seminar concern the thematic fields covered by the latest Polish language (on the example of the dictionary of Polish neologisms of the Language Observatory of the University of Warsaw), word-formation tendencies occurring in the newest lexis/ contemporary Polish, relations between language units, types of new lexical units, more difficult issues in the normative description of the newest Polish language, a contemporary codified norm, attitudes of contemporary Poles towards the language, sociolects currently functioning in the Polish language and methods of description of them, expressive and axiological characterization of the contemporary Polish language. Students will therefore acquire knowledge and skills related to lexicology, lexicography, elements of semantics, synchronic word formation, normative linguistics, sociolinguistics, stylistics and pragmalinguistics. This will allow them to come into contact with both linguistic topics and instruments that they will be able to apply when writing their own thesis. Students will also encounter (on selected examples taken from study papers) the problem of collecting material, limiting its scope (selection), and describing it (categorization) from a certain (selected) perspective.

The selection of topics may change depending on the cycle of education.

Bibliography:

Anusiewicz J., Potoczność jako sposób doświadczania świata i jako postawa wobec świata [w:] Język a kultura, t. 5, Potoczność w języku i kulturze, red. J. Anusiewicz i F. Nieckula, Wrocław 1992.

Banasiak D., Ośmieszanie jako świadomy sposób konstruowania relacji my – oni na przykładzie polskich neologizmów nazywających szczepionkę przeciwko COVID-19 [w:] Ja – ty, my – oni. Człowiek jako istota społeczna, red. Lucie Saicová Římalová, Praha 2022, s. 64–76.

Burkacka I., Klasyfikacja słowotwórcza nowszych zapożyczeń, “Linguistica Copernicana” 2010, nr 2(4). s. 229–240.

Burkacka I., O sufiksach -nia i -eria w funkcji wykładników nazw miejsc, LingVaria 2010, nr 1 (9), s. 31–38.

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.

Grabias S., O ekspresywności języka: ekspresja a słowotwórstwo, Lublin 1981.

Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010 i nast.

Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red. red.), Morfologia, t. 2, cz. 4, Słowotwórstwo, Warszawa 1999 i nast., s. 361–583.

Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa 1979 i nast.

Hącia A., Kłosińska K., Łachnik J., Pędzich B., Słownik polskich neologizmów w Obserwatorium Językowym Uniwersytetu Warszawskiego [w:] Dialog z Tradycją, tom IX, Językowe świadectwa przemian społecznych i kulturowych, red. E. Horyń, E. Młynarczyk, Kraków 2021, s. 109–130.

Hącia A., Kłosińska K., Łachnik J., Pędzich B., Problemy metodologiczne związane z opisem nowych jednostek języka na przykładzie słownika neologizmów (OJ UW) [w:] Dialog z Tradycją, tom IX, Językowe świadectwa przemian społecznych i kulturowych, red. E. Horyń, E. Młynarczyk, Kraków 2021, s. 131–153.

Jadacka H., Kultura języka polskiego, t. 2, Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2006.

Jadacka H., System słowotwórczy polszczyzny (1945-200), Warszawa 2001.

Kłosińska K. i in., Postawy wobec języka. Raport z badań przeprowadzonych w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Obserwatorium Kultury” 2016–2017, Warszawa 2017, http://postawywobecjezyka.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/267/2017/12/raport_Postawy-wobec-j%C4%99zyka.pdf

Kołodziejek E., Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005.

Kudra B., O niektórych właściwościach nowych derywatów czasownikowych, „Rozprawy Komisji Językowej” 2016, nr 62, s. 49–57.

Lewicki A.M., Pajdzińska A., Frazeologia [w:] J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Współczesny język polski, Wrocław 1993, s. 307–326.

Łachnik J., Analiza najnowszego słownictwa polskiego z pola tematycznego JEDZENIE – na materiale słownika Obserwatorium Językowego UW. Analiza formalna jednostek i analiza ilościowa pola, “Prace Filologiczne” 2022, t. 77, s. 291–314.

Łachnik J., Nowe słownictwo związane z jedzeniem – na materiale Obserwatorium Językowego UW. Próba rekonstrukcji struktury pola tematycznego, “Poradnik Językowy” 2022, z. 2, s. 25–45

Markowski A., Kultura języka polskiego, t. 1, Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2018.

Markowski A. (red.), Nowe spojrzenie na kryteria poprawności językowej, Warszawa 2012.

Markowski A., Wykłady z leksykologii, Warszawa 2012.

Miodunka W., Teoria pól językowych. Społeczne i indywidualne ich uwarunkowania, Warszawa 1980.

Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego, zakładka: “Zasady opisu haseł”: https://obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl/zasady-opisu-hasel/

Pędzich B., Jak powstaje socjolekt. Studium słownictwa paralotniarzy, Warszawa 2012.

Polański K. (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1993 (hasło: Pole semantyczne).

Puzynina J., Jak pracować nad językiem wartości [w:] Język a kultura, t. 2.

Puzynina J., O elementach ocen w strukturze znaczeniowej wyrazów, Biuletyn PTJ XL, 1986, s 121–128.

Skubalanka T., O ekspresywności języka, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F, Nauki Filozoficzne i Humanistyczne 27, vol. XXVII, 8, 1972, s. 123–135.

Tokarski R., Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2013.

The choice of reading material may change depending on the cycle of education.

Learning outcomes:

After completing the seminar, the student:

KNOWLEDGE

- knows the specifics of the newest Polish vocabulary

- knows and understands the terminology, theories and methodologies of research in the field of linguistics, useful in lexicological and cultural-linguistic analyzes

- knows and understands consistent methods of lexical material analysis

SKILLS

- is able to problematize lexicological or cultural-linguistic issues being the subject of his work, select appropriate research methods for them and apply them

- is able to independently collect and select the linguistic (empirical) material that is the subject of the analysis

- can interpret the results of their own analyzes and place them against the background of data from the literature on the subject

- can correctly formulate conclusions from the analysis of the material

- is able to conduct research work at the basic level under the supervision of a scientific supervisor

SOCIAL COMPETENCE

- is ready for individual work and group cooperation, consisting in conducting discussions and exchanging opinions based on available theoretical and material data

- is ready to independently undertake and initiate simple research activities

- is ready to effectively organize their own work and to critically assess its advancement

- is ready to conduct scientific work in accordance with the principles of intellectual honesty

Assessment methods and assessment criteria:

The student is obliged to be present and active during the classes. In the first semester, two absences from classes are allowed, in the second semester one absence is allowed. The basis for passing the seminar is the ongoing control of the progress of the BA thesis (gathering and selection of material, classification, use of theoretical tools, description of the material, development of the theoretical and analytical part of the thesis). A prerequisite for passing the bachelor's seminar is submitting the final (corrected, ready for BA exam) version of the thesis and its acceptance by the supervisor.

Assessment methods and criteria may be modified depending on the cycle of education.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
First cycle diploma seminar, 60 hours, 9 places more information
Coordinators: Iwona Burkacka, Agata Hącia, Jarosław Łachnik, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak
Group instructors: Agata Hącia, Jarosław Łachnik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
First cycle diploma seminar - Pass/fail
Type of course:

B.Sc. seminars

Mode:

Classroom
Remote learning

Short description:

The seminar concerns the contemporary Polish language, in particular: the newest Polish lexis. Students will gain knowledge and skills regarding various ways of describing the lexical system of the Polish language (in connection with the grammatical system and the functioning of the language in society). The description material is the newest Polish lexicon. The aim is to prepare students to write a linguistic bachelor's thesis on contemporary/ recent/ the newest Polish lexis.

Full description:

Detailed issues discussed during the seminar concern the thematic fields covered by the latest Polish language (on the example of the dictionary of Polish neologisms of the Language Observatory of the University of Warsaw), word-formation tendencies occurring in the newest lexis/ contemporary Polish, relations between language units, types of new lexical units, more difficult issues in the normative description of the newest Polish language, a contemporary codified norm, attitudes of contemporary Poles towards the language, sociolects currently functioning in the Polish language and methods of description of them, expressive and axiological characterization of the contemporary Polish language. Students will therefore acquire knowledge and skills related to lexicology, lexicography, elements of semantics, synchronic word formation, normative linguistics, sociolinguistics, stylistics and pragmalinguistics. This will allow them to come into contact with both linguistic topics and instruments that they will be able to apply when writing their own thesis. Students will also encounter (on selected examples taken from study papers) the problem of collecting material, limiting its scope (selection), and describing it (categorization) from a certain (selected) perspective.

Bibliography:

Anusiewicz J., Potoczność jako sposób doświadczania świata i jako postawa wobec świata [w:] Język a kultura, t. 5, Potoczność w języku i kulturze, red. J. Anusiewicz i F. Nieckula, Wrocław 1992.

Banasiak D., Ośmieszanie jako świadomy sposób konstruowania relacji my – oni na przykładzie polskich neologizmów nazywających szczepionkę przeciwko COVID-19 [w:] Ja – ty, my – oni. Człowiek jako istota społeczna, red. Lucie Saicová Římalová, Praha 2022, s. 64–76.

Burkacka I., Klasyfikacja słowotwórcza nowszych zapożyczeń, “Linguistica Copernicana” 2010, nr 2(4). s. 229–240.

Burkacka I., O sufiksach -nia i -eria w funkcji wykładników nazw miejsc, LingVaria 2010, nr 1 (9), s. 31–38.

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.

Grabias S., O ekspresywności języka: ekspresja a słowotwórstwo, Lublin 1981.

Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010 i nast.

Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red. red.), Morfologia, t. 2, cz. 4, Słowotwórstwo, Warszawa 1999 i nast., s. 361–583.

Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa 1979 i nast.

Hącia A., Kłosińska K., Łachnik J., Pędzich B., Słownik polskich neologizmów w Obserwatorium Językowym Uniwersytetu Warszawskiego [w:] Dialog z Tradycją, tom IX, Językowe świadectwa przemian społecznych i kulturowych, red. E. Horyń, E. Młynarczyk, Kraków 2021, s. 109–130.

Hącia A., Kłosińska K., Łachnik J., Pędzich B., Problemy metodologiczne związane z opisem nowych jednostek języka na przykładzie słownika neologizmów (OJ UW) [w:] Dialog z Tradycją, tom IX, Językowe świadectwa przemian społecznych i kulturowych, red. E. Horyń, E. Młynarczyk, Kraków 2021, s. 131–153.

Jadacka H., Kultura języka polskiego, t. 2, Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2006.

Jadacka H., System słowotwórczy polszczyzny (1945-200), Warszawa 2001.

Kłosińska K. i in., Postawy wobec języka. Raport z badań przeprowadzonych w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Obserwatorium Kultury” 2016–2017, Warszawa 2017, http://postawywobecjezyka.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/267/2017/12/raport_Postawy-wobec-j%C4%99zyka.pdf

Kołodziejek E., Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005.

Kudra B., O niektórych właściwościach nowych derywatów czasownikowych, „Rozprawy Komisji Językowej” 2016, nr 62, s. 49–57.

Lewicki A.M., Pajdzińska A., Frazeologia [w:] J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Współczesny język polski, Wrocław 1993, s. 307–326.

Łachnik J., Analiza najnowszego słownictwa polskiego z pola tematycznego JEDZENIE – na materiale słownika Obserwatorium Językowego UW. Analiza formalna jednostek i analiza ilościowa pola, “Prace Filologiczne” 2022, t. 77, s. 291–314.

Łachnik J., Nowe słownictwo związane z jedzeniem – na materiale Obserwatorium Językowego UW. Próba rekonstrukcji struktury pola tematycznego, “Poradnik Językowy” 2022, z. 2, s. 25–45

Markowski A., Kultura języka polskiego, t. 1, Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2018.

Markowski A. (red.), Nowe spojrzenie na kryteria poprawności językowej, Warszawa 2012.

Markowski A., Wykłady z leksykologii, Warszawa 2012.

Miodunka W., Teoria pól językowych. Społeczne i indywidualne ich uwarunkowania, Warszawa 1980.

Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego, zakładka: “Zasady opisu haseł”: https://obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl/zasady-opisu-hasel/

Pędzich B., Jak powstaje socjolekt. Studium słownictwa paralotniarzy, Warszawa 2012.

Polański K. (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1993 (hasło: Pole semantyczne).

Puzynina J., Jak pracować nad językiem wartości [w:] Język a kultura, t. 2.

Puzynina J., O elementach ocen w strukturze znaczeniowej wyrazów, Biuletyn PTJ XL, 1986, s 121–128.

Skubalanka T., O ekspresywności języka, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F, Nauki Filozoficzne i Humanistyczne 27, vol. XXVII, 8, 1972, s. 123–135.

Tokarski R., Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2013.

Notes:

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)