Polish language - interestingly, creatively, with passion; Montessori method in primary school
General data
Course ID: | 3003-JPC-OG |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Polish language - interestingly, creatively, with passion; Montessori method in primary school |
Name in Polish: | Język polski - ciekawie, twórczo, z pasją; metoda Montessori w szkole podstawowej |
Organizational unit: | Institute of Polish Language |
Course groups: |
General university courses General university courses in Faculty of Polish Studies General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Konwersatorium adresowane jest do studentów chcących pogłębić wiedzę o metodach nauczania języka polskiego w klasach IV-VIII. Przedmiotem zajęć będzie praktyczna nauka metod stosowanych w pedagogice Marii Montessori. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest ukazanie studentom – przyszłym nauczycielom języka polskiego i wszystkim zainteresowanym pedagogiką Marii Montessori samej idei nauczania tą metodą. Ważnym celem jest ponadto kształcenie umiejętności przygotowania szkolnych pomocy dydaktycznych oraz prezentacja i przygotowywanie pomocy używanych w procesie rozwijania umiejętności językowych i literackich uczniów klas IV–VIII stosowanych w pedagogice Marii Montessori. Zajęcia będą miały głównie praktyczny charakter, jako skoncentrowane na przygotowaniu i krytycznej analizie samodzielnie przygotowanych pomocy dydaktycznych do lekcji dotyczących zagadnień gramatycznych, ortograficznych, kształcenia literackiego oraz słownictwa i frazeologii. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć studenci zapoznają się z zasadami pracy w szkołach Montessori oraz możliwościami przeniesienia stosowanych w nich rozwiązań do potrzeb tradycyjnego nauczania, dowiedzą się, czym jest lekcja trójstopniowa i na czym polega kontrola błędów w pomocach oraz jak wykorzystać dorobek oparty na kształceniu metodą Marii Montessori do poznania i utrwalenia nowych zagadnień. Studenci zapoznają się z pomocami stosowanymi w pedagogice zgodnej z metodami Montessori przy rozwijaniu umiejętności językowych. Znajdą się wśród nich: • tzw. pomoce sensoryczne – do kształcenia zmysłów, które są wstępem do poznawania języka polskiego, służą ćwiczeniu i utrwaleniu poznanych zagadnień lub występują równolegle z innymi pomocami, • pomoce do edukacji polonistycznej. Przyszli nauczyciele zastanowią się nad tym, jak pedagogika Montessori sytuuje się wobec nauczania podającego i konstruktywizmu oraz które jej elementy warto przenieść w odpowiednio dostosowanej formie do tradycyjnej szkoły. Rozważą także, czy da się prowadzić 45-minutową lekcję zgodnie z zasadami pedagogiki Montessori oraz które elementy podejścia montessoriańskiego warto wcielić w szkolne życie. Szczegółowe tematy zajęć będą dotyczyły następujących zagadnień: 1. Czym jest pedagogika Montessori? Zasady pracy w klasie. Historia życia Marii Montessori. Sprzęt do robienia pomocy, wyposażenie sali. Księga ucznia. 2. Części mowy i kolory – czasownik, przysłówek 3. Części mowy i kolory – rzeczownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik 4. Części mowy i kolory – przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik. 5. Części mowy – pudełka gramatyczne. 6. Wzbogacanie słownictwa i frazeologia. 7. Ortografia i kolory. 8. Części zdania. 9. Pisanie opowiadań i inne wypowiedzi pisemne. 10. Omawianie lektur w ujęciu montessoriańskim, nauka wierszy. 11. Utrwalanie wiedzy. Jak zrealizować podstawę programową? Organizacja pracy ucznia, obowiązki nauczyciela. Dziennik umiejętności i wiedzy. Czy to działa? Omówienie pomocy wykonanych przez uczestników zajęć. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podmiotu (dla chętnych – podczas kolejnych lat pracy warto zajrzeć do źródeł): Montessori M., Domy dziecięce, Warszawa 2005. Montessori M., Odkrycie dziecka, Łódź 2014. Montessori M., Wykłady londyńskie 1946, Warszawa 2019. Montessori M., O kształtowaniu się człowieka, Warszawa 2019. Montessori M., Sekret dzieciństwa, Warszawa 2019. Montessori M., Dziecko w rodzinie, Warszawa 2020. Montessori M., Co powinieneś wiedzieć o swoim dziecku, Warszawa 2020. Literatura przedmiotu (skany potrzebnych stron znajdą Państwo na platformie Kampus) Badura-Strzelczyk, Pomóż mi zrobić to samemu. Jak wykorzystać idee Marii Montessori we współczesności, Kraków 1998 (fragmenty). Bednarczuk B., Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i celów życiowych, Kraków 2016 (rozdział Podsumowanie i wnioski). Davis S., Montessori w twoim domu, Ożarów Mazowiecki 2020 (fragmenty). Epstein Paul, Z notatek obserwatora Montessori w praktyce, Kraków 2014 (rozdział 2). Guz S., Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia, t. I, Lublin 2016 (cz. I System edukacyjny Marii Montessori – podstawy pedagogiczne). Guz S., Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Lublin 2006 (rozdział 5). Miksza M. (red.), Język oknem na świat – edukacja językowa w pedagogice Marii Montessori, Łódź 2015 (rozdział 2). Miksza M., Zrozumieć Montessori, Impuls, Kraków 2018 (fragmenty). Pitamic M., Naucz mnie samodzielności. Zajęcia metodą Montessori dla Ciebie i Twojego dziecka, Warszawa 2010 (rozdział 3). Poussin Ch., Roche H., Hamidi N., Metoda Montessori od 6 do 12 lat, Warszawa 2019 (fragmenty). Literatura pomocnicza: Fisher R., Uczymy, jak się uczyć, Warszawa 1999 (rozdział 3). Fisher r., Uczymy, jak myśleć, Warszawa 1999 (rozdział 4). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: WIEDZA: 1) Zna (wymienia, opisuje) główne założenia kształcenia językowego zgodnego z metodą Montessori. 2) Zna (rozpoznaje, nazywa, opisuje) wybrane pomoce używane w metodzie Montessori do nauczania języka polskiego w starszych klasach szkoły podstawowej. UMIEJĘTNOŚCI: 1) Potrafi korzystać z poznanych pomocy dydaktycznych zgodnych z metodą Montessori przy wprowadzaniu zagadnień językowych i literackich w dydaktyce szkolnej. 2) Wykorzystuje wiedzę o materiałach montessoriańskich do tworzenia własnych pomocy dydaktycznych, które mogą wspierać rozwijanie umiejętności językowych w klasie niemontessoriańskiej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1) Jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. 2) Umie współpracować w grupie i jest otwarty na nowe idee i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. 3) Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność i sposób przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. 4) Ma świadomość znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie, które student otrzymuje na podstawie: - aktywności na zajęciach - przygotowania jednej pomocy do wybranego bloku tematycznego zgodnie z kryteriami podanymi podczas zajęć oraz jednej strony z Księgi ucznia - wymagana obecność na 80% zajęć W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zajęcia będą prowadzone w sali lub zdalnie z wykorzystaniem narzędzi Google Meet lub platformy Zoom. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie |
Copyright by University of Warsaw.