University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Persuasion and linguistic manipulation in various types of discourse

General data

Course ID: 3003-PIM-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Persuasion and linguistic manipulation in various types of discourse
Name in Polish: Perswazja i manipulacja językowa w różnych typach dyskursu
Organizational unit: Institute of Polish Language
Course groups: General university courses
General university courses in Faculty of Polish Studies
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia są przeznaczone dla studentów wszystkich kierunków studiów. Celem zajęć jest zdobycie nowej wiedzy i uzupełnienie już wcześniej poznanej na temat istoty perswazji językowej oraz jej nieetycznej wersji, czyli manipulacji, stosowanej w różnych typach dyskursu. Naukowa analiza tych zjawisk z zastosowaniem metodologii wykorzystywanej w językoznawstwie, a zwłaszcza w teorii tekstu, ma uświadomić istotę zjawiska, jego wymiar społeczny oraz najczęściej spotykane postacie. Wiedza zdobyta na zajęciach będzie przydatna także w praktyce - w codziennej komunikacji oraz w przyszłej pracy zawodowej, w której jako narzędzia używa się słowa mówionego lub pisanego.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Na konwersatorium będą omawiane najważniejsze zagadnienia z teorii tekstu i retoryki. Celem jest zapoznanie studentów z różnymi technikami oddziaływania na odbiorcę wypowiedzi ustnej lub pisemnej za pomocą określonych środków językowych i pozawerbalnych oraz ze sposobami obrony przed atakiem słownym. Na zajęciach będą łączone problemy teoretyczne z praktyką językową, toteż oprócz korzystania z wykładu i wspólnego omawiania poruszanej problematyki uczestnicy zajęć będą sami przygotowywali krótkie wystąpienia o funkcji perswazyjnej oraz uczestniczyli w reżyserowanych na użytek zajęć debatach oraz negocjacjach.

Full description: (in Polish)

Tematy przewidziane w programie zajęć:

1. Funkcje perswazyjna i argumentacyjna na tle innych funkcji języka i wypowiedzi.

2. Istota tekstu i jego gatunki spotykane w różnych typach dyskursu – politycznym, naukowym, religijnym, szkolnym i potocznym.

5. Argumentacja, perswazja i manipulacja w różnych sytuacjach komunikacyjnych.

5. Zasady i techniki perswazji.

6. Argumentacja erystyczna a mowa nienawiści.

7. Środki językowe wykorzystywane w manipulacji językowej.

8. Techniki skutecznego i nieskutecznego reagowania na ataki słowne.

9. Analiza wybranych tekstów publicystycznych, reklamowych i literackich pod kątem pełnionej przez nie funkcji perswazyjnej oraz stosowanej przez ich autorów manipulacji językowej.

10. Próba postawienia diagnozy – czy winę za naruszanie etyki słowa w komunikacji międzyludzkiej ponosi język, czy jego użytkownik?

Bibliography: (in Polish)

1. Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000.

2. Austin J.L., Jak działać za pomocą słów? [w:] „Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne”, Warszawa 1961.

3. Barańczak S., Słowo – perswazja – kultura masowa, ,,Twórczość’’ 1975 nr 7, s.46-57.

4. Bartmiński J., Bartmińska-Niebrzegowska S., Tekstologia, Warszawa 2009.

5. Bartmiński J. [red.], Współczesny język polski, Lublin 2001.

6. Beck G., Zakazana retoryka, Gliwice 2007.

8. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa – Bydgoszcz 2000.

7. Cialdini R. B, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2001.

8. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.

9. Grice P., Logika i konwersacja, tłum. Jadwiga Wajszczuk, „Przegląd Humanistyczny”, 1977, nr 6. s. 85-99.

10. Głowiński M., Retoryka nienawiści, „Nauka” 2007, nr 2, s. 19-27

11. Guber P., Zwycięskie opowieści, Warszawa 2011.

12. Kochan M., Pojedynek na słowa, Kraków 2005.

13. Kołodziejek E., Walka na słowa. O perswazji i innych „chwytach” we współczesnych wystąpieniach sejmowych. (w:) I. Iwasiów, Madejski J. (red.), Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze współczesnej. Jerzy Madejski. Szczecin. 1994, s.227-235.

14. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.

15. Lewiński P., Argumentacja ad hominem jako strategia komunikacyjna. (w:) Sawicka G. (red.), Sytuacja komunikacyjna i jej parametry, Bydgoszcz 2010, s.95-103.

16. Maćkiewicz J., Kiedy słowo jest bronią, czyli erystyka w ujęciu potocznym. „Język Polski” LXXVI, 1996, nr 2-3 s. 108-113.

17. Perelman Ch. Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja. Warszawa 2002.

18. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów. Warszawa 1993.

19. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.

20. Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

Uczestnicy konwersatorium zdobędą podstawową wiedzę z tekstologii i teorii perswazji. Poznają główne zasady i techniki perswazji, nabędą umiejętność analizy językowej najważniejszych typów tekstów o funkcji perswazyjnej. Zapoznają się także z różnymi metodami analizy środków językowych wykorzystywanych w komunikacji, w szczególności tych o funkcji perswazyjnej oraz podstawowymi rodzajami argumentacji retorycznej i erystycznej. Pozwoli to każdemu uczestnikowi zajęć samodzielnie tworzyć teksty o funkcji perswazyjnej, trafnie dobierać argumenty i skutecznie odpierać ataki słowne z uwzględnieniem prawnych i etycznych uwarunkowań działalności naukowej i zawodowej obowiązujących we współczesnym świecie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie konwersatorium na ocenę na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach (samodzielne rozwiązywanie problemów, także w postaci pisemnego wykonywania zadań na platformie „Kampus”), udział w przykładowych debatach i negocjacjach.

W czasie pandemii konwersatorium będzie się odbywało z wykorzystaniem platform Zoom oraz Kampus. Od uczestników konwersatorium wymagane jest używanie kamery i mikrofonu podczas zajęć.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)