University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Popular Culture in Teaching Polish as a Foreign Language

General data

Course ID: 3004-PO2-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Popular Culture in Teaching Polish as a Foreign Language
Name in Polish: Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Organizational unit: Centre of Polish Language and Culture for Foreigners "Polonicum"
Course groups: General university courses
General university courses (ONLY FOR FOREIGNERS!)
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników zajęć z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami kulturoznawczymi, realizowanymi w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Punktem odniesienia jest dorobek glottodydaktyki polonistycznej. Doświadczenia nauczycieli języka polskiego jako obcego i kultury polskiej jako obcej pomagają budować kompetencje nauczycieli języków rzadziej nauczanych, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji kulturowej. Sięgnięcie po teksty i treści kultury popularnej pozwala uatrakcyjnić nauczanie JPJO i KPJO, a także powiększyć bazę fanów polszczyzny w świecie

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć zostaną przedstawione następujące zagadnienia (spis nie jest chronologiczny), m.in.:

- od nauczania języka polskiego jako obcego i kultury polskiej jako obcej do nauczania innych tzw. języków rzadziej nauczanych;

- kulturoznawstwo glottodydaktyczne;

- kultura popularna w nauczaniu języków rzadziej nauczanych (m.in. JPJO, języki słowiańskie): teksty, treści, inspiracje;

- kultura „bliska” ciału i perspektywa akafanowska;

- kanon(y) kultury oraz teksty i treści wchodzące w skład programów nauczania.

Omawiając ww. zagadnienia, będziemy odwoływać się do doświadczeń studentów i studentek, nabytych w trakcie nauki innych języków obcych.

Bibliography: (in Polish)

1. Bisko 2014, Polska dla średnio zaawansowanych. Współczesna polskość codzienna, Kraków.

2. T. Edensor 2004, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, Kraków.

3. P. Gębal, Wł. Miodunka 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.

4. W. Hofmański 2014, Transfer ujemny a kompetencja językowa. Język polski w nauczaniu Słowian, Praga.

5. I. Janowska 2010, Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków.

6. I. Janowska 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.

7. P. Kajak 2020, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa.

8. R. Kucharczyk 2018, Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie francuskiego jako drugiego języka obcego), Lublin.

Na zajęciach wykorzystane zostaną fragmenty ww. publikacji. Pozostałe odniesienia bibliograficzne, umożliwiające własne poszukiwania studentów, będą udostępniane w trakcie zajęć.

Learning outcomes: (in Polish)

Student/studentka uzyskuje podstawową orientację co do teorii badawczych, zagadnień i tematów omawianych w glottodydaktyce polonistycznej, a szczególnie w kulturoznawstwie glottodydaktycznym.

Student/studentka umie opisać specyfikę nauczania JPJO, w odniesieniu do polonistycznego dorobku glottodydaktycznego.

Student/studentka umie krytycznie spojrzeć na teksty i treści kultury popularnej funkcjonujące w kulturze polskiej, przydatne w procesie glottodydaktycznym, oraz wykorzystać je w tworzeniu programów nauczania dostosowanych do potrzeb uczących się.

W efekcie – studenci i studentki uzyskują wiedzę przydatną przyszłym lektorom i lektorkom JPJO, świadomym korzyści płynących z nauczania kultury jako obcej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie przedmiotu jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:

obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności) – 30%,

aktywność na zajęciach – 15%,

drobne prace domowe – 15%,

praca zaliczeniowa – 40%.

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Piotr Kajak
Group instructors: Piotr Kajak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)