Popular Culture in Teaching Polish as a Foreign Language
General data
Course ID: | 3004-PO2-OG |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0231) Language acquisition
|
Course title: | Popular Culture in Teaching Polish as a Foreign Language |
Name in Polish: | Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego |
Organizational unit: | Centre of Polish Language and Culture for Foreigners "Polonicum" |
Course groups: |
General university courses General university courses (ONLY FOR FOREIGNERS!) General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie uczestników zajęć z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami kulturoznawczymi, realizowanymi w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Punktem odniesienia jest dorobek glottodydaktyki polonistycznej. Doświadczenia nauczycieli języka polskiego jako obcego i kultury polskiej jako obcej pomagają budować kompetencje nauczycieli języków rzadziej nauczanych, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji kulturowej. Sięgnięcie po teksty i treści kultury popularnej pozwala uatrakcyjnić nauczanie JPJO i KPJO, a także powiększyć bazę fanów polszczyzny w świecie |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć zostaną przedstawione następujące zagadnienia (spis nie jest chronologiczny), m.in.: - od nauczania języka polskiego jako obcego i kultury polskiej jako obcej do nauczania innych tzw. języków rzadziej nauczanych; - kulturoznawstwo glottodydaktyczne; - kultura popularna w nauczaniu języków rzadziej nauczanych (m.in. JPJO, języki słowiańskie): teksty, treści, inspiracje; - kultura „bliska” ciału i perspektywa akafanowska; - kanon(y) kultury oraz teksty i treści wchodzące w skład programów nauczania. Omawiając ww. zagadnienia, będziemy odwoływać się do doświadczeń studentów i studentek, nabytych w trakcie nauki innych języków obcych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Bisko 2014, Polska dla średnio zaawansowanych. Współczesna polskość codzienna, Kraków. 2. T. Edensor 2004, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, Kraków. 3. P. Gębal, Wł. Miodunka 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa. 4. W. Hofmański 2014, Transfer ujemny a kompetencja językowa. Język polski w nauczaniu Słowian, Praga. 5. I. Janowska 2010, Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków. 6. I. Janowska 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków. 7. P. Kajak 2020, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa. 8. R. Kucharczyk 2018, Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie francuskiego jako drugiego języka obcego), Lublin. Na zajęciach wykorzystane zostaną fragmenty ww. publikacji. Pozostałe odniesienia bibliograficzne, umożliwiające własne poszukiwania studentów, będą udostępniane w trakcie zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student/studentka uzyskuje podstawową orientację co do teorii badawczych, zagadnień i tematów omawianych w glottodydaktyce polonistycznej, a szczególnie w kulturoznawstwie glottodydaktycznym. Student/studentka umie opisać specyfikę nauczania JPJO, w odniesieniu do polonistycznego dorobku glottodydaktycznego. Student/studentka umie krytycznie spojrzeć na teksty i treści kultury popularnej funkcjonujące w kulturze polskiej, przydatne w procesie glottodydaktycznym, oraz wykorzystać je w tworzeniu programów nauczania dostosowanych do potrzeb uczących się. W efekcie – studenci i studentki uzyskują wiedzę przydatną przyszłym lektorom i lektorkom JPJO, świadomym korzyści płynących z nauczania kultury jako obcej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie przedmiotu jest możliwe po spełnieniu następujących warunków: obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności) – 30%, aktywność na zajęciach – 15%, drobne prace domowe – 15%, praca zaliczeniowa – 40%. |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Piotr Kajak | |
Group instructors: | Piotr Kajak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.