Czech and Slovak New Wave Cinema
General data
Course ID: | 3005-CZFILM-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Czech and Slovak New Wave Cinema |
Name in Polish: | Czeska i słowacka Nowa Fala filmowa |
Organizational unit: | Institute of Western and Southern Slavic Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses in IWSSS General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia dla studentów/studentek Uniwersytetu Warszawskiego interesujących się twórczością filmową i/lub kulturą czeską i słowacką. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wykład na temat czeskiego i słowackiego nowofalowego filmu fabularnego powstającego w latach 60. |
Full description: |
(in Polish) Spis tematów składających się na konwersatorium: 1. Nowa Fala – konteksty pojęcia. 2. Kinematografia czeska i słowacka przed Nową Falą (I). 3. Kinematografia czeska i słowacka przed Nową Falą (II). 4. Początki Nowej Fali. Warunki rozwoju. Przedstawiciele. 5. Inspiracje literackie. 6. Nowofalowe środki wyrazu w filmie czeskim i słowackim. 7. Podglądanie codzienności: młodość. 8. Podglądanie codzienności: dojrzałość. 9. Rozrachunek z nazizmem. 10. Rozrachunek ze stalinizmem. 11. Alegorie i fantazje. 12. Filmy historyczne. 13. Nowa Fala czeska a Nowa Fala słowacka – porównanie. 14. Po Nowej Fali. 15. Nowa Nowa Fala? |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa bibliografia w języku polskim: 1. Janusz Skwara, Nowy film czechosłowacki, Warszawa 1968. 2. Peter Hames, Czechosłowacka Nowa Fala, Gdańsk 2009. 3. Josef Škvorecký, Wszyscy ci wspaniali chłopcy i dziewczyny. Osobista historia czeskiego kina, Sejny 2018. 4. Jadwiga Hučková, Od prawdy życia po rewoltę estetyczną. Kilka aspektów czechosłowackiej Nowej Fali, „Estetyka i Krytyka” 2017, nr 1. Podstawowa filmografia: Filmy czeskie 1. Czarny Piotruś / Černý Petr (1963), reż. Miloš Forman. 2. Intymne oświetlenie / Intimní osvětlení (1965), reż. Ivan Passer. 3. O uroczystości i gościach / O slavnosti a hostech (1966), reż. Jan Nĕmec. 4. Dolina pszczół / Údolí včel (1967), reż. František Vlačil. 5. Wszyscy dobrzy rodacy / Všichni dobří rodáci (1968), reż. Vojtĕch Jasný. 6. Koniec proboszcza / Farářův konec (1968), reż. Evald Schorm. 7. Pociągi pod specjalnym nadzorem / Ostře sledované vlaky (1968), reż. Jiři Menzel. 8. Żart / Žert, reż. Jaromil Jireš. 9. Wóz do Wiednia / Kočár do Vídnĕ (1968), reż. Karel Kachyňa. 10. Owoce rajskich drzew spożywamy / Ovoce stromů rajských jíme (1969), reż. Vĕra Chytilová. 11. Palacz zwłok / Spalovač mrtvol (1969), reż. Juraj Herz. 12. Przypadek dla początkującego kata / Případ pro začínajícího kata (1970), reż. Pavel Juráček. Filmy słowackie 1. Słońce w sieci / Slnko v sieti (1962), reż. Štefan Uher. 2. Dzwony dla bosych / Zvony pre bosých (1965), reż. Stanislav Barabáš. 3. Gdy skończy się ta noc / Kým sa skončí táto noc (1965), reż. Peter Solan. 4. Dezerterzy i pielgrzymi / Zbehovia a pútnici (1968), reż. Juraj Jakubisko. 5. Lilie polne / Ľalie poľné (1972), reż. Elo Havetta. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student/ka zyskuje wiedzę, która pozwala mu/jej dostrzec najistotniejsze cechy i walory czeskiej i słowackiej Nowej Fali filmowej oraz zachęca do jej analizy jako zjawiska estetycznego odzwierciedlającego swoistość tamtejszej kultury w latach 60. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia zajęć: - na ocenę dostateczną: • obecność na zajęciach, • dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności, • ewentualne pozostałe nieobecności usprawiedliwione na podstawie zaświadczenia lekarskiego, - na ocenę dobrą lub bardzo dobrą dodatkowo: • praca pisemna na jeden z trzech zaproponowanych tematów: 1. Nowofalowa koncepcja przestrzeni (na wybranych przykładach). 2. Inna wojna w filmach Nowej Fali (na wybranych przykładach). 3. Pokora i bunt – nowofalowy portret kobiety (na wybranych przykładach). Wymogi dotyczące pracy pisemnej: - minimum pięć filmów czeskich i/lub słowackich jako egzemplifikacja tematu, - objętość pracy: od pięciu do ośmiu stron, - czytelna kompozycja pracy, - unikanie streszczania fabuły analizowanych filmów, - poprawność ortograficzna (w tym - interpunkcyjna) i redakcyjna, - termin złożenia pracy: do końca sesji poprawkowej pierwszego semestru zajęć. |
Copyright by University of Warsaw.