University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Knowledge about arts in Slovenia

General data

Course ID: 3005-WOSLO-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Knowledge about arts in Slovenia
Name in Polish: Wiedza o sztuce Słowenii
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups: General university courses
General university courses in IWSSS
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów ze specyfiką słoweńskiej sztuki, z periodyzacją jej dziejów i kryteriami tejże, z najwybitniejszymi osiągnięciami słoweńskich (i ze Słowenią związanych) artystów uprawiających różne dyscypliny sztuki: architekturę, rzeźbę i malarstwo, muzykę, wielotworzywowe widowiska – teatr, operę, film (piśmiennictwo jest w programowej ofercie studiów pozycją odrębną). Sztukę Słowenii rozpatruje się jako reprezentację treści kulturowego uniwersum antyczno-chrześcijańskiego (w jego mutacji okcydentalnej), modyfikowanych przez realia kraju paru pograniczy: geograficznego, geopolitycznego, etnojęzykowego.

Full description: (in Polish)

Zadaniem konwersatorium jest zaznajomienie studentów kulturoznawstwa slawistycznego (kierunku słowenistycznego) z rozwojem różnych dyscyplin słoweńskiej sztuki w kontekście przemian sztuki europejskiej. Będziemy analizować lokalne uwarunkowania kulturowe, instytucjonalne i polityczne, wpływające na działalność artystyczną w różnych okresach. Celem zajęć jest również zapoznanie uczestników z włączaną współcześnie do narodowego kanonu twórczością rozpoznawalnych w skali lokalnej i zwłaszcza międzynarodowej przedstawicieli słoweńskiej sztuki, takich jak renesansowy kompozytor Jacobus Gallus Carniolus, barokowi budowniczowie (Domenico Rossi, Gregor Maček), malarze (Valentin Metzinger, Franc Mihael Strauss, Giulio Quaglio, Fortunat Bergant, Franc Jelovšek) i rzeźbiarz Francesco Robba, bidermaierowscy portreciści lublańskiego mieszczaństwa (Jožef Tominc, Matevž Langus), malarze realiści (Jurij Šubic, Ivana Kobilica) i kwartet impresjonistów (Ivan Grohar, Matija Jama, Rihard Jakopič, Matej Sternen), a w wieku XX architekci Maks Fabiani i Jože Plečnik, kompozytorzy Marij Kogoj i Primož Ramovš oraz inni przedstawiciele sztuki i architektury XX wieku od awangardy po retrogardę. Sztukę Słowenii rozpatruje się jako reprezentację wartości kulturowego uniwersum antyczno-chrześcijańskiego (w jego mutacji okcydentalnej), modyfikowanych przez realia kraju paru pograniczy: geograficznego (alpejsko-panońsko-dynarsko-adriatyckiego), geokulturowego (środkowoeuropejsko-śródziemnomorsko-bałkańskiego), etnojęzykowego (germańsko-romańsko-słowiańsko-węgierskiego). Porządek ćwiczeń organizuje zasada chronologiczno-typologicznej prezentacji zjawisk – w obrębie kolejnych epok w historii sztuki ukazuje się ich artystyczny repertuar, konfigurację jego treści i rozkład dominant.

Bibliography: (in Polish)

Vojeslav Molè, Sztuka Słowian południowych, Wrocław 1962.

Kraków i Lublana a mit Europy Środkowej, red. Jacek Purchla, Kraków 2007 [Artykuły: Peter Krečič, Lublana – czy miasto także śródziemnomorskie? Doświadczenie Plečnika; Damjan Prelovšek, „Lublana Plečnika”, tłum. obu tekstów Joanna Pomorska].

France Stele, Stanko Klinar, Neznana Slovenija = Unknown Slovenia = Unbekanntes Slowenien = Slovenia, Ljubljana: Cankarjeva založba, 1991.

Guide to slovenian museums and galleries, [collected and ed. by Jana Šubic, Elizabeta Petruša Štrukelj, Metka Fujs; transl. Sebastjan Vörös] Ljubljana 2008.

Barbara Jaki, Guide to the permanent collection : painting and sculpture in Slovenia from the 13th to the 20th Century, National Gallery of Slovenia, Ljubljana 1999.

Baroque Ljubljana, red. Metoda Kemperl, Matej Klemenčič, Igor Weigl, Ljubljana 2007.

Cezary Wąs, Architektura Jože Plečnika, Wrocław : Muzeum Architektury, 2004.

Peter Krečič, Jože Plečnik: architekt i wizjoner = architect and visionary, 1872-1957, [tł. Barbara Andrunik et al.]. Kraków : Międzynarodowe Centrum Kultury, 2006.

Zdzisława i Tomasz Tołłoczko Josip Plečnik - jeden z prekursorów tradycjonalnego modernizmu: ze studiów nad ewolucją architektury od akademickiego klasycyzmu ku zmodernizowanemu klasycyzmowi, Kraków 1999.

20th century architecture: from modernist to contemporary: guide to architecture / [written by Stane Bernik et al.; English transl. Barbara Simoniti]. Ljubljana, 2003.

Meta Kordiš, Gospodična, vi ste lepi kot plakat: plakat v Ljubljani med obema svetovnima vojnama, Ljubljana 2005.

Neue Slowenische Kunst jako projekt polityczny, w: Komunizm na peryferiach. Rubieże ideologii i rzeczywistości społecznej, red. M. Bogusławska, Z. Grębecka, Warszawa – Kraków 2013.

Joanna Szczepanik, Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst : wieloaspektowość i kolektywizm, Gdańsk 2014.

Ausstellung Laibach Kunst - Rekapitulacja 2009, MS Muzeum Sztuki, 26.05.-23.08.2009, Łódź, red. Naomi Henning, Wiktor Skok ; tł. Marjan Golobič et al.; Łódź: Muzeum Sztuki, cop. 2009.

Andrej Rijavec, Twentieth century slovene composers = Slovenische Komponisten des 20. Jahrhunderts, Ljubljana 1975.

Zaproponowany wybór literatury przedmiotu wynika z jej dostępności w warszawskich bibliotekach. Dodatkowa specjalistyczna literatura będzie dobierana odpowiednio do zainteresowań i potrzeb studentów. Zakres literatury obowiązkowej do egzaminu zostanie przedstawiony podczas zajęć.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu cyklu student powinien:

– dysponować faktograficzną wiedzą o wartościach kanonu głównych dyscyplin słoweńskiej sztuki;

– dostrzegać korelację między estetycznym wyrazem jej wytworów a filozoficzno-światopoglądowymi koncepcjami ludzkiego życia i kulturotwórczego działania;

– z dzieł sztuki komponować narracje o kulturowej rzeczywistości czasu i miejsca;

– znać podstawy metajęzyka sztuki jako narzędzia jej analizy i interpretacji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zasady zaliczenia:

>Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w konwersatorium, świadczące o znajomości zadanych lektur.

>Przygotowanie prezentacji przedstawiającej sztukę wybranego regionu.

>Zaliczenie testu rocznego (na minimum 51%).

>Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z testu rocznego, aktywnego uczestnictwa w zajęciach (10% oceny końcowej) i prezentacji (20% oceny końcowej).

Practical placement: (in Polish)

Brak.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 60 hours, 10 places more information
Coordinators: Marta Cmiel-Bażant
Group instructors: Marta Cmiel-Bażant
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów ze specyfiką słoweńskiej sztuki, z periodyzacją jej dziejów i kryteriami tejże, z najwybitniejszymi osiągnięciami słoweńskich (i ze Słowenią związanych) artystów uprawiających różne dyscypliny sztuki: architekturę, rzeźbę i malarstwo, muzykę, wielotworzywowe widowiska – teatr, operę, film (piśmiennictwo jest w programowej ofercie studiów pozycją odrębną). Sztukę Słowenii rozpatruje się jako reprezentację treści kulturowego uniwersum antyczno-chrześcijańskiego (w jego mutacji okcydentalnej), modyfikowanych przez realia kraju paru pograniczy: geograficznego, geopolitycznego, etnojęzykowego.

Full description: (in Polish)

Zadaniem konwersatorium jest zaznajomienie studentów kulturoznawstwa slawistycznego (kierunku słowenistycznego) z rozwojem różnych dyscyplin słoweńskiej sztuki w kontekście przemian sztuki europejskiej. Będziemy analizować lokalne uwarunkowania kulturowe, instytucjonalne i polityczne, wpływające na działalność artystyczną w różnych okresach. Celem zajęć jest również zapoznanie uczestników z włączaną współcześnie do narodowego kanonu twórczością rozpoznawalnych w skali lokalnej i zwłaszcza międzynarodowej przedstawicieli słoweńskiej sztuki, takich jak renesansowy kompozytor Jacobus Gallus Carniolus, barokowi budowniczowie (Domenico Rossi, Gregor Maček), malarze (Valentin Metzinger, Franc Mihael Strauss, Giulio Quaglio, Fortunat Bergant, Franc Jelovšek) i rzeźbiarz Francesco Robba, bidermaierowscy portreciści lublańskiego mieszczaństwa (Jožef Tominc, Matevž Langus), malarze realiści (Jurij Šubic, Ivana Kobilica) i kwartet impresjonistów (Ivan Grohar, Matija Jama, Rihard Jakopič, Matej Sternen), a w wieku XX architekci Maks Fabiani i Jože Plečnik, kompozytorzy Marij Kogoj i Primož Ramovš oraz inni przedstawiciele sztuki i architektury XX wieku od awangardy po retrogardę. Sztukę Słowenii rozpatruje się jako reprezentację wartości kulturowego uniwersum antyczno-chrześcijańskiego (w jego mutacji okcydentalnej), modyfikowanych przez realia kraju paru pograniczy: geograficznego (alpejsko-panońsko-dynarsko-adriatyckiego), geokulturowego (środkowoeuropejsko-śródziemnomorsko-bałkańskiego), etnojęzykowego (germańsko-romańsko-słowiańsko-węgierskiego). Porządek ćwiczeń organizuje zasada chronologiczno-typologicznej prezentacji zjawisk – w obrębie kolejnych epok w historii sztuki ukazuje się ich artystyczny repertuar, konfigurację jego treści i rozkład dominant.

Bibliography: (in Polish)

Vojeslav Molè, Sztuka Słowian południowych, Wrocław 1962.

Kraków i Lublana a mit Europy Środkowej, red. Jacek Purchla, Kraków 2007 [Artykuły: Peter Krečič, Lublana – czy miasto także śródziemnomorskie? Doświadczenie Plečnika; Damjan Prelovšek, „Lublana Plečnika”, tłum. obu tekstów Joanna Pomorska].

France Stele, Stanko Klinar, Neznana Slovenija = Unknown Slovenia = Unbekanntes Slowenien = Slovenia, Ljubljana: Cankarjeva založba, 1991.

Guide to slovenian museums and galleries, [collected and ed. by Jana Šubic, Elizabeta Petruša Štrukelj, Metka Fujs; transl. Sebastjan Vörös] Ljubljana 2008.

Barbara Jaki, Guide to the permanent collection : painting and sculpture in Slovenia from the 13th to the 20th Century, National Gallery of Slovenia, Ljubljana 1999.

Baroque Ljubljana, red. Metoda Kemperl, Matej Klemenčič, Igor Weigl, Ljubljana 2007.

Cezary Wąs, Architektura Jože Plečnika, Wrocław : Muzeum Architektury, 2004.

Peter Krečič, Jože Plečnik: architekt i wizjoner = architect and visionary, 1872-1957, [tł. Barbara Andrunik et al.]. Kraków : Międzynarodowe Centrum Kultury, 2006.

Zdzisława i Tomasz Tołłoczko Josip Plečnik - jeden z prekursorów tradycjonalnego modernizmu: ze studiów nad ewolucją architektury od akademickiego klasycyzmu ku zmodernizowanemu klasycyzmowi, Kraków 1999.

20th century architecture: from modernist to contemporary: guide to architecture / [written by Stane Bernik et al.; English transl. Barbara Simoniti]. Ljubljana, 2003.

Meta Kordiš, Gospodična, vi ste lepi kot plakat: plakat v Ljubljani med obema svetovnima vojnama, Ljubljana 2005.

Neue Slowenische Kunst jako projekt polityczny, w: Komunizm na peryferiach. Rubieże ideologii i rzeczywistości społecznej, red. M. Bogusławska, Z. Grębecka, Warszawa – Kraków 2013.

Joanna Szczepanik, Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst : wieloaspektowość i kolektywizm, Gdańsk 2014.

Ausstellung Laibach Kunst - Rekapitulacja 2009, MS Muzeum Sztuki, 26.05.-23.08.2009, Łódź, red. Naomi Henning, Wiktor Skok ; tł. Marjan Golobič et al.; Łódź: Muzeum Sztuki, cop. 2009.

Andrej Rijavec, Twentieth century slovene composers = Slovenische Komponisten des 20. Jahrhunderts, Ljubljana 1975.

Zaproponowany wybór literatury przedmiotu wynika z jej dostępności w warszawskich bibliotekach. Dodatkowa specjalistyczna literatura będzie dobierana odpowiednio do zainteresowań i potrzeb studentów. Zakres literatury obowiązkowej do egzaminu zostanie przedstawiony podczas zajęć.

Notes: (in Polish)

Zasady zaliczenia:

>Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w konwersatorium, świadczące o znajomości zadanych lektur.

>Przygotowanie prezentacji przedstawiającej sztukę wybranego regionu.

>Zaliczenie testu rocznego (na minimum 51%).

>Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z testu rocznego, aktywnego uczestnictwa w zajęciach (10% oceny końcowej) i prezentacji (20% oceny końcowej).

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)