University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Elements of Baroque Culture

General data

Course ID: 3006-EKB-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Elements of Baroque Culture
Name in Polish: Elementy kultury baroku
Organizational unit: Institute of Classic Studies
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu ukazanie najważniejszych aspektów kultury baroku w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Odwołują się do takich dziedzin jak: filologia, historia i teoria literatury, historia, historia sztuki. Uwaga uczestników będzie skierowana zarówno na sytuację w Europie, jak i na ziemiach polskich.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu ukazanie przemian, jakie zachodziły w kulturze na przestrzeni XVI-XVIII wieku. Wskazuje się z jednej strony na ciągłość i związki baroku z antykiem, średniowieczem i renesansem, z drugiej zaś sygnalizuje różnice i nowości nieobecne we wcześniejszych okresach. W trakcie zajęć na tle najważniejszych wydarzeń historycznych i politycznych doby baroku omawia się dominujące w ówczesnej sztuce i literaturze tendencje oraz zjawiska. Zakres tematów poruszanych w trakcje zajęć obejmuje takie zagadnienia, jak zjawisko baroku, odrębność jego kultury względem renesansu, kontrreformacja i reformacja w XVII w., cenzura (z wyszczególnieniem Polski), sarmatyzm, postawa ówczesnych intelektualistów wobec starożytności, pojęcie manieryzmu, długie trwanie baroku w polskiej kulturze.

Bibliography: (in Polish)

Czesław Hernas, Barok, Warszawa 2006.

Janusz Pelc, Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa 1993.

Janusz Pelc, Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002.

Janusz Tazbir, Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit – upadek – relikty, Warszawa 1979.

Ponadto jedna pozycja bibliograficzna dotycząca kultury lub literatury baroku zaproponowana przez studenta i uzgodniona z prowadzącym zajęcia.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć student:

- definiuje podstawowe pojęcia literackie związane z kulturą renesansu i baroku (K_W01/P7S_WG)

- określa różnice między kulturą renesansową a barokową (K_W01/ P7S_WG);

- charakteryzuje specyfikę recepcji literatury i kultury antycznej w okresie renesansu i baroku (K_W06/ P7S_WG);

- opisuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w obszarze studiów nad renesansem i barokiem (K_W13/ P7S_WG);

- umieszcza w kontekście kulturowym wybrane teksty literackie XV-XVII wieku (K_U09/ P7S_UW);

- charakteryzuje wpływ osiągnięć kultury odrodzenia i baroku na kulturę czasów późniejszych (K_W17/ P7S_WG);

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy (K_K01/ P7S_KK)

- docenia tradycję i dziedzictwo kultury renesansu i baroku (K_K04/ P7S_KO)

- ma świadomość znaczenia nauk o kulturze renesansu i baroku w kulturze europejskiej (K_K04/ P7S_KO)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie ustne

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Bartłomiej Czarski, Monika Mikuła
Group instructors: Bartłomiej Czarski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu ukazanie najważniejszych aspektów kultury baroku w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Odwołują się do takich dziedzin jak: filologia, historia i teoria literatury, historia, historia sztuki. Uwaga uczestników będzie skierowana zarówno na sytuację w Europie, jak i na ziemiach polskich.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu ukazanie przemian, jakie zachodziły w kulturze na przestrzeni XVI-XVIII wieku. Wskazuje się z jednej strony na ciągłość i związki baroku z antykiem, średniowieczem i renesansem, z drugiej zaś sygnalizuje różnice i nowości nieobecne we wcześniejszych okresach. W trakcie zajęć na tle najważniejszych wydarzeń historycznych i politycznych doby baroku omawia się dominujące w ówczesnej sztuce i literaturze tendencje oraz zjawiska. Zakres tematów poruszanych w trakcje zajęć obejmuje takie zagadnienia, jak zjawisko baroku, odrębność jego kultury względem renesansu, kontrreformacja i reformacja w XVII w., cenzura (z wyszczególnieniem Polski), sarmatyzm, postawa ówczesnych intelektualistów wobec starożytności, pojęcie manieryzmu, długie trwanie baroku w polskiej kulturze.

Bibliography: (in Polish)

Czesław Hernas, Barok, Warszawa 2006.

Janusz Pelc, Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa 1993.

Janusz Pelc, Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002.

Janusz Tazbir, Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit – upadek – relikty, Warszawa 1979.

Ponadto jedna pozycja bibliograficzna dotycząca kultury lub literatury baroku zaproponowana przez studenta i uzgodniona z prowadzącym zajęcia.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Bartłomiej Czarski
Group instructors: Bartłomiej Czarski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu ukazanie najważniejszych aspektów kultury baroku w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Odwołują się do takich dziedzin jak: filologia, historia i teoria literatury, historia, historia sztuki. Uwaga uczestników będzie skierowana zarówno na sytuację w Europie, jak i na ziemiach polskich.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu ukazanie przemian, jakie zachodziły w kulturze na przestrzeni XVI-XVIII wieku. Wskazuje się z jednej strony na ciągłość i związki baroku z antykiem, średniowieczem i renesansem, z drugiej zaś sygnalizuje różnice i nowości nieobecne we wcześniejszych okresach. W trakcie zajęć na tle najważniejszych wydarzeń historycznych i politycznych doby baroku omawia się dominujące w ówczesnej sztuce i literaturze tendencje oraz zjawiska. Zakres tematów poruszanych w trakcje zajęć obejmuje takie zagadnienia, jak zjawisko baroku, odrębność jego kultury względem renesansu, kontrreformacja i reformacja w XVII w., cenzura (z wyszczególnieniem Polski), sarmatyzm, postawa ówczesnych intelektualistów wobec starożytności, pojęcie manieryzmu, długie trwanie baroku w polskiej kulturze.

Bibliography: (in Polish)

Czesław Hernas, Barok, Warszawa 2006.

Janusz Pelc, Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa 1993.

Janusz Pelc, Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002.

Janusz Tazbir, Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit – upadek – relikty, Warszawa 1979.

Ponadto jedna pozycja bibliograficzna dotycząca kultury lub literatury baroku zaproponowana przez studenta i uzgodniona z prowadzącym zajęcia.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)