On the Ancient History of the Book, Libraries and the First Philologists
General data
Course ID: | 3006-OADK-OG |
Erasmus code / ISCED: |
09.5
|
Course title: | On the Ancient History of the Book, Libraries and the First Philologists |
Name in Polish: | O antycznych dziejach książki, bibliotekach i pierwszych filologach |
Organizational unit: | Institute of Classic Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Kurs będzie miał formułę kompleksowego wprowadzenia do problematyki starożytnej transmisji tekstów, tj powielania rozprzestrzeniania się, przechowywania i ginięcia dzieł literackich na długo przed rewolucyjnym wynalazkiem druku, starożytnych początków nauki o literaturze i historii powstania pierwszych księgozbiorów. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem kursu będą starożytne dzieje tekstów literackich: ich przekazu, ginięcia, pierwszych zorganizowanych prób ich ocalania, gromadzenia księgozbiorów i pierwszych badań nad nimi. Przyjrzymy się temu, jak w późnoklasycznej i hellenistycznej Grecji wykluwającej się koncepcji biblioteki, czyli gromadzenia i przechowywania korpusu powstałej od najdawniejszych czasów literatury greckiej towarzyszyły – spowodowane potrzebą uporządkowania zgromadzonego księgozbioru – pierwsze badania filologiczne. Prześledzimy też, jak do hellenistycznej koncepcji „biblioteki totalnej” ustosunkowywali się Rzymianie w okresie, kiedy stawali się wiodącą siłą militarno – gospodarczą i wiodącym centrum kulturalnym basenu Morza Śródziemnego. Na kolejnych zajęciach cyklu podejmiemy następujące zagadnienia: - Kiedy Grecy zaczęli czytać książki? Od kultury oralnej do kultury piśmiennej; - Kto był posiadaczem pierwszego księgozbioru? O Pizystracie i jego programie kulturalnym; - Co zrobić, żeby dzieło literackie nie przepadło? O programie Likurga; - Czy da się zebrać całą literaturę grecką w jednym miejscu? - o Ptolemeuszach i Bibliotece Aleksandryjskiej; - O Kallimachu i wynalazku katalogu bibliotecznego; - O tym, jak narodziły się fałszerstwa literackie; - O tym, jak kontrolować obieg tekstu – wydania tekstu, hipotezy; - Jak powstały pierwsze biblioteki w Rzymie? - Gdzie rzymski bibliofil zaopatrywał się w książki? - Kto miał wstęp do rzymskich bibliotek publicznych? - O układzie starożytnej biblioteki, czyli jak wyłaniał się kanon literacki; - O bazgraniu po marginesach – czyli o starożytnych scholiach. |
Bibliography: |
(in Polish) R. Blum, Kallimachos: Alexandrian Library and the Origin of Bibliography, transl. H.H. Wellisch, Madison, WI 1991 F. Della Corte, La filologia Latina dalle origini a Varrone, Firenze 1981 2 C. Higbie, Collectors, Scholars, and Forgers in the Ancient World: Object Lessons, Oxford 2017 J. König /K. Oikonomopoulou/G. Woolf (eds.), Ancient Libraries, Cambridge 2013 F. Montanari (ed.), History of Ancient Greek Scholarship: from the Beginnings to the End of the Byzantine Age, Leiden-Boston 2020 K. Pietruczuk, Dzieje tekstu Ajschylosa, Sofoklesa i Eurypidesa między Atenami a Aleksandrią, Warszawa 2014 R. Pretagostini/ E. Dettori (edd.) La cultura letteraria ellenistica. Persistenza, innovazione, trasmissione, Rome 2007 L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, tłum. P. Majewski, Warszawa 2008 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu kursu student jest świadom najważniejszych problemów związanych z rękopiśmienną transmisją tekstów; orientuje się w podstawowej terminologii filologicznej (wydanie krytyczne, lekcja rękopisu, koniektura, ateteza, interpolacja itp.), zna zarys historii bibliotek w starożytności i historię koncepcji biblioteki, zna starożytną historię powstania filologii jako nauki, analizuje teksty źródłowe dotyczące starożytnych początków bibliotek i nauki o literaturze w ich kontekście historycznym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i udział w dyskusji (50%), ustne zaliczenie końcowe (50%) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Pietruczuk | |
Group instructors: | Katarzyna Pietruczuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Type of course: | general courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Kurs będzie miał formułę kompleksowego wprowadzenia do problematyki starożytnej transmisji tekstów, tj powielania rozprzestrzeniania się, przechowywania i ginięcia dzieł literackich na długo przed rewolucyjnym wynalazkiem druku, starożytnych początków nauki o literaturze i historii powstania pierwszych księgozbiorów. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem kursu będą starożytne dzieje tekstów literackich: ich przekazu, ginięcia, pierwszych zorganizowanych prób ich ocalania, gromadzenia księgozbiorów i pierwszych badań nad nimi. Przyjrzymy się temu, jak w późnoklasycznej i hellenistycznej Grecji wykluwającej się koncepcji biblioteki, czyli gromadzenia i przechowywania korpusu powstałej od najdawniejszych czasów literatury greckiej towarzyszyły – spowodowane potrzebą uporządkowania zgromadzonego księgozbioru – pierwsze badania filologiczne. Prześledzimy też, jak do hellenistycznej koncepcji „biblioteki totalnej” ustosunkowywali się Rzymianie w okresie, kiedy stawali się wiodącą siłą militarno – gospodarczą i wiodącym centrum kulturalnym basenu Morza Śródziemnego. Na kolejnych zajęciach cyklu podejmiemy następujące zagadnienia: - Kiedy Grecy zaczęli czytać książki? Od kultury oralnej do kultury piśmiennej; - Kto był posiadaczem pierwszego księgozbioru? O Pizystracie i jego programie kulturalnym; - Co zrobić, żeby dzieło literackie nie przepadło? O programie Likurga; - Czy da się zebrać całą literaturę grecką w jednym miejscu? - o Ptolemeuszach i Bibliotece Aleksandryjskiej; - O Kallimachu i wynalazku katalogu bibliotecznego; - O tym, jak narodziły się fałszerstwa literackie; - O tym, jak kontrolować obieg tekstu – wydania tekstu, hipotezy; - Jak powstały pierwsze biblioteki w Rzymie? - Gdzie rzymski bibliofil zaopatrywał się w książki? - Kto miał wstęp do rzymskich bibliotek publicznych? - O układzie starożytnej biblioteki, czyli jak wyłaniał się kanon literacki; - O bazgraniu po marginesach – czyli o starożytnych scholiach. |
|
Bibliography: |
(in Polish) R. Blum, Kallimachos: Alexandrian Library and the Origin of Bibliography, transl. H.H. Wellisch, Madison, WI 1991 F. Della Corte, La filologia Latina dalle origini a Varrone, Firenze 1981 2 C. Higbie, Collectors, Scholars, and Forgers in the Ancient World: Object Lessons, Oxford 2017 J. König /K. Oikonomopoulou/G. Woolf (eds.), Ancient Libraries, Cambridge 2013 F. Montanari (ed.), History of Ancient Greek Scholarship: from the Beginnings to the End of the Byzantine Age, Leiden-Boston 2020 K. Pietruczuk, Dzieje tekstu Ajschylosa, Sofoklesa i Eurypidesa między Atenami a Aleksandrią, Warszawa 2014 R. Pretagostini/ E. Dettori (edd.) La cultura letteraria ellenistica. Persistenza, innovazione, trasmissione, Rome 2007 L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, tłum. P. Majewski, Warszawa 2008 |
Copyright by University of Warsaw.