University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

On the Ancient History of the Book, Libraries and the First Philologists

General data

Course ID: 3006-OADK-OG
Erasmus code / ISCED: 09.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: On the Ancient History of the Book, Libraries and the First Philologists
Name in Polish: O antycznych dziejach książki, bibliotekach i pierwszych filologach
Organizational unit: Institute of Classic Studies
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Kurs będzie miał formułę kompleksowego

wprowadzenia do problematyki starożytnej

transmisji tekstów, tj powielania

rozprzestrzeniania się, przechowywania i ginięcia

dzieł literackich na długo przed rewolucyjnym

wynalazkiem druku, starożytnych początków

nauki o literaturze i historii powstania pierwszych

księgozbiorów.

Full description: (in Polish)

Przedmiotem kursu będą starożytne dzieje

tekstów literackich: ich przekazu, ginięcia,

pierwszych zorganizowanych prób ich ocalania,

gromadzenia księgozbiorów i pierwszych badań

nad nimi. Przyjrzymy się temu, jak w

późnoklasycznej i hellenistycznej Grecji

wykluwającej się koncepcji biblioteki, czyli

gromadzenia i przechowywania korpusu

powstałej od najdawniejszych czasów literatury

greckiej towarzyszyły – spowodowane potrzebą

uporządkowania zgromadzonego księgozbioru –

pierwsze badania filologiczne. Prześledzimy też,

jak do hellenistycznej koncepcji „biblioteki

totalnej” ustosunkowywali się Rzymianie w

okresie, kiedy stawali się wiodącą siłą militarno –

gospodarczą i wiodącym centrum kulturalnym

basenu Morza Śródziemnego. Na kolejnych

zajęciach cyklu podejmiemy następujące

zagadnienia:

- Kiedy Grecy zaczęli czytać książki? Od kultury

oralnej do kultury piśmiennej;

- Kto był posiadaczem pierwszego księgozbioru?

O Pizystracie i jego programie kulturalnym;

- Co zrobić, żeby dzieło literackie nie przepadło?

O programie Likurga;

- Czy da się zebrać całą literaturę grecką w

jednym miejscu? - o Ptolemeuszach i Bibliotece

Aleksandryjskiej;

- O Kallimachu i wynalazku katalogu

bibliotecznego;

- O tym, jak narodziły się fałszerstwa literackie;

- O tym, jak kontrolować obieg tekstu – wydania

tekstu, hipotezy;

- Jak powstały pierwsze biblioteki w Rzymie?

- Gdzie rzymski bibliofil zaopatrywał się w

książki?

- Kto miał wstęp do rzymskich bibliotek

publicznych?

- O układzie starożytnej biblioteki, czyli jak

wyłaniał się kanon literacki;

- O bazgraniu po marginesach – czyli o

starożytnych scholiach.

Bibliography: (in Polish)

R. Blum, Kallimachos: Alexandrian Library

and the Origin of Bibliography, transl. H.H.

Wellisch, Madison, WI 1991

F. Della Corte, La filologia Latina dalle origini

a Varrone, Firenze 1981 2

C. Higbie, Collectors, Scholars, and Forgers

in the Ancient World: Object Lessons, Oxford

2017

J. König /K. Oikonomopoulou/G. Woolf

(eds.), Ancient Libraries, Cambridge 2013

F. Montanari (ed.), History of Ancient Greek

Scholarship: from the Beginnings to the End

of the Byzantine Age, Leiden-Boston 2020

K. Pietruczuk, Dzieje tekstu Ajschylosa,

Sofoklesa i Eurypidesa między Atenami a

Aleksandrią, Warszawa 2014

R. Pretagostini/ E. Dettori (edd.) La cultura

letteraria ellenistica. Persistenza,

innovazione, trasmissione, Rome 2007

L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Skrybowie i

uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty

literackie przetrwały do naszych czasów,

tłum. P. Majewski, Warszawa 2008

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu kursu student jest świadom

najważniejszych problemów związanych z

rękopiśmienną transmisją tekstów; orientuje się

w podstawowej terminologii filologicznej (wydanie

krytyczne, lekcja rękopisu, koniektura, ateteza,

interpolacja itp.), zna zarys historii bibliotek w

starożytności i historię koncepcji biblioteki, zna

starożytną historię powstania filologii jako nauki,

analizuje teksty źródłowe dotyczące starożytnych

początków bibliotek i nauki o literaturze w ich

kontekście historycznym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i udział w dyskusji (50%), ustne

zaliczenie końcowe (50%)

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Katarzyna Pietruczuk
Group instructors: Katarzyna Pietruczuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Kurs będzie miał formułę kompleksowego

wprowadzenia do problematyki starożytnej

transmisji tekstów, tj powielania

rozprzestrzeniania się, przechowywania i ginięcia

dzieł literackich na długo przed rewolucyjnym

wynalazkiem druku, starożytnych początków

nauki o literaturze i historii powstania pierwszych

księgozbiorów.

Full description: (in Polish)

Przedmiotem kursu będą starożytne dzieje

tekstów literackich: ich przekazu, ginięcia,

pierwszych zorganizowanych prób ich ocalania,

gromadzenia księgozbiorów i pierwszych badań

nad nimi. Przyjrzymy się temu, jak w

późnoklasycznej i hellenistycznej Grecji

wykluwającej się koncepcji biblioteki, czyli

gromadzenia i przechowywania korpusu

powstałej od najdawniejszych czasów literatury

greckiej towarzyszyły – spowodowane potrzebą

uporządkowania zgromadzonego księgozbioru –

pierwsze badania filologiczne. Prześledzimy też,

jak do hellenistycznej koncepcji „biblioteki

totalnej” ustosunkowywali się Rzymianie w

okresie, kiedy stawali się wiodącą siłą militarno –

gospodarczą i wiodącym centrum kulturalnym

basenu Morza Śródziemnego. Na kolejnych

zajęciach cyklu podejmiemy następujące

zagadnienia:

- Kiedy Grecy zaczęli czytać książki? Od kultury

oralnej do kultury piśmiennej;

- Kto był posiadaczem pierwszego księgozbioru?

O Pizystracie i jego programie kulturalnym;

- Co zrobić, żeby dzieło literackie nie przepadło?

O programie Likurga;

- Czy da się zebrać całą literaturę grecką w

jednym miejscu? - o Ptolemeuszach i Bibliotece

Aleksandryjskiej;

- O Kallimachu i wynalazku katalogu

bibliotecznego;

- O tym, jak narodziły się fałszerstwa literackie;

- O tym, jak kontrolować obieg tekstu – wydania

tekstu, hipotezy;

- Jak powstały pierwsze biblioteki w Rzymie?

- Gdzie rzymski bibliofil zaopatrywał się w

książki?

- Kto miał wstęp do rzymskich bibliotek

publicznych?

- O układzie starożytnej biblioteki, czyli jak

wyłaniał się kanon literacki;

- O bazgraniu po marginesach – czyli o

starożytnych scholiach.

Bibliography: (in Polish)

R. Blum, Kallimachos: Alexandrian Library

and the Origin of Bibliography, transl. H.H.

Wellisch, Madison, WI 1991

F. Della Corte, La filologia Latina dalle origini

a Varrone, Firenze 1981 2

C. Higbie, Collectors, Scholars, and Forgers

in the Ancient World: Object Lessons, Oxford

2017

J. König /K. Oikonomopoulou/G. Woolf

(eds.), Ancient Libraries, Cambridge 2013

F. Montanari (ed.), History of Ancient Greek

Scholarship: from the Beginnings to the End

of the Byzantine Age, Leiden-Boston 2020

K. Pietruczuk, Dzieje tekstu Ajschylosa,

Sofoklesa i Eurypidesa między Atenami a

Aleksandrią, Warszawa 2014

R. Pretagostini/ E. Dettori (edd.) La cultura

letteraria ellenistica. Persistenza,

innovazione, trasmissione, Rome 2007

L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Skrybowie i

uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty

literackie przetrwały do naszych czasów,

tłum. P. Majewski, Warszawa 2008

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)