University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pegasus rears, or curiosities and eccentricity in Greek and Roman poetry

General data

Course ID: 3006-PD-OG
Erasmus code / ISCED: 09.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Pegasus rears, or curiosities and eccentricity in Greek and Roman poetry
Name in Polish: Pegaz dęba, czyli osobliwości i dziwactwa w poezji Greków i Rzymian
Organizational unit: Institute of Classic Studies
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

To zajęcia dla tych, którzy lubią zagadki, szarady i zabawy literackie, dla tych, których bawią żarty poetyckie Tuwima, Barańczaka i Szymborskiej oraz wreszcie dla tych, którzy czują pociąg do literatury Greków i Rzymian. Zajęcia przedstawią starożytne źródła i wzorce różnorakich zabaw literackich i lingwistycznych, które na podstawie utworów z różnych epok opisał w słynnym zbiorze pt. Pegaz dęba Julian Tuwim. Będziemy się zastanawiać, jaką funkcję pełnią gry słowne i zabawy literackie w poezji starożytnej i skąd zamiłowanie do nich w różnych epokach. Przy okazji przedstawiony zostanie podstawowy zasób wiedzy o poezji i kulturze starożytnej. Zajęcia są przeznaczone dla wszystkich chętnych, nie wymagają jest znajomości greki i łaciny.

Full description: (in Polish)

Punktem wyjścia dla naszych rozważań będzie słynna kolekcja literackich osoboliwości, zebranych przez Juliana Tuwima w tomie pt. Pegaz dęba. Zajęcia przedstawią starożytne źródła i wzorce takich zabaw literackich i lingwistycznych. Dyskusja nad partiami starożytnych utworów poetyckich oraz fenomenami starożytnej kultury zaowocuje refleksją nad funkcjami gier słownych i zabaw literackich w poezji starożytnej i ich znaczeniem w starożytności i innych epokach. Przy okazji przedstawiony zostanie podstawowy zasób wiedzy o poezji i kulturze starożytnej. Zajęcia są przeznaczone dla wszystkich chętnych, nie wymagają jest znajomości greki i łaciny.

Spis tematów (możliwe są pewne modyfikacje):

1. Wprowadzenie: podstawowe wiadomości o poezji Greków i Rzymian, jej periodyzacja i gatunki, oralność a piśmienność, materialne dokumenty literatury starożytnej i jej stan zachowania.

2. Alfabet grecki. Podstawowe wiadomości z zakresu metryki starożytnej. Zabawy lingwistyczne na pompejańskich murach.

3. Zagadki greckie.

4. Akrostychy.

5. Ilustrowane papirusy i ars Eudoxi.

6. Mechanizm z Antykitery a poezja grecka.

7. Greckie wiersze-obrazki.

8. Tabulae Iliacae.

9. Palindromy, raki i anagramy.

10. Lewiusz i rzymskie wiersze-obrazki.

11. Utwory izopseficzne.

12. Wierszowane problemy matematyczne.

13. Optacjan Porfiriusz.

14. Dwujęzyczność: Palladas i Auzoniusz.

15. Łacińska poezja kunsztowna renesansu i baroku.

Bibliography: (in Polish)

J. Tuwim, Pegaz dęba, Warszawa 1950 (II wyd. 2008).

Ch. Luz, Technopaignia. Formspiele in der griechischen Dichtung, Leiden 2010.

H. Weiss, Bella bulla. Lateinische Sprachspielerein, wyd. II, Bonn 1952.

The Muse at Play. Riddles and Wordplay in Greek and Latin Poetry, oprac. J. Kwapisz, D. Petrain, M. Szymański, Berlin 2013.

J. Kwapisz, The Paradigm of Simias. Essays on Poetic Eccentricity, Berlin 2019.

Literatura do poszczególnych zagadnień będzie podawana sukcesywnie w trakcie zajęć.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu kursu student:

- zna podstawową periodyzację i chronologię starożytnej poezji greckiej i rzymskiej;

- ma podstawową wiedzę o starożytnej kulturze piśmienniczej;

- ma podstawową wiedzę o omawianych autorach;

- zna i rozpoznaje gatunki poezji starożytnej na podstawie omawianych autorów;

- umie samodzielnie analizować, interpretować i umieszczać w szerszym kontekście starożytne teksty poetyckie omawianych autorów oraz omawiane fenomeny kultury;

- rozumie istotność materialnego kontekstu dokumentów literatury starożytnej;

- potrafi brać udział w dyskuji na temat starożytnego tekstu poetyckiego;

- potrafi sformułować krótką wypowiedź pisemną na temat starożytnego tekstu poetyckiego;

- ma krytyczną świadomość wagi dziedzictwa starożytnego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Udział w dyskusji (50%), praca pisemna (50%).

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Jan Kwapisz
Group instructors: Jan Kwapisz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

To zajęcia dla tych, którzy lubią zagadki, szarady i zabawy literackie, dla tych, których bawią żarty poetyckie Tuwima, Barańczaka i Szymborskiej oraz wreszcie dla tych, którzy czują pociąg do literatury Greków i Rzymian. Zajęcia przedstawią starożytne źródła i wzorce różnorakich zabaw literackich i lingwistycznych, które na podstawie utworów z różnych epok opisał w słynnym zbiorze pt. Pegaz dęba Julian Tuwim. Będziemy się zastanawiać, jaką funkcję pełnią gry słowne i zabawy literackie w poezji starożytnej i skąd zamiłowanie do nich w różnych epokach. Przy okazji przedstawiony zostanie podstawowy zasób wiedzy o poezji i kulturze starożytnej. Zajęcia są przeznaczone dla wszystkich chętnych, nie wymagają jest znajomości greki i łaciny.

Full description: (in Polish)

Punktem wyjścia dla naszych rozważań będzie słynna kolekcja literackich osoboliwości, zebranych przez Juliana Tuwima w tomie pt. Pegaz dęba. Zajęcia przedstawią starożytne źródła i wzorce takich zabaw literackich i lingwistycznych. Dyskusja nad partiami starożytnych utworów poetyckich oraz fenomenami starożytnej kultury zaowocuje refleksją nad funkcjami gier słownych i zabaw literackich w poezji starożytnej i ich znaczeniem w starożytności i innych epokach. Przy okazji przedstawiony zostanie podstawowy zasób wiedzy o poezji i kulturze starożytnej. Zajęcia są przeznaczone dla wszystkich chętnych, nie wymagają jest znajomości greki i łaciny.

Spis tematów (możliwe są pewne modyfikacje):

1. Wprowadzenie: podstawowe wiadomości o poezji Greków i Rzymian, jej periodyzacja i gatunki, oralność a piśmienność, materialne dokumenty literatury starożytnej i jej stan zachowania.

2. Alfabet grecki. Podstawowe wiadomości z zakresu metryki starożytnej. Zabawy lingwistyczne na pompejańskich murach.

3. Zagadki greckie.

4. Akrostychy.

5. Ilustrowane papirusy i ars Eudoxi.

6. Mechanizm z Antykitery a poezja grecka.

7. Greckie wiersze-obrazki.

8. Tabulae Iliacae.

9. Palindromy, raki i anagramy.

10. Lewiusz i rzymskie wiersze-obrazki.

11. Utwory izopseficzne.

12. Wierszowane problemy matematyczne.

13. Optacjan Porfiriusz.

14. Dwujęzyczność: Palladas i Auzoniusz.

15. Łacińska poezja kunsztowna renesansu i baroku.

Bibliography: (in Polish)

J. Tuwim, Pegaz dęba, Warszawa 1950 (II wyd. 2008).

Ch. Luz, Technopaignia. Formspiele in der griechischen Dichtung, Leiden 2010.

H. Weiss, Bella bulla. Lateinische Sprachspielerein, wyd. II, Bonn 1952.

The Muse at Play. Riddles and Wordplay in Greek and Latin Poetry, oprac. J. Kwapisz, D. Petrain, M. Szymański, Berlin 2013.

J. Kwapisz, The Paradigm of Simias. Essays on Poetic Eccentricity, Berlin 2019.

Literatura do poszczególnych zagadnień będzie podawana sukcesywnie w trakcie zajęć.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)