Ancient GreekTheatre
General data
Course ID: | 3006-TAG-OG |
Erasmus code / ISCED: |
09.5
|
Course title: | Ancient GreekTheatre |
Name in Polish: | Teatr starożytnej Grecji |
Organizational unit: | Institute of Classic Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Kurs będzie miał formułę kompleksowego wprowadzenia do problematyki starożytnego dramatu i teatru greckiego: narodzin dramatu, rozwoju techniki scenicznej i konwencji scenicznych, charakterystyki gatunków tragedii, komedii staroattyckiej, komedii nowej i dramatu satyrowego, kontekstu przedstawień teatralnych w starożytnych Atenach, problemów rekonstrukcji niezachowanych sztuk. |
Full description: |
(in Polish) To starożytnym Grekom kultura europejska zawdzięcza wynalezienie teatru – dramat narodził się wraz z końcem epoki archaicznej, jako element kultu Dionizosa. Wyewoluował z improwizowanych pieśni kultowych, więc wymyślić od początku trzeba było wszystko: jeden aktor, dwóch, czy czterech? Czy tragedia musi być o Dionizosie? Jak pokazać ducha? Jak usunąć zwłoki ze sceny? Co zrobić, żeby publiczność w ostatnich rzędach wszystko widziała i słyszała? W czasie kursu prześledzimy historię dramatu greckiego od narodzin do epoki hellenistycznej – narodziny i rozwój gatunków dramatycznych, rozwój techniki scenicznej i najważniejszych konwencji teatralnych, zapoznamy się z kontekstem przedstawień teatralnych w starożytnej Grecji. Wśród poruszonych zagadnień znajdą się: - „Nic wspólnego z Dionizosem”? – o powstaniu tragedii i komedii greckiej; - Jak pokazać zbrodnię i karę? - o rozwoju techniki scenicznej w V w. p.n.e.; - Czy dramaturg grecki znał zasadę trzech jedności? – o rozwoju konwencji scenicznych; - Czy Sofokles miał poczucie humoru? O dramacie satyrowym; - Czy tragedia może dobrze się skończyć? - Obecność i rola kobiet w teatrze greckim - czy Atenki oglądały Medeę i Sejm kobiet? - Jak zostać bohaterem komediowym? O Arystofanesie i jego słynnych „ofiarach”; - Jak wygrać agon teatralny? I jak przejść do historii? O zmaganiach Arystofanesa z publicznością i o tym, skąd znamy wyniki starożytnych konkursów dramatycznych. - Prometeusz w okowach i Rezos – o słynnych dramaturgicznych fałszerstwach (?); - Odkrywanie dramatu greckiego – o słynnych znaleziskach papirusowych i rekonstruowaniu sztuk; - O masce teatralnej, jej funkcjach i hellenistycznej „komedii masek”; - Starożytne plakaty teatralne? O przedstawieniach inspirowanych dramatem w greckim malarstwie wazowym. |
Bibliography: |
(in Polish) Tłumaczenia tekstów greckich będą dostarczane sukcesywnie w trakcie zajęć. M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001; O. Taplin, Tragedia grecka w działaniu, Kraków 2004; E. Csapo, W.J. Slater, The Context of Ancient Drama, Michigan 1995, A.W. Pickard-Cambridge, The Dramatic Festivals of Athens, Oxford 1953; A. W. Pickard-Cambridge, Dythyramb, Tragedy, and Comedy, Oxford 1927, R. Garland, Surviving Greek Tragedy, London 2004; J. Rusten, The Birth of Comedy: Texts, Documents, and Art from Athenian Comic Competitions, 486-280, Baltimore 2011 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu kursu student: - Zna stan zachowania tekstów starożytnych dramatów greckich, - Ma podstawową wiedzę o kontekście przedstawień teatralnych w starożytnych Atenach; - Zna podstawową charakterystykę głównych gatunków dramatycznych w starożytnej Grecji: tragedii, komedii starej, komedii nowej, dramatu satyrowego; - Zna w ogólnym zarysie historię rozwoju starożytnej techniki scenicznej; - Potrafi analizować starożytne teksty dramatów w przekładzie z uwzględnieniem kontekstu i realiów ich oryginalnego wystawienia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i udział w dyskusji (50%), ustne zaliczenie końcowe (50%) |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Monika Mikuła, Katarzyna Pietruczuk | |
Group instructors: | Katarzyna Pietruczuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Type of course: | general courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Kurs będzie miał formułę kompleksowego wprowadzenia do problematyki starożytnego dramatu i teatru greckiego: narodzin dramatu, rozwoju techniki scenicznej i konwencji scenicznych, charakterystyki gatunków tragedii, komedii staroattyckiej, komedii nowej i dramatu satyrowego, kontekstu przedstawień teatralnych w starożytnych Atenach, problemów rekonstrukcji niezachowanych sztuk. |
|
Full description: |
(in Polish) To starożytnym Grekom kultura europejska zawdzięcza wynalezienie teatru – dramat narodził się wraz z końcem epoki archaicznej, jako element kultu Dionizosa. Wyewoluował z improwizowanych pieśni kultowych, więc wymyślić od początku trzeba było wszystko: jeden aktor, dwóch, czy czterech? Czy tragedia musi być o Dionizosie? Jak pokazać ducha? Jak usunąć zwłoki ze sceny? Co zrobić, żeby publiczność w ostatnich rzędach wszystko widziała i słyszała? W czasie kursu prześledzimy historię dramatu greckiego od narodzin do epoki hellenistycznej – narodziny i rozwój gatunków dramatycznych, rozwój techniki scenicznej i najważniejszych konwencji teatralnych, zapoznamy się z kontekstem przedstawień teatralnych w starożytnej Grecji. Wśród poruszonych zagadnień znajdą się: - „Nic wspólnego z Dionizosem”? – o powstaniu tragedii i komedii greckiej; - Jak pokazać zbrodnię i karę? - o rozwoju techniki scenicznej w V w. p.n.e.; - Czy dramaturg grecki znał zasadę trzech jedności? – o rozwoju konwencji scenicznych; - Czy Sofokles miał poczucie humoru? O dramacie satyrowym; - Czy tragedia może dobrze się skończyć? - Obecność i rola kobiet w teatrze greckim - czy Atenki oglądały Medeę i Sejm kobiet? - Jak zostać bohaterem komediowym? O Arystofanesie i jego słynnych „ofiarach”; - Jak wygrać agon teatralny? I jak przejść do historii? O zmaganiach Arystofanesa z publicznością i o tym, skąd znamy wyniki starożytnych konkursów dramatycznych. - Prometeusz w okowach i Rezos – o słynnych dramaturgicznych fałszerstwach (?); - Odkrywanie dramatu greckiego – o słynnych znaleziskach papirusowych i rekonstruowaniu sztuk; - O masce teatralnej, jej funkcjach i hellenistycznej „komedii masek”; - Starożytne plakaty teatralne? O przedstawieniach inspirowanych dramatem w greckim malarstwie wazowym. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Tłumaczenia tekstów greckich będą dostarczane sukcesywnie w trakcie zajęć. M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001; O. Taplin, Tragedia grecka w działaniu, Kraków 2004; E. Csapo, W.J. Slater, The Context of Ancient Drama, Michigan 1995, A.W. Pickard-Cambridge, The Dramatic Festivals of Athens, Oxford 1953; A. W. Pickard-Cambridge, Dythyramb, Tragedy, and Comedy, Oxford 1927, R. Garland, Surviving Greek Tragedy, London 2004; J. Rusten, The Birth of Comedy: Texts, Documents, and Art from Athenian Comic Competitions, 486-280, Baltimore 2011 |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Pietruczuk | |
Group instructors: | Katarzyna Pietruczuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Type of course: | general courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Kurs będzie miał formułę kompleksowego wprowadzenia do problematyki starożytnego dramatu i teatru greckiego: narodzin dramatu, rozwoju techniki scenicznej i konwencji scenicznych, charakterystyki gatunków tragedii, komedii staroattyckiej, komedii nowej i dramatu satyrowego, kontekstu przedstawień teatralnych w starożytnych Atenach, problemów rekonstrukcji niezachowanych sztuk. |
|
Full description: |
(in Polish) To starożytnym Grekom kultura europejska zawdzięcza wynalezienie teatru – dramat narodził się wraz z końcem epoki archaicznej, jako element kultu Dionizosa. Wyewoluował z improwizowanych pieśni kultowych, więc wymyślić od początku trzeba było wszystko: jeden aktor, dwóch, czy czterech? Czy tragedia musi być o Dionizosie? Jak pokazać ducha? Jak usunąć zwłoki ze sceny? Co zrobić, żeby publiczność w ostatnich rzędach wszystko widziała i słyszała? W czasie kursu prześledzimy historię dramatu greckiego od narodzin do epoki hellenistycznej – narodziny i rozwój gatunków dramatycznych, rozwój techniki scenicznej i najważniejszych konwencji teatralnych, zapoznamy się z kontekstem przedstawień teatralnych w starożytnej Grecji. Wśród poruszonych zagadnień znajdą się: - „Nic wspólnego z Dionizosem”? – o powstaniu tragedii i komedii greckiej; - Jak pokazać zbrodnię i karę? - o rozwoju techniki scenicznej w V w. p.n.e.; - Czy dramaturg grecki znał zasadę trzech jedności? – o rozwoju konwencji scenicznych; - Czy Sofokles miał poczucie humoru? O dramacie satyrowym; - Czy tragedia może dobrze się skończyć? - Obecność i rola kobiet w teatrze greckim - czy Atenki oglądały Medeę i Sejm kobiet? - Jak zostać bohaterem komediowym? O Arystofanesie i jego słynnych „ofiarach”; - Jak wygrać agon teatralny? I jak przejść do historii? O zmaganiach Arystofanesa z publicznością i o tym, skąd znamy wyniki starożytnych konkursów dramatycznych. - Prometeusz w okowach i Rezos – o słynnych dramaturgicznych fałszerstwach (?); - Odkrywanie dramatu greckiego – o słynnych znaleziskach papirusowych i rekonstruowaniu sztuk; - O masce teatralnej, jej funkcjach i hellenistycznej „komedii masek”; - Starożytne plakaty teatralne? O przedstawieniach inspirowanych dramatem w greckim malarstwie wazowym. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Tłumaczenia tekstów greckich będą dostarczane sukcesywnie w trakcie zajęć. M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001; O. Taplin, Tragedia grecka w działaniu, Kraków 2004; E. Csapo, W.J. Slater, The Context of Ancient Drama, Michigan 1995, A.W. Pickard-Cambridge, The Dramatic Festivals of Athens, Oxford 1953; A. W. Pickard-Cambridge, Dythyramb, Tragedy, and Comedy, Oxford 1927, R. Garland, Surviving Greek Tragedy, London 2004; J. Rusten, The Birth of Comedy: Texts, Documents, and Art from Athenian Comic Competitions, 486-280, Baltimore 2011 |
Copyright by University of Warsaw.