University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ancient GreekTheatre

General data

Course ID: 3006-TAG-OG
Erasmus code / ISCED: 09.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ancient GreekTheatre
Name in Polish: Teatr starożytnej Grecji
Organizational unit: Institute of Classic Studies
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Kurs będzie miał formułę kompleksowego wprowadzenia do problematyki starożytnego dramatu i teatru greckiego: narodzin dramatu, rozwoju techniki scenicznej i konwencji scenicznych, charakterystyki gatunków tragedii, komedii staroattyckiej, komedii nowej i dramatu satyrowego, kontekstu przedstawień teatralnych w starożytnych Atenach, problemów rekonstrukcji niezachowanych sztuk.

Full description: (in Polish)

To starożytnym Grekom kultura europejska zawdzięcza wynalezienie teatru – dramat narodził się wraz z końcem epoki archaicznej, jako element kultu Dionizosa. Wyewoluował z improwizowanych pieśni kultowych, więc wymyślić od początku trzeba było wszystko: jeden aktor, dwóch, czy czterech? Czy tragedia musi być o Dionizosie? Jak pokazać ducha? Jak usunąć zwłoki ze sceny? Co zrobić, żeby publiczność w ostatnich rzędach wszystko widziała i słyszała? W czasie kursu prześledzimy historię dramatu greckiego od narodzin do epoki hellenistycznej – narodziny i rozwój gatunków dramatycznych, rozwój techniki scenicznej i najważniejszych konwencji teatralnych, zapoznamy się z kontekstem przedstawień teatralnych w starożytnej Grecji. Wśród poruszonych zagadnień znajdą się:

- „Nic wspólnego z Dionizosem”? – o powstaniu tragedii i komedii greckiej;

- Jak pokazać zbrodnię i karę? - o rozwoju techniki scenicznej w V w. p.n.e.;

- Czy dramaturg grecki znał zasadę trzech jedności? – o rozwoju konwencji scenicznych;

- Czy Sofokles miał poczucie humoru? O dramacie satyrowym;

- Czy tragedia może dobrze się skończyć?

- Obecność i rola kobiet w teatrze greckim - czy Atenki oglądały Medeę i Sejm kobiet?

- Jak zostać bohaterem komediowym? O Arystofanesie i jego słynnych „ofiarach”;

- Jak wygrać agon teatralny? I jak przejść do historii? O zmaganiach Arystofanesa z publicznością i o tym, skąd znamy wyniki starożytnych konkursów dramatycznych.

- Prometeusz w okowach i Rezos – o słynnych dramaturgicznych fałszerstwach (?);

- Odkrywanie dramatu greckiego – o słynnych znaleziskach papirusowych i rekonstruowaniu sztuk;

- O masce teatralnej, jej funkcjach i hellenistycznej „komedii masek”;

- Starożytne plakaty teatralne? O przedstawieniach inspirowanych dramatem w greckim malarstwie wazowym.

Bibliography: (in Polish)

Tłumaczenia tekstów greckich będą dostarczane sukcesywnie w trakcie zajęć.

M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001;

O. Taplin, Tragedia grecka w działaniu, Kraków 2004;

E. Csapo, W.J. Slater, The Context of Ancient Drama, Michigan 1995,

A.W. Pickard-Cambridge, The Dramatic Festivals of Athens, Oxford 1953;

A. W. Pickard-Cambridge, Dythyramb, Tragedy, and Comedy, Oxford 1927,

R. Garland, Surviving Greek Tragedy, London 2004;

J. Rusten, The Birth of Comedy: Texts, Documents, and Art from Athenian Comic Competitions, 486-280, Baltimore 2011

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu kursu student:

- Zna stan zachowania tekstów starożytnych dramatów greckich,

- Ma podstawową wiedzę o kontekście przedstawień teatralnych w starożytnych Atenach;

- Zna podstawową charakterystykę głównych gatunków dramatycznych w starożytnej Grecji: tragedii, komedii starej, komedii nowej, dramatu satyrowego;

- Zna w ogólnym zarysie historię rozwoju starożytnej techniki scenicznej;

- Potrafi analizować starożytne teksty dramatów w przekładzie z uwzględnieniem kontekstu i realiów ich oryginalnego wystawienia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i udział w dyskusji (50%), ustne zaliczenie końcowe (50%)

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Monika Mikuła, Katarzyna Pietruczuk
Group instructors: Katarzyna Pietruczuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Kurs będzie miał formułę kompleksowego wprowadzenia do problematyki starożytnego dramatu i teatru greckiego: narodzin dramatu, rozwoju techniki scenicznej i konwencji scenicznych, charakterystyki gatunków tragedii, komedii staroattyckiej, komedii nowej i dramatu satyrowego, kontekstu przedstawień teatralnych w starożytnych Atenach, problemów rekonstrukcji niezachowanych sztuk.

Full description: (in Polish)

To starożytnym Grekom kultura europejska zawdzięcza wynalezienie teatru – dramat narodził się wraz z końcem epoki archaicznej, jako element kultu Dionizosa. Wyewoluował z improwizowanych pieśni kultowych, więc wymyślić od początku trzeba było wszystko: jeden aktor, dwóch, czy czterech? Czy tragedia musi być o Dionizosie? Jak pokazać ducha? Jak usunąć zwłoki ze sceny? Co zrobić, żeby publiczność w ostatnich rzędach wszystko widziała i słyszała? W czasie kursu prześledzimy historię dramatu greckiego od narodzin do epoki hellenistycznej – narodziny i rozwój gatunków dramatycznych, rozwój techniki scenicznej i najważniejszych konwencji teatralnych, zapoznamy się z kontekstem przedstawień teatralnych w starożytnej Grecji. Wśród poruszonych zagadnień znajdą się:

- „Nic wspólnego z Dionizosem”? – o powstaniu tragedii i komedii greckiej;

- Jak pokazać zbrodnię i karę? - o rozwoju techniki scenicznej w V w. p.n.e.;

- Czy dramaturg grecki znał zasadę trzech jedności? – o rozwoju konwencji scenicznych;

- Czy Sofokles miał poczucie humoru? O dramacie satyrowym;

- Czy tragedia może dobrze się skończyć?

- Obecność i rola kobiet w teatrze greckim - czy Atenki oglądały Medeę i Sejm kobiet?

- Jak zostać bohaterem komediowym? O Arystofanesie i jego słynnych „ofiarach”;

- Jak wygrać agon teatralny? I jak przejść do historii? O zmaganiach Arystofanesa z publicznością i o tym, skąd znamy wyniki starożytnych konkursów dramatycznych.

- Prometeusz w okowach i Rezos – o słynnych dramaturgicznych fałszerstwach (?);

- Odkrywanie dramatu greckiego – o słynnych znaleziskach papirusowych i rekonstruowaniu sztuk;

- O masce teatralnej, jej funkcjach i hellenistycznej „komedii masek”;

- Starożytne plakaty teatralne? O przedstawieniach inspirowanych dramatem w greckim malarstwie wazowym.

Bibliography: (in Polish)

Tłumaczenia tekstów greckich będą dostarczane sukcesywnie w trakcie zajęć.

M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001;

O. Taplin, Tragedia grecka w działaniu, Kraków 2004;

E. Csapo, W.J. Slater, The Context of Ancient Drama, Michigan 1995,

A.W. Pickard-Cambridge, The Dramatic Festivals of Athens, Oxford 1953;

A. W. Pickard-Cambridge, Dythyramb, Tragedy, and Comedy, Oxford 1927,

R. Garland, Surviving Greek Tragedy, London 2004;

J. Rusten, The Birth of Comedy: Texts, Documents, and Art from Athenian Comic Competitions, 486-280, Baltimore 2011

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Katarzyna Pietruczuk
Group instructors: Katarzyna Pietruczuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Kurs będzie miał formułę kompleksowego wprowadzenia do problematyki starożytnego dramatu i teatru greckiego: narodzin dramatu, rozwoju techniki scenicznej i konwencji scenicznych, charakterystyki gatunków tragedii, komedii staroattyckiej, komedii nowej i dramatu satyrowego, kontekstu przedstawień teatralnych w starożytnych Atenach, problemów rekonstrukcji niezachowanych sztuk.

Full description: (in Polish)

To starożytnym Grekom kultura europejska zawdzięcza wynalezienie teatru – dramat narodził się wraz z końcem epoki archaicznej, jako element kultu Dionizosa. Wyewoluował z improwizowanych pieśni kultowych, więc wymyślić od początku trzeba było wszystko: jeden aktor, dwóch, czy czterech? Czy tragedia musi być o Dionizosie? Jak pokazać ducha? Jak usunąć zwłoki ze sceny? Co zrobić, żeby publiczność w ostatnich rzędach wszystko widziała i słyszała? W czasie kursu prześledzimy historię dramatu greckiego od narodzin do epoki hellenistycznej – narodziny i rozwój gatunków dramatycznych, rozwój techniki scenicznej i najważniejszych konwencji teatralnych, zapoznamy się z kontekstem przedstawień teatralnych w starożytnej Grecji. Wśród poruszonych zagadnień znajdą się:

- „Nic wspólnego z Dionizosem”? – o powstaniu tragedii i komedii greckiej;

- Jak pokazać zbrodnię i karę? - o rozwoju techniki scenicznej w V w. p.n.e.;

- Czy dramaturg grecki znał zasadę trzech jedności? – o rozwoju konwencji scenicznych;

- Czy Sofokles miał poczucie humoru? O dramacie satyrowym;

- Czy tragedia może dobrze się skończyć?

- Obecność i rola kobiet w teatrze greckim - czy Atenki oglądały Medeę i Sejm kobiet?

- Jak zostać bohaterem komediowym? O Arystofanesie i jego słynnych „ofiarach”;

- Jak wygrać agon teatralny? I jak przejść do historii? O zmaganiach Arystofanesa z publicznością i o tym, skąd znamy wyniki starożytnych konkursów dramatycznych.

- Prometeusz w okowach i Rezos – o słynnych dramaturgicznych fałszerstwach (?);

- Odkrywanie dramatu greckiego – o słynnych znaleziskach papirusowych i rekonstruowaniu sztuk;

- O masce teatralnej, jej funkcjach i hellenistycznej „komedii masek”;

- Starożytne plakaty teatralne? O przedstawieniach inspirowanych dramatem w greckim malarstwie wazowym.

Bibliography: (in Polish)

Tłumaczenia tekstów greckich będą dostarczane sukcesywnie w trakcie zajęć.

M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001;

O. Taplin, Tragedia grecka w działaniu, Kraków 2004;

E. Csapo, W.J. Slater, The Context of Ancient Drama, Michigan 1995,

A.W. Pickard-Cambridge, The Dramatic Festivals of Athens, Oxford 1953;

A. W. Pickard-Cambridge, Dythyramb, Tragedy, and Comedy, Oxford 1927,

R. Garland, Surviving Greek Tragedy, London 2004;

J. Rusten, The Birth of Comedy: Texts, Documents, and Art from Athenian Comic Competitions, 486-280, Baltimore 2011

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)