University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Polish as second language

General data

Course ID: 3007-G1A2JJ
Erasmus code / ISCED: 09.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Polish as second language
Name in Polish: Język polski jako język drugi
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 0.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Po cyklu wykładów student będzie wiedział:

- czym jest język pierwszy, drugi, obcy oraz odziedziczony (pochodzenia);

- czym różni się akwizycja języka od procesu uczenia się;

- jak przebiega proces akwizycji języka w kontekście endo- i egzolingwalnym;

- jakie uwarunkowania psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne kształtują organizację i realizację zajęć z języka polskiego jako drugiego;

- w jaki sposób wdrażać pedagogiczne działania integracyjno-inkluzyjne wobec osób z doświadczeniem migracji.

Po cyklu wykładów student będzie rozumiał psychopedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania procesu nauczania języka polskiego jako drugiego oraz znał metody i techniki nauczania polszczyzny jako drugiego kodu komunikacyjnego w tle uwarunkowań migracji.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

W ramach cyklu wykładów zostaną poruszone zagadnienia związane z psychopedagogicznymi i lingwistycznymi uwarunkowaniami akwizycji oraz uczenia się/nauczania języka polskiego jako drugiego kodu komunikacyjnego w tle uwarunkowań migracji.

Full description: (in Polish)

Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:

1. Język polski jako drugi kod komunikacyjny.

2. Psycholingwistyczne i neurolingwistyczne uwarunkowania przyswajania języków.

3. Psychopedagogiczne mechanizmy uczenia się języków obcych.

4. Psychologiczne, pedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania dydaktyki języka polskiego jako drugiego w tle uwarunkowań migracji.

5. Kierunki i koncepcje dydaktyki języka polskiego jako drugiego w ujęciu integracyjno-inkluzyjnym w tle koncepcji pedagogiki postmodernistycznej.

6. (Ukryte) konteksty kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako drugiego. W stronę pedagogiki krytycznej i krytycznej dydaktyki języków obcych.

7. Język polski jako drugi w polskim systemie edukacyjnym.

Bibliography: (in Polish)

Dakowska, M., O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, Warszawa 2014.

Dubisz S., Sajkowska U. (red.), Język polski jako drugi kod komunikacyjny w Polsce, Warszawa 2015.

Gębal, P.E., Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków 2014.

Gębal P.E., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków 2018.

Gębal P.E., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019.

Jędryka B.K., Język polski w polonijnej szkole na przykładzie badań przeprowadzonych w Clark – New Jersey, USA, Warszawa 2012.

Jędryka B.K., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015.

Melosik Z., Pedagogika postmodernizmu, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Cz. 1, Warszawa 2014, s. 452-464.

Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie, stan obecny, perspektywy, Kraków 2016.

Pfeiffer, W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.

Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

Po cyklu wykładów student będzie wiedział:

- czym jest język pierwszy, drugi, obcy oraz odziedziczony (pochodzenia);

- czym różni się akwizycja języka od procesu uczenia się;

- jak przebiega proces akwizycji języka w kontekście endo- i egzolingwalnym;

- jakie uwarunkowania psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne kształtują organizację i realizację zajęć z języka polskiego jako drugiego;

- w jaki sposób wdrażać pedagogiczne działania integracyjno-inkluzyjne wobec osób z doświadczeniem migracji.

Po cyklu wykładów student będzie rozumiał psychopedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania procesu nauczania języka polskiego jako drugiego oraz znał metody i techniki nauczania polszczyzny jako drugiego kodu komunikacyjnego w tle uwarunkowań migracji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Test.

Practical placement: (in Polish)

Brak

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 15 places more information
Coordinators: Marta Piasecka
Group instructors: Marta Piasecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Short description: (in Polish)

W ramach cyklu wykładów zostaną poruszone zagadnienia związane z psychopedagogicznymi i lingwistycznymi uwarunkowaniami akwizycji oraz uczenia się/nauczania języka polskiego jako drugiego kodu komunikacyjnego w tle uwarunkowań migracji.

Full description: (in Polish)

Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:

1. Język polski jako drugi komunikacyjny.

2. Psycholingwistyczne i neurolingwistyczne uwarunkowania przyswajania języków.

3. Psychopedagogiczne mechanizmy uczenia się języków obcych.

4. Psychologiczne, pedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania dydaktyki języka polskiego jako drugiego w tle uwarunkowań migracji.

5. Kierunki i koncepcje dydaktyki języka polskiego jako drugiego w ujęciu integracyjno-inkluzyjnym w tle koncepcji pedagogiki postmodernistycznej.

6. (Ukryte) konteksty kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako drugiego. W stronę pedagogiki krytycznej i krytycznej dydaktyki języków obcych.

7. Język polski jako drugi w polskim systemie edukacyjnym..

Bibliography: (in Polish)

Dakowska, M., O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, Warszawa 2014.

Dubisz S., Sajkowska U. (red.), Język polski jako drugi kod komunikacyjny w Polsce, Warszawa 2015.

Gębal, P.E., Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków 2014.

Gębal P.E., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków 2018.

Gębal P.E., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019.

Jędryka B.K., Język polski w polonijnej szkole na przykładzie badań przeprowadzonych w Clark – New Jersey, USA, Warszawa 2012.

Jędryka B.K., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015.

Melosik Z., Pedagogika postmodernizmu, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Cz. 1, Warszawa 2014, s. 452-464.

Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie, stan obecny, perspektywy, Kraków 2016.

Pfeiffer, W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.

Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 2010.

Notes: (in Polish)

Nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)