Methodology of Teaching Polish Language in Primary School (Linguistic Education)
General data
Course ID: | 3007-G1A2MJ |
Erasmus code / ISCED: |
05.2
|
Course title: | Methodology of Teaching Polish Language in Primary School (Linguistic Education) |
Name in Polish: | Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe) |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć słuchacze zapoznają się z problemami kształcenia językowego w szkole podstawowej; rozwijają umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć słuchacze zapoznają się z problemami kształcenia językowego w szkole podstawowej; rozwijają umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej. Przygotowanie do zajęć polega na zapoznawaniu się słuchacza z lekturami oraz powtórzeniu wiadomości z wybranych działów nauki o języku. Podstawowym celem zajęć jest uświadomienie przyszłym nauczycielom - polonistom, iż przedmiot język polski, którego będą nauczać, stanowi całość, czyli kształcenie językowe i literacko-kulturowe uzupełniają się wzajemnie. W czasie trwania kursu słuchacze nauczą się , w jaki sposób integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku, jak funkcjonalizować treści kształcenia językowego. Zagadnienia z zakresu kształcenia językowego: - kultura języka (podstawowe terminy, kryteria oceny poprawności językowej, klasyfikacja i poprawa błędów językowych; estetyka i etyka zachowań językowych; kształcenie umiejętności językowych uczniów; ćwiczenia w mówieniu i pisaniu (cele, typy, zastosowanie); - nauczanie ortografii w szkole podstawowej; - podstawy składni na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej; przeciwdziałanie monotonii składniowej i błędom w wypowiedziach uczniów; nauczanie interpunkcji; - morfologia; części mowy; zagadnienia fleksyjne - funkcje i nacechowanie stylistyczne różnych form fleksyjnych poszczególnych części mowy; - zagadnienia słowotwórcze; słowotwórstwo na usługach literatury, dowcipu, reklamy; - słownictwo, semantyka, elementy leksykografii w szkole podstawowej; - kształcenie umiejętności pisania kompozycja, spójność, organizacja tekstu; |
Bibliography: |
(in Polish) > Podstawy programowe, wybrane podręczniki i programy; > Nocoń J., Uczenie o języku polskim po 1998 roku – program i koncepcje dydaktyczne, [w:] Uczeń w świecie języka i tekstów, red. J. Nocoń, E. Łucka-Zając, Opole 2010, s. 27-37. > Nocoń J., Strategie nabywania wiedzy o języku przez ucznia (na przykładzie zadań podręcznikowych), [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 27-43. > Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999. > Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, red. A. Mikołajczuk, J.Puzynina, Warszawa 2004. > Gatunki wypowiedzi w szkole [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003. > Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985. > Szymańska Marta, Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2016. > Podracki J., Składnia polska, Warszawa 1997. > Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995. > seria Edukacja nauczyciela polonisty pod red. Anny Janus-Sitarz, wyd. Universitas (tomy 1-22) - wybrane artykuły. > Wybrane słowniki. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi: - zorganizować pracownię polonistyczną w szkole podstawowej i zaplanować pracę dydaktyczną służącą rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej uczniów szkoły podstawowej (m.in. wybrać podręczniki i pomoce dydaktyczne); - dobrać odpowiednie metody i środki dydaktyczne w pracy na II etapie edukacji; - sporządzić konspekt lekcji z zakresu kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej; - zorganizować pracę domową ucznia oraz wspomagać samokształcenie - skontrolować i ocenić postępy uczniów w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych na II etapie edukacji, sformułować recenzję krytyczno-oceniającą wypowiedzi uczniowskiej; - integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, dążąc do funkcjonalnego wprowadzania podstaw tej wiedzy na II etapie edukacji, rozwijania języka ucznia i wspierania poznawczego (w tym: kulturowego), emocjonalnego i moralnego rozwoju dziecka |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą do wystawienia oceny jest: 1. Obecność na zajęciach. 5% 2. Aktywny udział w zajęciach. 10% 3. Wykonywanie prac cząstkowych (np. ocena wypracowania uczniowskiego, opracowanie konspektu lekcji, poleceń do tekstu wykorzystujących wiedzę językową), ewentualnie przygotowanie i wygłoszenie referatu. 15% 4. Zaliczenie pisemne 70% |
Practical placement: |
(in Polish) Praktyki zawodowe w szkole podstawowej - 120 godzin Praktyki psychologiczno-pedagogiczne - 40 godzin |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 40 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Helena Balcerek, Marta Piasecka, Magdalena Trysińska | |
Group instructors: | Magdalena Trysińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.