University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Teaching Polish Language in Primary School (Linguistic Education)

General data

Course ID: 3007-G1A2MJ
Erasmus code / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Methodology of Teaching Polish Language in Primary School (Linguistic Education)
Name in Polish: Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe)
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 1.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć słuchacze zapoznają się z problemami kształcenia językowego w szkole podstawowej; rozwijają

umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i

pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć słuchacze zapoznają się z problemami kształcenia językowego w szkole podstawowej; rozwijają

umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i

pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej.

Przygotowanie do zajęć polega na zapoznawaniu się słuchacza z lekturami oraz powtórzeniu wiadomości z wybranych działów nauki o

języku. Podstawowym celem zajęć jest uświadomienie przyszłym nauczycielom - polonistom, iż przedmiot język polski, którego będą

nauczać, stanowi całość, czyli kształcenie językowe i literacko-kulturowe uzupełniają się wzajemnie. W czasie trwania kursu słuchacze

nauczą się , w jaki sposób integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku, jak funkcjonalizować treści kształcenia językowego.

Zagadnienia z zakresu kształcenia językowego:

- kultura języka (podstawowe terminy, kryteria oceny poprawności językowej, klasyfikacja i poprawa błędów językowych; estetyka i etyka zachowań językowych; kształcenie umiejętności językowych uczniów; ćwiczenia w mówieniu i pisaniu (cele, typy, zastosowanie);

- nauczanie ortografii w szkole podstawowej;

- podstawy składni na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej; przeciwdziałanie monotonii składniowej i błędom w wypowiedziach uczniów; nauczanie interpunkcji;

- morfologia; części mowy; zagadnienia fleksyjne - funkcje i nacechowanie stylistyczne różnych form fleksyjnych poszczególnych części mowy;

- zagadnienia słowotwórcze; słowotwórstwo na usługach literatury, dowcipu, reklamy;

- słownictwo, semantyka, elementy leksykografii w szkole podstawowej;

- kształcenie umiejętności pisania kompozycja, spójność, organizacja tekstu;

Bibliography: (in Polish)

> Podstawy programowe, wybrane podręczniki i programy;

> Nocoń J., Uczenie o języku polskim po 1998 roku – program i koncepcje dydaktyczne, [w:] Uczeń w świecie języka i tekstów, red. J. Nocoń, E. Łucka-Zając, Opole 2010, s. 27-37.

> Nocoń J., Strategie nabywania wiedzy o języku przez ucznia (na przykładzie zadań podręcznikowych), [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 27-43.

> Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999.

> Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, red. A. Mikołajczuk, J.Puzynina, Warszawa 2004.

> Gatunki wypowiedzi w szkole [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.

> Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985.

> Szymańska Marta, Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2016.

> Podracki J., Składnia polska, Warszawa 1997.

> Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995.

> seria Edukacja nauczyciela polonisty pod red. Anny Janus-Sitarz, wyd. Universitas (tomy 1-22) - wybrane artykuły.

> Wybrane słowniki.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi:

- zorganizować pracownię polonistyczną w szkole podstawowej i zaplanować pracę dydaktyczną służącą rozwijaniu kompetencji

komunikacyjnej, w tym językowej uczniów szkoły podstawowej (m.in. wybrać podręczniki i pomoce dydaktyczne);

- dobrać odpowiednie metody i środki dydaktyczne w pracy na II etapie edukacji;

- sporządzić konspekt lekcji z zakresu kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej;

- zorganizować pracę domową ucznia oraz wspomagać samokształcenie

- skontrolować i ocenić postępy uczniów w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych na II etapie edukacji, sformułować recenzję krytyczno-oceniającą wypowiedzi uczniowskiej;

- integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, dążąc do funkcjonalnego wprowadzania podstaw tej

wiedzy na II etapie edukacji, rozwijania języka ucznia i wspierania poznawczego (w tym: kulturowego), emocjonalnego i moralnego rozwoju dziecka

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą do wystawienia oceny jest:

1. Obecność na zajęciach. 5%

2. Aktywny udział w zajęciach. 10%

3. Wykonywanie prac cząstkowych (np. ocena wypracowania uczniowskiego, opracowanie konspektu lekcji, poleceń do tekstu wykorzystujących wiedzę językową), ewentualnie przygotowanie i wygłoszenie referatu. 15%

4. Zaliczenie pisemne 70%

Practical placement: (in Polish)

Praktyki zawodowe w szkole podstawowej - 120 godzin

Praktyki psychologiczno-pedagogiczne - 40 godzin

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 40 hours, 15 places more information
Coordinators: Helena Balcerek, Marta Piasecka, Magdalena Trysińska
Group instructors: Magdalena Trysińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)