University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of applied linguistics

General data

Course ID: 3007-G1A2PL
Erasmus code / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Basics of applied linguistics
Name in Polish: Podstawy lingwistyki stosowanej
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 0.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zapoznanie studentów z historią, istotą, podstawami metodologicznymi i wybranymi realizacjami językoznawstwa stosowanego.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zapoznanie studentów z historią, istotą, podstawami metodologicznymi i wybranymi realizacjami językoznawstwa stosowanego.

Full description: (in Polish)

1) Stratyfikacja językoznawstwa – typy językoznawstwa i badań z tego zakresu.

2) Prapoczątki językoznawstwa – dzieje pisma.

3) Definicja i miejsce językoznawstwa stosowanego w obrębie nauki o języku.

4) Historia językoznawstwa stosowanego (starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne, dzieje najnowsze: XIX-XXI wiek).

5) Zróżnicowanie współczesnego językoznawstwa stosowanego na subdyscypliny naukowe – zakres polonistycznego językoznawstwa stosowanego.

6) Metodologiczne podstawy językoznawstwa stosowanego – socjolingwistyczna teoria wyjaśniania zjawisk, psycholingwistyczna teoria akwizycji mowy, pragmalingwistyczna teoria aktów mowy, kognitywna teoria konceptualizacji świata.

7) Przegląd metod wybranych subdyscyplin językoznawstwa stosowanego (np. kultura języka, retoryka, translatoryka, glottodydaktyka, glottopolitologia, leksykografia, polityka językowa, certyfikacja języka).

Bibliography: (in Polish)

J. L. Austin, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993.

J. Bartmiński, O językowym obrazie świata Polaków końca XX w. [w:] S. Dubisz, S. Gajda (red.), Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, Warszawa 2001, s. 27-53.

B. Bernstein, Klasy, kody i kontrola. Teoretyczne studia z socjologii języka [w:] J. Warchala, A. Skudrzyk, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice 2010, s. 194-251.

U. Czarnecka, Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, Kraków 1990.

S. Dubisz, Filologia polska – glottodydaktyka polonistyczna – polonistyka stosowana [w:] Na chwałę i pożytek nasz wzajemny. Złoty jubileusz „Polonicum”, Warszawa 2006, s. 161-171.

S. Dubisz, Teoria lingwistyczna w językoznawstwa stosowanym – na przykładzie glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 15-23.

S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1991.

F. Grucza, Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa 2007.

A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.

R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993.

I. Kurcz, Psycholingwistyka. Przegląd problemów badawczych, Warszawa 1976.

W. T. Miodunka, Interdyscyplinarność glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2012, z. 6, s. 67-81.

W. T. Miodunka, Jakość polszczyzny używanej przez cudzoziemców. Metody analizy jakości na materiale egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego w roku 2011, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 39-52.

A. Piotrowski, M. Ziółkowski, Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina [w:] Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, Warszawa, s. 305-365.

J. Porayski-Pomsta, Psycholingwistyka, „Polonistyka” 1989, nr 7, s. 483-494.

R. Searle, Czynności mowy. Rozważania o filozofii języka, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1987.

E. Tabakowska, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995.

E. Tabakowska (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001.

U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

Studenci otrzymają podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego, która jest niezbędna w pracy lektora języka polskiego jako obcego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Test.

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 15 places more information
Coordinators: Marta Piasecka
Group instructors: Marta Piasecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Zapoznanie studentów z historią, istotą, podstawami metodologicznymi i wybranymi realizacjami językoznawstwa stosowanego.

Full description: (in Polish)

1) Stratyfikacja językoznawstwa – typy językoznawstwa i badań z tego zakresu.

2) Prapoczątki językoznawstwa – dzieje pisma.

3) Definicja i miejsce językoznawstwa stosowanego w obrębie nauki o języku.

4) Historia językoznawstwa stosowanego (starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne, dzieje najnowsze: XIX-XXI wiek).

5) Zróżnicowanie współczesnego językoznawstwa stosowanego na subdyscypliny naukowe – zakres polonistycznego językoznawstwa stosowanego.

6) Metodologiczne podstawy językoznawstwa stosowanego – socjolingwistyczna teoria wyjaśniania zjawisk, psycholingwistyczna teoria akwizycji mowy, pragmalingwistyczna teoria aktów mowy, kognitywna teoria konceptualizacji świata.

7) Przegląd metod wybranych subdyscyplin językoznawstwa stosowanego (np. kultura języka, retoryka, translatoryka, glottodydaktyka, glottopolitologia, leksykografia, polityka językowa, certyfikacja języka).

Bibliography: (in Polish)

J. L. Austin, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993.

J. Bartmiński, O językowym obrazie świata Polaków końca XX w. [w:] S. Dubisz, S. Gajda (red.), Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, Warszawa 2001, s. 27-53.

B. Bernstein, Klasy, kody i kontrola. Teoretyczne studia z socjologii języka [w:] J. Warchala, A. Skudrzyk, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice 2010, s. 194-251.

U. Czarnecka, Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, Kraków 1990.

S. Dubisz, Filologia polska – glottodydaktyka polonistyczna – polonistyka stosowana [w:] Na chwałę i pożytek nasz wzajemny. Złoty jubileusz „Polonicum”, Warszawa 2006, s. 161-171.

S. Dubisz, Teoria lingwistyczna w językoznawstwa stosowanym – na przykładzie glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 15-23.

S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1991.

F. Grucza, Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa 2007.

A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.

R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993.

I. Kurcz, Psycholingwistyka. Przegląd problemów badawczych, Warszawa 1976.

W. T. Miodunka, Interdyscyplinarność glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2012, z. 6, s. 67-81.

W. T. Miodunka, Jakość polszczyzny używanej przez cudzoziemców. Metody analizy jakości na materiale egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego w roku 2011, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 39-52.

A. Piotrowski, M. Ziółkowski, Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina [w:] Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, Warszawa, s. 305-365.

J. Porayski-Pomsta, Psycholingwistyka, „Polonistyka” 1989, nr 7, s. 483-494.

R. Searle, Czynności mowy. Rozważania o filozofii języka, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1987.

E. Tabakowska, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995.

E. Tabakowska (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001.

U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005.

Notes: (in Polish)

Brak

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)