Basics of applied linguistics
General data
Course ID: | 3007-G1A2PL |
Erasmus code / ISCED: |
09.3
|
Course title: | Basics of applied linguistics |
Name in Polish: | Podstawy lingwistyki stosowanej |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zapoznanie studentów z historią, istotą, podstawami metodologicznymi i wybranymi realizacjami językoznawstwa stosowanego. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów z historią, istotą, podstawami metodologicznymi i wybranymi realizacjami językoznawstwa stosowanego. |
Full description: |
(in Polish) 1) Stratyfikacja językoznawstwa – typy językoznawstwa i badań z tego zakresu. 2) Prapoczątki językoznawstwa – dzieje pisma. 3) Definicja i miejsce językoznawstwa stosowanego w obrębie nauki o języku. 4) Historia językoznawstwa stosowanego (starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne, dzieje najnowsze: XIX-XXI wiek). 5) Zróżnicowanie współczesnego językoznawstwa stosowanego na subdyscypliny naukowe – zakres polonistycznego językoznawstwa stosowanego. 6) Metodologiczne podstawy językoznawstwa stosowanego – socjolingwistyczna teoria wyjaśniania zjawisk, psycholingwistyczna teoria akwizycji mowy, pragmalingwistyczna teoria aktów mowy, kognitywna teoria konceptualizacji świata. 7) Przegląd metod wybranych subdyscyplin językoznawstwa stosowanego (np. kultura języka, retoryka, translatoryka, glottodydaktyka, glottopolitologia, leksykografia, polityka językowa, certyfikacja języka). |
Bibliography: |
(in Polish) J. L. Austin, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993. J. Bartmiński, O językowym obrazie świata Polaków końca XX w. [w:] S. Dubisz, S. Gajda (red.), Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, Warszawa 2001, s. 27-53. B. Bernstein, Klasy, kody i kontrola. Teoretyczne studia z socjologii języka [w:] J. Warchala, A. Skudrzyk, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice 2010, s. 194-251. U. Czarnecka, Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, Kraków 1990. S. Dubisz, Filologia polska – glottodydaktyka polonistyczna – polonistyka stosowana [w:] Na chwałę i pożytek nasz wzajemny. Złoty jubileusz „Polonicum”, Warszawa 2006, s. 161-171. S. Dubisz, Teoria lingwistyczna w językoznawstwa stosowanym – na przykładzie glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 15-23. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1991. F. Grucza, Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa 2007. A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978. R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993. I. Kurcz, Psycholingwistyka. Przegląd problemów badawczych, Warszawa 1976. W. T. Miodunka, Interdyscyplinarność glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2012, z. 6, s. 67-81. W. T. Miodunka, Jakość polszczyzny używanej przez cudzoziemców. Metody analizy jakości na materiale egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego w roku 2011, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 39-52. A. Piotrowski, M. Ziółkowski, Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina [w:] Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, Warszawa, s. 305-365. J. Porayski-Pomsta, Psycholingwistyka, „Polonistyka” 1989, nr 7, s. 483-494. R. Searle, Czynności mowy. Rozważania o filozofii języka, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1987. E. Tabakowska, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995. E. Tabakowska (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001. U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Studenci otrzymają podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego, która jest niezbędna w pracy lektora języka polskiego jako obcego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Test. |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Marta Piasecka | |
Group instructors: | Marta Piasecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów z historią, istotą, podstawami metodologicznymi i wybranymi realizacjami językoznawstwa stosowanego. |
|
Full description: |
(in Polish) 1) Stratyfikacja językoznawstwa – typy językoznawstwa i badań z tego zakresu. 2) Prapoczątki językoznawstwa – dzieje pisma. 3) Definicja i miejsce językoznawstwa stosowanego w obrębie nauki o języku. 4) Historia językoznawstwa stosowanego (starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne, dzieje najnowsze: XIX-XXI wiek). 5) Zróżnicowanie współczesnego językoznawstwa stosowanego na subdyscypliny naukowe – zakres polonistycznego językoznawstwa stosowanego. 6) Metodologiczne podstawy językoznawstwa stosowanego – socjolingwistyczna teoria wyjaśniania zjawisk, psycholingwistyczna teoria akwizycji mowy, pragmalingwistyczna teoria aktów mowy, kognitywna teoria konceptualizacji świata. 7) Przegląd metod wybranych subdyscyplin językoznawstwa stosowanego (np. kultura języka, retoryka, translatoryka, glottodydaktyka, glottopolitologia, leksykografia, polityka językowa, certyfikacja języka). |
|
Bibliography: |
(in Polish) J. L. Austin, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993. J. Bartmiński, O językowym obrazie świata Polaków końca XX w. [w:] S. Dubisz, S. Gajda (red.), Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, Warszawa 2001, s. 27-53. B. Bernstein, Klasy, kody i kontrola. Teoretyczne studia z socjologii języka [w:] J. Warchala, A. Skudrzyk, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice 2010, s. 194-251. U. Czarnecka, Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, Kraków 1990. S. Dubisz, Filologia polska – glottodydaktyka polonistyczna – polonistyka stosowana [w:] Na chwałę i pożytek nasz wzajemny. Złoty jubileusz „Polonicum”, Warszawa 2006, s. 161-171. S. Dubisz, Teoria lingwistyczna w językoznawstwa stosowanym – na przykładzie glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 15-23. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1991. F. Grucza, Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa 2007. A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978. R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993. I. Kurcz, Psycholingwistyka. Przegląd problemów badawczych, Warszawa 1976. W. T. Miodunka, Interdyscyplinarność glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2012, z. 6, s. 67-81. W. T. Miodunka, Jakość polszczyzny używanej przez cudzoziemców. Metody analizy jakości na materiale egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego w roku 2011, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 39-52. A. Piotrowski, M. Ziółkowski, Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina [w:] Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, Warszawa, s. 305-365. J. Porayski-Pomsta, Psycholingwistyka, „Polonistyka” 1989, nr 7, s. 483-494. R. Searle, Czynności mowy. Rozważania o filozofii języka, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1987. E. Tabakowska, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995. E. Tabakowska (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001. U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005. |
|
Notes: |
(in Polish) Brak |
Copyright by University of Warsaw.