Polish abroad
General data
Course ID: | 3007-G1A3JP |
Erasmus code / ISCED: |
09.301
|
Course title: | Polish abroad |
Name in Polish: | Język polski poza granicami kraju |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty II roku specjalizacji glottodydaktycznej (III rok st.) - filologia polska, stacjonarne (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zrozumienie wykładu ułatwi znajomość podstawowych terminów językoznawczych, szczególnie z zakresu językoznawstwa porównawczego oraz ogólna wiedza na temat Polaków przebywających poza granicami Polski. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów z historią zbiorowości polonocentrycznych poza granicami Polski cechami specyficznymi ich języka i uwarunkowaniami zewnętrznojęzykowymi jego rozwoju oraz z podstawami metodologii badań w tym zakresie. |
Full description: |
(in Polish) 1) Historia zbiorowości polonocentrycznych – chronologia, kierunki, typologia emigracji; liczebność zbiorowości; tendencje rozwojowe. 2) Język polski poza granicami kraju – diasporyczność, uzualność, mieszaność, wielowariantywność; klasyfikacja odmian; cechy wspólne i różnice wobec polszczyzny wspólnoty komunikacyjnej w kraju; socjolingwistyczne funkcje języka zbiorowości polonocentrycznych. 3) Strefy językowo-kulturowe występowania polszczyzny poza granicami kraju – cechy kontrastowe języka występujące w tych sferach: strefa wschodniosłowiańska, pograniczna, anglosaska, germańska, romańska – cechy interferencyjne, defektywno-deformacyjne, innowacyjno-archaiczne. 4) Podstawowe terminy i podstawy metodologii interdyscyplinarnych badań polonijnych: język w diasporze, kontakt językowy – kontakt kulturowy, interferencje językowe, bilingwizm – polilingwizm, procesy adaptacji i asymilacji, język a świadomość etniczna i podstawowe wartości kultury, pokolenia emigracyjne i polonijne, okresy i fale migracyjne. 5) Język polski/polonijny w świecie – omówienie wybranych zbiorowości polonocentrycznych i ich języka. 6) Język polski w Unii Europejskiej – współczesność i perspektywy. 7) Szkolnictwo polonijne i polonistyka w świecie, program promocji języka i kultury polskiej. |
Bibliography: |
(in Polish) J. Cieszyńska, Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii, Kraków 2006, s. 11-117. R. Dębski, Dwujęzyczność angielsko-polska w Australii, Kraków 2009, s. 21-88. S. Dubisz, Język – Historia – Kultura (wykłady, rozprawy, rozważania), t. III, Warszawa 2012, s. 193-246. S. Dubisz (red.), Język polski poza granicami kraju, Opole 1997. A. Engelking, R. Huszcza (red.), Pogranicza języków, pogranicza kultur, Warszawa 2003. P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa 2005. B. Janowska, J. Porayski-Pomsta (red.), Język polski w kraju i za granicą, Warszawa 1997, t. I-II. B. K. Jędryka, Język polski w polonijnej szkole (na przykładzie badań przeprowadzonych w Clark – New Jersey, USA), Warszawa 2012, s. 19-32, 204-222. A. Koprukowniak (red.), Szkolnictwo polonijne na świecie. Zarys syntezy, Lublin 1995. J. Mazur (red.), Promocja języka i kultury polskiej w świecie, Lublin 1998. W. Miodunka, Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii. W stronę lingwistyki humanistycznej, Kraków 2003, s. 158-222. W. Miodunka (red.), Język polski w świecie. Zbiór studiów, Warszawa – Kraków 1990. M. Mitreva, Kompetencja komunikacyjna bułgarskich użytkowników języka polskiego (aspekt glottodydaktyczny), Warszawa – Sofia 2012, s. 107-142. E. Sękowska, Język emigracji polskiej w świecie. Bilans i perspektywy badawcze, Warszawa 2010. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po wysłuchaniu wykładów student potrafi: - przedstawić ogólną historię emigracji Polaków na przestrzeni wieków oraz stan obecny największych skupisk polonijnych na świecie; - omówić stan badań języka polonijnego z uwzględnieniem wieku badanej grupy; - wskazać metody badawcze stosowane w badaniach językoznawczych języka Polonii; - opisać stan szkolnictwa polonijnego; - przedstawić status polszczyzny poza granicami Polski oraz jej promocję w świecie. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Test. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Marta Piasecka | |
Group instructors: | Marta Piasecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.