Methodology of teaching Polish as a foreign language
General data
Course ID: | 3007-G1A3ME |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | Methodology of teaching Polish as a foreign language |
Name in Polish: | Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty II roku specjalizacji glottodydaktycznej (III rok st.) - filologia polska, stacjonarne (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Po zakończeniu kursu student będzie potrafił: - samodzielnie skonstruować program kursu języka polskiego jako obcego właściwego różnym poziomom oraz różnym grupom wiekowym; - sporządzać konspekt lekcji; - szukać materiałów źródłowych, które adaptuje do potrzeb nauczania jpjo; - dokonać właściwego wyboru materiałów dydaktycznych; - wybrać odpowiednią metodę nauczania dostosowaną do potrzeb osoby uczącej się jpjo; - stosować właściwe techniki potrzebne do opanowania poszczególnych umiejętności językowych; - skontrolować i oceniać postępy w nauce jpjo; |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia są poświęcone podstawowym zagadnieniom związanym z metodyką nauczania języka polskiego jako obcego. W trakcie kursu student zapoznaje się z metodami i technikami nauczania: wymowy i intonacji, pisowni, słownictwa oraz gramatyki. Zdobywa wiedzę z zakresu nauczania i rozwijania następujących umiejętności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie oraz pisanie. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach omawiane będę następujące zagadnienia: 1. Przygotowywanie kursu językowego: opracowywanie programu, sylabusu, wybór materiałów dydaktycznych, dobór treści. 2. Metody nauczania języków obcych: bezpośrednia, gramatyczno-tłumaczeniowa, audiolingwalna; kognitywna, metody niekonwencjonalne; metoda reagowania całym ciałem (TPR), metoda naturalna, sugestopedia, podejście komunikacyjne itp. 3. Nauczanie języka obcego w różnych grupach wiekowych: programy, metody, motywacje, zainteresowania właściwe dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. 4. Lekcja języka polskiego jako obcego: planowanie lekcji, przygotowywanie materiałów, formy pracy w klasie (interakcje), praca w grupach, praca jeden na jeden, zarządzanie czasem, feedback. 5. Nauczanie wymowy: metody oraz techniki, wymowa a zapis, korygowanie wymowy uczących się, materiały dostępne do nauki wymowy. 6. Nauczanie słownictwa: metody oraz techniki, jakiego słownictwa uczyć, prezentowanie oraz zapamiętywanie słownictwa, testowanie znajomości leksyki. 7. Nauczanie gramatyki: metody oraz techniki, czym jest gramatyka, terminy gramatyczne (uczyć czy nie uczyć), miejsce gramatyki w procesie dydaktycznym, prezentowanie i wyjaśnianie zagadnień gramatycznych. 8. Słuchanie: czym jest umiejętność słuchania, jak dobierać materiały dydaktyczne, problemy uczących się, metody oraz techniki. 9. Mówienie: jak osiągnąć sukces w mówieniu, dobór tematów i zadań, interakcje językowe, metody i techniki nauczania umiejętności mówienia. 10. Czytanie: jak czytać, od czego zacząć, metody oraz techniki czytania, doskonalenie umiejętności czytania, czytanie w grupach zaawansowanych. 11. Pisanie: pisanie kontra mówienie – co jest ważniejsze, metody oraz techniki nauki pisania, stymulowanie kursantów do pisania. 12. Kontrola wyników nauczania: funkcje i typy kontroli, wystawianie ocen. 13. Błędy językowe osób uczących się języka polskiego jako obcego: czym jest błąd, rodzaje błędów, najczęstsze błędy popełniane przez osoby uczące się jpjo. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2001; 2. Dębski R., Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia. Transmisja i nauczanie języków mniejszościowych, Universitas, Kraków 2008 3. Garncarek P. (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, UW, Warszawa 2005; 4. Gębal P., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze, Universitas, Kraków 2010; 5. Janowska B. (red.), Porayski-Pomsta J. (red.), Język polski w kraju i za granicą, t. II, Elipsa, Warszawa 1997; 6. Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Universitas, Kraków 2010; 7. Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2011; 8. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2009; 9. Lewandowski J. (red.), Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów, PWN, Warszawa 1980; 10. Martyniuk W., A1 – elementarny poziom zaawansowania w języku polskim jako obcym, Universitas, Kraków 2004; 11. Miodunka W. T. (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny - programy nauczania - pomoce dydaktyczne, Univeristas, Kraków 2009; 12. Miodunka W. T. (red.), Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, Universitas, Kraków 2009; 13. Miodunka W, Wpływ certyfikacji na jakość nauczania języka polskiego jako obcego, w: Języki obce w Szkole, 4, 2011, 38 - 40 14. Moczydłowska, J. Języki obce w chmurach, w: Języki Obce w Szkole, nr 3, 2011, s. 66 - 71 15. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2005; 16. Seretny A. (red.), Lipińska E. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2006; 17. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 - C2, pod red. I. Janowskiej, E. Lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu kursu student potrafi: - samodzielnie skonstruować program kursu języka polskiego jako obcego właściwego różnym poziomom oraz różnym grupom wiekowym; - sporządzać konspekt lekcji; - szukać materiałów źródłowych, które adaptuje do potrzeb nauczania jpjo; - dokonać właściwego wyboru materiałów dydaktycznych; - wybrać odpowiednią metodę nauczania dostosowaną do potrzeb osoby uczącej się jpjo; - stosować właściwe techniki potrzebne do opanowania poszczególnych umiejętności językowych; - skontrolować i oceniać postępy w nauce jpjo; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne 2 nieobecności. 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. 3. Przedmiot kończy się egzaminem - test pisemny. 4. Na każdych zajęciach obowiązuje wejściówka. |
Practical placement: |
(in Polish) Student może przystąpić do praktyk po zdaniu egzaminu. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Beata Jędryka, Marta Piasecka | |
Group instructors: | Beata Jędryka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Examination |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia są poświęcone podstawowym zagadnieniom związanym z metodyką nauczania języka polskiego jako obcego oraz języka drugiegp. W trakcie kursu student zapoznaje się z metodami i technikami nauczania poszczególnych podsystemów:(1) wymowy i intonacji, (2) pisowni, (3) słownictwa oraz (4) gramatyki. Zdobywa wiedzę z zakresu nauczania i rozwijania następujących sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie, pisanie oraz mediacja. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach omawiane będę następujące zagadnienia: 1. Przygotowywanie kursu językowego: opracowywanie programu, sylabusu, wybór materiałów dydaktycznych, dobór treści. 2. Metody nauczania języków obcych: bezpośrednia, gramatyczno-tłumaczeniowa, audiolingwalna; kognitywna, metody niekonwencjonalne; metoda reagowania całym ciałem (TPR), metoda naturalna, sugestopedia, podejście komunikacyjne itp. 3. Nauczanie języka obcego w różnych grupach wiekowych: programy, metody, motywacje, zainteresowania właściwe dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. 4. Lekcja języka polskiego jako obcego: planowanie lekcji, przygotowywanie materiałów, formy pracy w klasie (interakcje), praca w grupach, praca jeden na jeden, zarządzanie czasem, feedback. 5. Nauczanie wymowy: metody oraz techniki, wymowa a zapis, korygowanie wymowy uczących się, materiały dostępne do nauki wymowy. 6. Nauczanie poprawnego grafii, zapisu oraz ortografii języka polskiego. 7. Nauczanie słownictwa: metody oraz techniki, jakiego słownictwa uczyć, prezentowanie oraz zapamiętywanie słownictwa, testowanie znajomości leksyki. 8. Nauczanie gramatyki: metody oraz techniki, czym jest gramatyka, terminy gramatyczne (uczyć czy nie uczyć), miejsce gramatyki w procesie dydaktycznym, prezentowanie i wyjaśnianie zagadnień gramatycznych. 9. Słuchanie: czym jest umiejętność słuchania, jak dobierać materiały dydaktyczne, problemy uczących się, metody oraz techniki. 10. Mówienie: jak osiągnąć sukces w mówieniu, dobór tematów i zadań, interakcje językowe, metody i techniki nauczania umiejętności mówienia. 11. Czytanie: jak czytać, od czego zacząć, metody oraz techniki czytania, doskonalenie umiejętności czytania, czytanie w grupach zaawansowanych. 12. Pisanie: pisanie kontra mówienie – co jest ważniejsze, metody oraz techniki nauki pisania, stymulowanie kursantów do pisania. 13. Kontrola wyników nauczania: funkcje i typy kontroli, wystawianie ocen. 14. Błędy językowe osób uczących się języka polskiego jako obcego: czym jest błąd, rodzaje błędów, najczęstsze błędy popełniane przez osoby uczące się jpjo. 15. Wykorzystywanie elementów kultury w dydaktyce języka polskiego jako obcego/ drugiego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Biernacka M. (2016), Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Poradnik metodyczny, Łódź. 2. Biernacka M. (2020), Trudności percepcyjno-artykulacyjne osób z Libanu uczących się języka polskiego jako obcego – wielokrotne studium przypadku, w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, ss. 89 – 104. 3. Banach M., Bucko D. (2019), Implikacje dla dydaktyki – przykłady pracy z tekstem, w: Rozumienie tekstu pisanego w języku obcym na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków, ss. 155 – 221. 4. Cychnerska A. (2020), Wokół tematyki nauczania wymowy polskiej studentów serbskich, w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, ss. 75 – 88. 5. Czerkies T., (2019), Płeć i/a kultura – uczący się o zróżnicowanych korzeniach kulturowych, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych, Lipińska E., Seretny A. (red.), Kraków, ss.161 – 180. 6. Dąbrowska A., Pasieka M. (2008), Błędy językowe w tekstach pisanych przez cudzoziemców – wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Seretny A., Lipińska E. (red.), Kraków, ss. 103 – 114. 7. Dembowska-Wosik I., (2020), O postrzeganiu i ocenianiu błędów pisowni przez nauczycieli języka polskiego jako obcego w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, ss. 105 – 116. 8. Izdebska-Długosz D., (2021), Błędy gramatyczne w polszczyźnie studentów ukraińskojęzycznych, Kraków. 9. Izdebska-Długosz D., (2021), Podobieństwa, które przeszkadzają, czyli o nauczaniu polszczyzny Ukraińców, w: Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – Dylematy – Trendy, Seretny A., Lipińska E. (red.), Kraków, ss. 197 – 224. 10. Janowska I. (2006), Przygotowywanie kursu językowego – programy nauczania, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego, Kraków, s. 155 – 176. 11. Janowska I. (2010), Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków. 12. Janowska I. (2021), Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych od teorii do praktyki, Kraków. 13. Janowska I., (2019), Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków. 14. Jędryka B. K. (2022), Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, ss. 29 – 46. 15. Jędryka B.K. (2022), Wykorzystanie matematycznych zadań tekstowych w rozwijaniu kompetencji gramatycznej w dydaktyce języka polskiego jako języka edukacji szkolnej cudzoziemców, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 39–56. 16. Jędryka B. K. (2022), Wykorzystywanie wybranych materiałów do terapii afazji w dydaktyce języka polskiego jako obcego na niższych poziomach zaawansowania językowego (A1 i A2), „Poradnik Językowy”, nr 10, ss. 183 – 200. 17. Jędryka B. K., Buława M., Mijas A. (2017), Wstęp w: Polski na dobry start. Poradnik metodyczny, Warszawa, ss. 8 – 9. 18. Karolczuk A. (2022), O uczeniu gramatyki polskiej Słowian, w: Poradnik Językowy, z. 1, ss. 214 – 225. 19. Karolczuk A. (2020), Perspektywa funkcjonalna w podejściu do gramatyki i pragmatyki języka polskiego. O „upraszczaniu” opisu polszczyzny, w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, ss. 69 – 73. 20. Kaźmierczak P. (2020), Perspektywy i wyzwania procesu kształcenia i alfabetyzacji dorosłych w nauczaniu języka polskiego jako obcego – analiza założeń metodycznych i rozwiązań formalnych na przykładzie doświadczeń norweskich, w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, ss. 49 – 64. 21. Komorowska H. (2005), Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. 22. Lipińska E., Seretny A. (2013), Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego, Kraków. 23. Lipińska E., Seretny A. (2019), Z domu do szkoły – grupy mieszane: uczący się zróżnicowani ze względu na sposób i kontekst opanowania języka, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych, Lipińska E., Seretny A. (red.), Kraków, ss. 25 – 46. 24. Lipińska E. (2023), Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego, Kraków. 25. Pukas-Palimąka D., (2006), Planowanie zajęć z języka polskiego jako obcego – konspekt lekcji, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego, Kraków, ss. 189 – 202. 26. Pamuła M. (2006), Wybrane problemy z pedagogiki wczesnoszkolnej, w: Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa, ss. 40 – 60. 27. Prizel-Kania A., (2013), Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu, w: Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym, Kraków, ss. 63 – 165. 28. Seretny A., Lipińska E. (2006), Indywidualne cechy uczącego się a nauka języka obcego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego, Kraków, ss. 25 – 35. 29. Seretny A., Lipińska E. (2005), ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków. 30. Seretny A. (2015), Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków. |
Copyright by University of Warsaw.