University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of teaching Polish as a foreign language

General data

Course ID: 3007-G1A3ME
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Methodology of teaching Polish as a foreign language
Name in Polish: Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty II roku specjalizacji glottodydaktycznej (III rok st.) - filologia polska, stacjonarne
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Po zakończeniu kursu student będzie potrafił:

- samodzielnie skonstruować program kursu języka polskiego jako obcego właściwego różnym poziomom oraz różnym grupom wiekowym;

- sporządzać konspekt lekcji;

- szukać materiałów źródłowych, które adaptuje do potrzeb nauczania jpjo;

- dokonać właściwego wyboru materiałów dydaktycznych;

- wybrać odpowiednią metodę nauczania dostosowaną do potrzeb osoby uczącej się jpjo;

- stosować właściwe techniki potrzebne do opanowania poszczególnych umiejętności językowych;

- skontrolować i oceniać postępy w nauce jpjo;

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia są poświęcone podstawowym zagadnieniom związanym z metodyką nauczania języka polskiego jako obcego. W trakcie kursu student zapoznaje się z metodami i technikami nauczania: wymowy i intonacji, pisowni, słownictwa oraz gramatyki. Zdobywa wiedzę z zakresu nauczania i rozwijania następujących umiejętności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie oraz pisanie.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach omawiane będę następujące zagadnienia:

1. Przygotowywanie kursu językowego: opracowywanie programu, sylabusu, wybór materiałów dydaktycznych, dobór treści.

2. Metody nauczania języków obcych: bezpośrednia, gramatyczno-tłumaczeniowa, audiolingwalna; kognitywna, metody niekonwencjonalne; metoda reagowania całym ciałem (TPR), metoda naturalna, sugestopedia, podejście komunikacyjne itp.

3. Nauczanie języka obcego w różnych grupach wiekowych: programy, metody, motywacje, zainteresowania właściwe dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych.

4. Lekcja języka polskiego jako obcego: planowanie lekcji, przygotowywanie materiałów, formy pracy w klasie (interakcje), praca w grupach, praca jeden na jeden, zarządzanie czasem, feedback.

5. Nauczanie wymowy: metody oraz techniki, wymowa a zapis, korygowanie wymowy uczących się, materiały dostępne do nauki wymowy.

6. Nauczanie słownictwa: metody oraz techniki, jakiego słownictwa uczyć, prezentowanie oraz zapamiętywanie słownictwa, testowanie znajomości leksyki.

7. Nauczanie gramatyki: metody oraz techniki, czym jest gramatyka, terminy gramatyczne (uczyć czy nie uczyć), miejsce gramatyki w procesie dydaktycznym, prezentowanie i wyjaśnianie zagadnień gramatycznych.

8. Słuchanie: czym jest umiejętność słuchania, jak dobierać materiały dydaktyczne, problemy uczących się, metody oraz techniki.

9. Mówienie: jak osiągnąć sukces w mówieniu, dobór tematów i zadań, interakcje językowe, metody i techniki nauczania umiejętności mówienia.

10. Czytanie: jak czytać, od czego zacząć, metody oraz techniki czytania, doskonalenie umiejętności czytania, czytanie w grupach zaawansowanych.

11. Pisanie: pisanie kontra mówienie – co jest ważniejsze, metody oraz techniki nauki pisania, stymulowanie kursantów do pisania.

12. Kontrola wyników nauczania: funkcje i typy kontroli, wystawianie ocen.

13. Błędy językowe osób uczących się języka polskiego jako obcego: czym jest błąd, rodzaje błędów, najczęstsze błędy popełniane przez osoby uczące się jpjo.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2001;

2. Dębski R., Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia. Transmisja i nauczanie języków mniejszościowych, Universitas, Kraków 2008

3. Garncarek P. (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, UW, Warszawa 2005;

4. Gębal P., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze, Universitas, Kraków 2010;

5. Janowska B. (red.), Porayski-Pomsta J. (red.), Język polski w kraju i za granicą, t. II, Elipsa, Warszawa 1997;

6. Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Universitas, Kraków 2010;

7. Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2011;

8. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2009;

9. Lewandowski J. (red.), Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów, PWN, Warszawa 1980;

10. Martyniuk W., A1 – elementarny poziom zaawansowania w języku polskim jako obcym, Universitas, Kraków 2004;

11. Miodunka W. T. (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny - programy nauczania - pomoce dydaktyczne, Univeristas, Kraków 2009;

12. Miodunka W. T. (red.), Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, Universitas, Kraków 2009;

13. Miodunka W, Wpływ certyfikacji na jakość nauczania języka polskiego jako obcego, w: Języki obce w Szkole, 4, 2011, 38 - 40

14. Moczydłowska, J. Języki obce w chmurach, w: Języki Obce w Szkole, nr 3, 2011, s. 66 - 71

15. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2005;

16. Seretny A. (red.), Lipińska E. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2006;

17. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 - C2, pod red. I. Janowskiej, E. Lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu kursu student potrafi:

- samodzielnie skonstruować program kursu języka polskiego jako obcego właściwego różnym poziomom oraz różnym grupom wiekowym;

- sporządzać konspekt lekcji;

- szukać materiałów źródłowych, które adaptuje do potrzeb nauczania jpjo;

- dokonać właściwego wyboru materiałów dydaktycznych;

- wybrać odpowiednią metodę nauczania dostosowaną do potrzeb osoby uczącej się jpjo;

- stosować właściwe techniki potrzebne do opanowania poszczególnych umiejętności językowych;

- skontrolować i oceniać postępy w nauce jpjo;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne 2 nieobecności.

2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

3. Przedmiot kończy się egzaminem - test pisemny.

4. Na każdych zajęciach obowiązuje wejściówka.

Practical placement: (in Polish)

Student może przystąpić do praktyk po zdaniu egzaminu.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Beata Jędryka, Marta Piasecka
Group instructors: Beata Jędryka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Examination
Short description: (in Polish)

Zajęcia są poświęcone podstawowym zagadnieniom związanym z metodyką nauczania języka polskiego jako obcego oraz języka drugiegp. W trakcie kursu student zapoznaje się z metodami i technikami nauczania poszczególnych podsystemów:(1) wymowy i intonacji, (2) pisowni, (3) słownictwa oraz (4) gramatyki. Zdobywa wiedzę z zakresu nauczania i rozwijania następujących sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie, pisanie oraz mediacja.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach omawiane będę następujące zagadnienia:

1. Przygotowywanie kursu językowego: opracowywanie programu, sylabusu, wybór materiałów dydaktycznych, dobór treści.

2. Metody nauczania języków obcych: bezpośrednia, gramatyczno-tłumaczeniowa, audiolingwalna; kognitywna, metody niekonwencjonalne; metoda reagowania całym ciałem (TPR), metoda naturalna, sugestopedia, podejście komunikacyjne itp.

3. Nauczanie języka obcego w różnych grupach wiekowych: programy, metody, motywacje, zainteresowania właściwe dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych.

4. Lekcja języka polskiego jako obcego: planowanie lekcji, przygotowywanie materiałów, formy pracy w klasie (interakcje), praca w grupach, praca jeden na jeden, zarządzanie czasem, feedback.

5. Nauczanie wymowy: metody oraz techniki, wymowa a zapis, korygowanie wymowy uczących się, materiały dostępne do nauki wymowy.

6. Nauczanie poprawnego grafii, zapisu oraz ortografii języka polskiego.

7. Nauczanie słownictwa: metody oraz techniki, jakiego słownictwa uczyć, prezentowanie oraz zapamiętywanie słownictwa, testowanie znajomości leksyki.

8. Nauczanie gramatyki: metody oraz techniki, czym jest gramatyka, terminy gramatyczne (uczyć czy nie uczyć), miejsce gramatyki w procesie dydaktycznym, prezentowanie i wyjaśnianie zagadnień gramatycznych.

9. Słuchanie: czym jest umiejętność słuchania, jak dobierać materiały dydaktyczne, problemy uczących się, metody oraz techniki.

10. Mówienie: jak osiągnąć sukces w mówieniu, dobór tematów i zadań, interakcje językowe, metody i techniki nauczania umiejętności mówienia.

11. Czytanie: jak czytać, od czego zacząć, metody oraz techniki czytania, doskonalenie umiejętności czytania, czytanie w grupach zaawansowanych.

12. Pisanie: pisanie kontra mówienie – co jest ważniejsze, metody oraz techniki nauki pisania, stymulowanie kursantów do pisania.

13. Kontrola wyników nauczania: funkcje i typy kontroli, wystawianie ocen.

14. Błędy językowe osób uczących się języka polskiego jako obcego: czym jest błąd, rodzaje błędów, najczęstsze błędy popełniane przez osoby uczące się jpjo.

15. Wykorzystywanie elementów kultury w dydaktyce języka polskiego jako obcego/ drugiego.

Bibliography: (in Polish)

1. Biernacka M. (2016), Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Poradnik metodyczny, Łódź.

2. Biernacka M. (2020), Trudności percepcyjno-artykulacyjne osób z Libanu uczących się języka polskiego jako obcego – wielokrotne studium przypadku, w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, ss. 89 – 104.

3. Banach M., Bucko D. (2019), Implikacje dla dydaktyki – przykłady pracy z tekstem, w: Rozumienie tekstu pisanego w języku obcym na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków, ss. 155 – 221.

4. Cychnerska A. (2020), Wokół tematyki nauczania wymowy polskiej studentów serbskich, w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, ss. 75 – 88.

5. Czerkies T., (2019), Płeć i/a kultura – uczący się o zróżnicowanych korzeniach kulturowych, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych, Lipińska E., Seretny A. (red.), Kraków, ss.161 – 180.

6. Dąbrowska A., Pasieka M. (2008), Błędy językowe w tekstach pisanych przez cudzoziemców – wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Seretny A., Lipińska E. (red.), Kraków, ss. 103 – 114.

7. Dembowska-Wosik I., (2020), O postrzeganiu i ocenianiu błędów pisowni przez nauczycieli języka polskiego jako obcego w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, ss. 105 – 116.

8. Izdebska-Długosz D., (2021), Błędy gramatyczne w polszczyźnie studentów ukraińskojęzycznych, Kraków.

9. Izdebska-Długosz D., (2021), Podobieństwa, które przeszkadzają, czyli o nauczaniu polszczyzny Ukraińców, w: Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – Dylematy – Trendy, Seretny A., Lipińska E. (red.), Kraków, ss. 197 – 224.

10. Janowska I. (2006), Przygotowywanie kursu językowego – programy nauczania, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego, Kraków, s. 155 – 176.

11. Janowska I. (2010), Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków.

12. Janowska I. (2021), Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych od teorii do praktyki, Kraków.

13. Janowska I., (2019), Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.

14. Jędryka B. K. (2022), Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, ss. 29 – 46.

15. Jędryka B.K. (2022), Wykorzystanie matematycznych zadań tekstowych w rozwijaniu kompetencji gramatycznej w dydaktyce języka polskiego jako języka edukacji szkolnej cudzoziemców, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 39–56.

16. Jędryka B. K. (2022), Wykorzystywanie wybranych materiałów do terapii afazji w dydaktyce języka polskiego jako obcego na niższych poziomach zaawansowania językowego (A1 i A2), „Poradnik Językowy”, nr 10, ss. 183 – 200.

17. Jędryka B. K., Buława M., Mijas A. (2017), Wstęp w: Polski na dobry start. Poradnik metodyczny, Warszawa, ss. 8 – 9.

18. Karolczuk A. (2022), O uczeniu gramatyki polskiej Słowian, w: Poradnik Językowy, z. 1, ss. 214 – 225.

19. Karolczuk A. (2020), Perspektywa funkcjonalna w podejściu do gramatyki i pragmatyki języka polskiego. O „upraszczaniu” opisu polszczyzny, w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, ss. 69 – 73.

20. Kaźmierczak P. (2020), Perspektywy i wyzwania procesu kształcenia i alfabetyzacji dorosłych w nauczaniu języka polskiego jako obcego – analiza założeń metodycznych i rozwiązań formalnych na przykładzie doświadczeń norweskich, w: Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, ss. 49 – 64.

21. Komorowska H. (2005), Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.

22. Lipińska E., Seretny A. (2013), Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego, Kraków.

23. Lipińska E., Seretny A. (2019), Z domu do szkoły – grupy mieszane: uczący się zróżnicowani ze względu na sposób i kontekst opanowania języka, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych, Lipińska E., Seretny A. (red.), Kraków, ss. 25 – 46.

24. Lipińska E. (2023), Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego, Kraków.

25. Pukas-Palimąka D., (2006), Planowanie zajęć z języka polskiego jako obcego – konspekt lekcji, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego, Kraków, ss. 189 – 202.

26. Pamuła M. (2006), Wybrane problemy z pedagogiki wczesnoszkolnej, w: Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa, ss. 40 – 60.

27. Prizel-Kania A., (2013), Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu, w: Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym, Kraków, ss. 63 – 165.

28. Seretny A., Lipińska E. (2006), Indywidualne cechy uczącego się a nauka języka obcego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego, Kraków, ss. 25 – 35.

29. Seretny A., Lipińska E. (2005), ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.

30. Seretny A. (2015), Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)