University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Internet genres and the language of new media

General data

Course ID: 3007-S1A3GI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Internet genres and the language of new media
Name in Polish: Gatunki internetowe i język nowych mediów
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 3 r.
(in Polish) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Na zajęciach przyjrzymy się wybranym gatunkom medialnym, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk nowych, nietypowych lub intensywnie ewoluujących. Obserwacja będzie połączona z refleksją nad językiem nowych mediów i jego rolą w kreowaniu rzeczywistości.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach przyjrzymy się wybranym gatunkom medialnym, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk nowych, nietypowych lub intensywnie ewoluujących (m.in. wróżba, oświadczenie, commentary, pasta, podcast, reality show).

Ustalenia poprzemy wiedzą z zakresu genologii medialnej (różne koncepcje gatunków, formaty).

Obserwacja będzie połączona z refleksją nad językiem nowych mediów i jego rolą w kreowaniu rzeczywistości. Wykorzystamy narzędzia językoznawcze, socjolingwistyczne i kulturoznawcze.

Bibliography: (in Polish)

Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej [w:] Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000.

Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.

Bauer Z., Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2012.

Briggs M., Telewizja i jej odbiorcy w życiu codziennym, przeł. B. Radwan, Kraków 2012.

Burgess J., Green J., YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, Warszawa 2011.

Burkacka I., Memy a stereotypy, [w:] Internet jako przedmiot badań językoznawczych, red. E. Kołodziejek, R. Sidorowicz, Szczecin 2017.

E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.

Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Warszawa 2015.

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.

Język w mediach elektronicznych, red. J. Podracki, E. Wolańska, Warszawa 2008.

Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.

Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań 2011.

Kaszewski K., Język dyskusji radiowej, Warszawa 2006.

Kaszewski K., Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach

informacyjnych prasy, radia i telewizji, Warszawa 2018.

Kępa-Figura D., Gry językowe we współczesnej komunikacji medialnej – semantyczna i pragmatyczna analiza języka mediów, „Prace Językoznawcze UWM” 11, Olsztyn 2009.

Kępa-Figura D., Nowak P., Językowy obraz świata a medialny obraz świata, „Zeszyty Prasoznawcze” 2006, z. 1–2.

Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009.

Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, tłum. A. Kacmajor, M. Kacmajor, Gdańsk 2000.

Lisowska-Magdziarz M., Polacy w nowej semiosferze. O perswazyjnych aspektach kultury popularnej [w:] Sztuka perswazji. Socjologiczne, psychologiczne i lingwistyczne aspekty komunikowania perswazyjnego, red. R. Garpiel, K. Leszczyńska, Kraków 2004.

Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008.

Maciejak K., YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018.

Media audiowizualne, red. W. Godzic, Warszawa 2010.

Ogonowska A., Psychologia mediów i komunikowania, Kraków 2018.

Pisarek W., Język mediów czy język w mediach?, „Język Polski” 96(2), 2016.

Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.

Stachyra G., Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju, "Studia Medioznawcze", Warszawa 2017.

Uszyński J., Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004.

Więckiewicz M., Blog w perspektywie genologii multimedialnej, Toruń 2012.

Wilkoń A., Spójność i struktura tekstu, Kraków 2002.

Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

Wojtak M., Językoznawca jako badacz mediów (zarys problematyki), „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 2015, nr 30.

Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2014.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

1. Wiedza

Student zna:

- metody badawcze umożliwiające lingwistyczną analizę tekstów medialnych;

- podstawowe teorie i pojęcia z dziedziny językoznawstwa;

- gatunki medialne.

2. Umiejętności

Student potrafi:

- wykorzystać narzędzia językoznawcze do analizy przekazów medialnych;

- określić tendencje rozwojowe we współczesnej polszczyźnie w mediach;

- dostrzec i nazwać zabiegi językowe wykorzystywane w mediach.

3. Kompetencje społeczne

Student rozumie:

- rolę mediów w społeczeństwie;

- wpływ mediów na literaturę i sztukę;

- potrzebę refleksji nad językowym kształtem przekazów medialnych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

1. Dyskusja – zajęcia będą miały charakter konwersatoryjny, najważniejszym elementem będzie twórcza dyskusja.

2. Analiza przekazów medialnych.

3. Samodzielna obserwacja zjawisk z obszaru współczesnych mediów.

Kryteria oceny:

Kolokwium/test

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 18 places more information
Lecture, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Katarzyna Maciejak, Piotr Sadzik
Group instructors: Katarzyna Maciejak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Lecture - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 18 places more information
Lecture, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Katarzyna Maciejak, Piotr Sadzik
Group instructors: Katarzyna Maciejak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)