Monographic lecture: The phenomenon of computer games
General data
Course ID: | 3007-S1A3W3-2 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Monographic lecture: The phenomenon of computer games |
Name in Polish: | Wykład monograficzny: Fenomen gier komputerowych |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 3 r. (in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 3 r. (in Polish) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective monographs |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma stanowić okazję do zrozumienia fenomenu gier wideo we współczesnej kulturze. W szczególny sposób uwzględnimy korzenie tego medium, jego historyczny rozwój, a także współczesne tendencje zarówno w obszarze produkcji komercyjnych, jak i wysokoartystycznych. |
Full description: |
(in Polish) Gry wideo należą do najdynamiczniej rozwijających się obszarów kultury współczesnej. W toku kilkudziesięcioletniej ewolucji zmieniły się formy wytwarzania gier, sposoby ich konsumowania, a także ich formy gatunkowe i społeczny odbiór. Warto, by temu ciągłemu przyrostowi form gatunkowych, pojawianiu się nowych eksperymentów formalnych i artystycznych towarzyszyła refleksja odnosząca gry do kontekstów literackich, a także związanych ze sztuką współczesną. W toku kolejnych spotkań – z których część przybierze charakter warsztatowy – postaramy się zgłębić m.in. specyfikę najnowszych zjawisk tekstowych i artystycznych przynależących do cyfrowej sfery kultury, zdobyć nowe narzędzia interpretacyjne i zapoznać się ze stanem badań na temat gier wideo. W szczególności zaś skupimy się na korzeniach gier wideo jako medium, na jego historycznym rozwoju, a także na współczesnych tendencjach, które można odnotować zarówno w produkcjach komercyjnych, jak i tych wysokoartystycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) Do najbardziej podstawowych tekstów, które pozwalają zarysować ramę teoretyczną dla omawianych zagadnień, zaliczają się następujące pozycje: J. Dovey, H.W. Kennedy, Kultura gier komputerowych, tłum. T. Macios, A. Oksiuta, Kraków 2011. S. Egenfeldt-Nielsen, J.H. Smith, S.P. Tosca, Understanding Video Games, New York 2013. J. Juul, Sztuka przegrywania. Esej o bólu, jaki wywołują gry wideo, tłum. P. Schreiber, M. Tabaczyński, Kraków 2016. K.M. Maj, Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania, Kraków 2019. Tomasz Z. Majkowski, Języki gropowieści. Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych, Kraków 2019. M. Kłosiński, Hermeneutyka gier wideo, Warszawa 2018 J. Pigulak, Gra w film. Z zagadnień relacji między filmem i grami wideo, Kraków 2021. Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. Mirosław Filiciak, Warszawa 2010. M.D. Żmuda, Zgrywanie literatury. Intermedialne związki gier komputerowych z literackością, Rzeszów 2021. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student po ukończeniu kursu: • ma podstawową wiedzę dot. wybranych problemów kultury popularnej, zjawisk i zagadnień kultury masowej oraz roli gier wideo w kształtowaniu kultury współczesnej.; • ma podstawową wiedzę na temat historii i języka gier wideo. • rozumie wybrane związki pomiędzy współczesną literaturą a grami wideo; UMIEJĘTNOŚCI • potrafi poprawnie posługiwać się terminologią z zakresu badania gier; • samodzielnie zdobywać wiedzę dot. fenomenu gier komputerowych POSTAWY • jest gotów do przyjmowania nowych idei, zmiany ukształtowanych opinii wynikającą z pozyskanej nowej wiedzy. • ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Krótka praca pisemna (esej) na temat wybranego problemu poruszanego na wykładzie. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK-MON
|
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 9 places
|
|
Coordinators: | Piotr Kubiński, Piotr Sadzik | |
Group instructors: | Piotr Kubiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Monographic lecture - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 9 places
|
|
Coordinators: | Piotr Kubiński, Piotr Sadzik | |
Group instructors: | Piotr Kubiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Monographic lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.