University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Monographic lecture: Genre cinema

General data

Course ID: 3007-S1A3W3-4
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Monographic lecture: Genre cinema
Name in Polish: Wykład monograficzny: Kino gatunków
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 3 r.
(in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 3 r.
(in Polish) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective monographs
obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Tematyka wykładów koncentruje się na historii i współczesności kina ukazywanej przez pryzmat konwencji. Zajęcia rozpoczną się od teoretycznego przybliżenia zagadnienia gatunku (gatunki literackie a gatunki filmowe, kino gatunków a kino autorskie, cechy kina gatunkowego wg Ricka Altmana, tzw. styl zerowy). Następnie wykłady poświęcone będą konkretnym gatunkom filmowym: westernowi, komedii, kryminałowi, melodramatowi, musicalowi, horrorowi i science fiction.

Full description: (in Polish)

Tematyka wykładów koncentruje się na historii i współczesności kina ukazywanej przez pryzmat konwencji. Zajęcia rozpoczną się od teoretycznego przybliżenia zagadnienia gatunku (gatunki literackie a gatunki filmowe, kino gatunków a kino autorskie, cechy kina gatunkowego wg Ricka Altmana, tzw. styl zerowy). Następnie wykłady poświęcone będą konkretnym gatunkom filmowym: westernowi, komedii, kryminałowi, melodramatowi, musicalowi, horrorowi i science fiction. Na każdych zajęciach omawiać będziemy przekrojowo historię rozwoju gatunku i jego rozmaite odmiany, a także dokonywać analizy formalnej konkretnych scen filmowych (traktowanych jako reprezentacje gatunku). Na wykładzie zajmiemy się również zagadnieniem hybrydyczności gatunkowej oraz grą z gatunkami w kinie współczesnym,

Bibliography: (in Polish)

Altman, Charles. W stronę teorii gatunku filmowego,. "Kino" 1987, nr 6.

Altman, Charles (Rick), Gatunki filmowe, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Bădulescu, Dana. „The Hybrids of Postmodernism”. Postmodern Openings 3 (2014): 9–20.

Carroll, Noël. Filozofi a horroru, albo paradoksy uczuć. Tłum. Mirosław Przylipiak. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2004.

Głowiński, Michał. „O gatunkach literackich – po latach”. W: Tradycja i przyszłość genologii, Dariusz Kulesza, 13–24. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2013.

Has-Tokarz, Anita. Horror w literaturze współczesnej i fi lmie. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2011.

Hendrykowski, Marek. „Hybrydy gatunkowe”. Film 4 (1999): 118.

Lasić, Stanko. Poetyka powieści kryminalnej: próba analizy strukturalnej. Tłum. Magdalena Petryńska. Warszawa: PIW, 1976.

Pietrzak, Przemysław. „Generic Consciousness in the Polish Theory of Genres”. Przegląd Filozofi czno-Literacki 2/47 (2017): 175–186.

Przylipiak, Mirosław. Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016.

Ritzer, Ivo, Peter W. Schulze. „Genre Hybridisation. Global Cinematic Flows”. W: Genre Hybridisation. Global Cinematic Flows, Ivo Ritzer, Peter W. Schulze, 9–38. Marburg: Schüren, 2013.

Szczęsna, Ewa. „Tożsamość hybrydyczna”. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura 2 (9) (2004): 9–18.

Learning outcomes: (in Polish)

Uczestnik zna różne aspekty teoretyczne kategorii gatunku oraz rozmaite metodologie stosowane w genologii, poznaje przekrojową historię wybranych gatunków, umie wskazywać ich cechy dystynktywne oraz analizować struktury gatunkowe.

K_W01, K_U02, K_K07

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność, test zaliczeniowy.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 9 places more information
Coordinators: Robert Birkholc, Piotr Sadzik
Group instructors: Robert Birkholc
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Monographic lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Full description: (in Polish)

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Bibliography: (in Polish)

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 9 places more information
Coordinators: Robert Birkholc, Piotr Sadzik
Group instructors: Robert Birkholc
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Monographic lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Full description: (in Polish)

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Bibliography: (in Polish)

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)