Animal bone osteology
General data
Course ID: | 3101-DK0029 |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Animal bone osteology |
Name in Polish: | Osteologia szczątków zwierzęcych |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia kierunkowe |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Requirements: | Archaeozoology 3101-DB211A |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
Practical training developing skills related to identification of animal remains. The work involves identification of osteological materials recovered during excavation works performed by employees of the Institute of Archaeology, University of Warsaw. Students learn the procedures of archaeozoological analysis. The course caters for 3rd-year students of BA studies. |
Full description: |
During the classes the students make a guided attempt at identification of mammal bones which display different degrees of fragmentation and changes caused by taphonomic factors. They learn the rules of description of bone material applying the terminology used by archaeozoologists in Polish, English and Latin. The students are trained in osteometry and standardized recording of animal bone and teeth measurements. They are taught proper description and cataloguing of animal remains data. On the basis of observation of particular bone assemblages the students make quantitative characteristics of faunal assemblages, i.e. analysis of species distribution based on the general number of remains and minimum number of individuals, anatomical distribution, estimation of morphology and death profiles. |
Bibliography: |
Brothwell D.R., Digging up bones, New York 1982 Driesch A., A guide to the measurement of animal bone from archeological sites, Paebody Museum Biulletins 1, Paebody Museum of Archaeology and Ethnology, Harvard University 1976 France D. L., Human and Nonhuman Bone Identification, A Color Atlas, CRC Tylor & Francis Group, 2009 Klucz do oznaczania ssaków Polski, red. Z. Pucek, Warszawa 1984 Klucze do oznaczania kręgowców, cz. V, Ssaki, Mammalia, (red.) K. Kowalski, Warszawa- Kraków 1964 Krysiak K., Kobryń H., Kobryńczuk F., Anatomia zwierząt, t. 1, Aparat ruchowy, Warszawa 2005 Lasota-Moskalewska A., Archeozoologia, Warszawa 2008 Lymman R. L., Vertebrate Taphonomy, Cambridge 1994 Halstead P., Collins P., Sorting the Sheep from the Goats: Morphological Distinctions between the Mandibles and Mandibular Teeth of Adult Ovis and Capra, Journal of Archaeological Science (2002) 29, 545–553 Reitz E.J., Wing E, S., Zooarchaeology, Cambridge 2008 Zeder M. A., Lapham H. A., Assessing the reliability of criteria used to identify postcranial bones in sheep, Ovis, and goats, Capra , Journal of Archaeological Science XXX (2010) 1-19 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Studentka/Student: zna pojęcia i terminologię stosowane w archeozoologii (K_W02) ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeozoologicznych (K_W03) ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji i analizy zwierzęcych szczątków kostnych (K_W10) zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11) posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeozoologii (K_U09) potrafi rozpoznawać, klasyfikować i analizować szczątki zwierzęce (K_U12) wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_013) potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki opracowania zwierzęcych szczątków kostnych (K_U14) potrafi przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem materiałów źródłowych (K_U20) jest gotowa/gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadoma/świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01) docenia niepowtarzalne wartości źródeł archeozoloogicznych i ich rolę w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03) |
Assessment methods and assessment criteria: |
Written test. The students describe distinctive features of mammal bones selected by the teacher and also describe the possibility of identification of the animals’ age, sex and morphology. |
Copyright by University of Warsaw.