Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Europa starożytna od epoki brązu do wczesnego średniowiecza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3101-DWEUR
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Europa starożytna od epoki brązu do wczesnego średniowiecza
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Wykłady ogólnoinstytutowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Założenia (opisowo):

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką archeologii pradziejowej obejmującą między innymi zagadnienia związane z rozwojem człowieka w epoce brązu i epoce żelaza, kończąc na okresie wędrówek ludów

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Na wykładzie omawiany jest zarys działalności człowieka na przestrzeni dziejów i tworzonych przez niego kultur archeologicznych.

Pełny opis:

Na zajęciach poruszane są następujące zagadnienia:

- terminologia, podstawy periodyzacji dziejów, podział chronologiczny;

- główne jednostki taksonomiczne i najważniejsze stanowiska archeologiczne dla poszczególnych epok i okresów ze szczególnym uwzględnieniem charakterystycznych artefaktów i obiektów;

- przemiany gospodarcze i zmiany w budownictwie;

- rozwój obrzędowości i sztuki;

- zmiany klimatyczne i środowiskowe mające wpływ na przeobrażenia kulturowe i gospodarcze człowieka na przestrzeni epok: kamienia, brązu i żelaza

Zajęcia polecane dla uzupełnienie wiedzy o pradziejach Europy.

Literatura:

1. Wielka Historia Świata tom 3. Świat okresu cywilizacji antycznych (red.)

Aleksander Krawczuk.

2. Wielka Historia Polski tom. 1 Najdawniejsze dzieje ziem Polskich do VII

wieku. red. P. Kaczanowski, J. K. Kozłowski.

3. Prahistoria ziem polskich tom. III. red. A. Gardawski J. Kowalczyk Wr-Wa-

Kr-Gd. 1978

4. Prahistoria ziem polskich tom IV, red. J. Hensel, Wr-Wa-Kr-Gd. 1979

5. Prahistoria ziem polskich tom V, red. J. Wielowiejski, Wr-Wa-Kr-Gd. 1981

6. Mączyńska M., Światło z popiołu. Wędrówki ludów w Europie w IV i V w.

Warszawa 2013.

7. Kokowski, Archeologia Gotów. Goci w Kotlinie Hrubieszowskiej

8. A. Kokowski Goci. Od Skandzy do Campi Gothorum. Warszawa 2007

Efekty uczenia się:

• zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii w kontekście najważniejszych kultur archeologicznych, struktur plemiennych oraz państwowych na Niżu Europejskim; K_W02

• posiada podstawową znajomość najważniejszych kultur archeologicznych, struktur plemiennych oraz państwowych na Niżu Europejskim; K_W04

• ma podstawową wiedzę o strukturach osadniczych; K_W04

• ma wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu prowadzonych zajęć; K_W05

• ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie prowadzonych zajęć; K_W08

• znajomość podstawowej literatury przedmiotu; K_W11

• znajomość procesów osadniczych, migracyjnych i państwotwórczych; K_W14

• umiejętność identyfikacji najważniejszych elementów kultury materialnej jednostek kulturowych barbarzyńskiej i średniowiecznej Europy; K_U01

• umiejętność weryfikacji i krytycznej oceny danych z wybranych źródeł (literatura, publikacje internetowe, pliki graficzne); K_U01

• umiejętność formułowania opinii z wykorzystaniem różnego rodzaju danych (dane z badań wykopaliskowych, dane archiwalne, wyniki badań laboratoryjnych itp.); K_U16

potrafi dobrać dane o najważniejszych jednostkach kulturowych barbarzyńskiej i średniowiecznej Europy; K_K02

• rozumie procesy związane z kształtowaniem się Europy; K_K03

• jest gotów do podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności; K_K06

• rozumie konieczność dbania o dorobek i tradycje zawodu archeologa; K_K14

Metody i kryteria oceniania:

ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego lub ustnego kończącego zajęcia. Minimalna ilość punktów zaliczających zajęcia wynosi 50%.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)