Europa starożytna od epoki brązu do wczesnego średniowiecza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DWEUR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Europa starożytna od epoki brązu do wczesnego średniowiecza |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Wykłady ogólnoinstytutowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką archeologii pradziejowej obejmującą między innymi zagadnienia związane z rozwojem człowieka w epoce brązu i epoce żelaza, kończąc na okresie wędrówek ludów |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Na wykładzie omawiany jest zarys działalności człowieka na przestrzeni dziejów i tworzonych przez niego kultur archeologicznych. |
Pełny opis: |
Na zajęciach poruszane są następujące zagadnienia: - terminologia, podstawy periodyzacji dziejów, podział chronologiczny; - główne jednostki taksonomiczne i najważniejsze stanowiska archeologiczne dla poszczególnych epok i okresów ze szczególnym uwzględnieniem charakterystycznych artefaktów i obiektów; - przemiany gospodarcze i zmiany w budownictwie; - rozwój obrzędowości i sztuki; - zmiany klimatyczne i środowiskowe mające wpływ na przeobrażenia kulturowe i gospodarcze człowieka na przestrzeni epok: kamienia, brązu i żelaza Zajęcia polecane dla uzupełnienie wiedzy o pradziejach Europy. |
Literatura: |
1. Wielka Historia Świata tom 3. Świat okresu cywilizacji antycznych (red.) Aleksander Krawczuk. 2. Wielka Historia Polski tom. 1 Najdawniejsze dzieje ziem Polskich do VII wieku. red. P. Kaczanowski, J. K. Kozłowski. 3. Prahistoria ziem polskich tom. III. red. A. Gardawski J. Kowalczyk Wr-Wa- Kr-Gd. 1978 4. Prahistoria ziem polskich tom IV, red. J. Hensel, Wr-Wa-Kr-Gd. 1979 5. Prahistoria ziem polskich tom V, red. J. Wielowiejski, Wr-Wa-Kr-Gd. 1981 6. Mączyńska M., Światło z popiołu. Wędrówki ludów w Europie w IV i V w. Warszawa 2013. 7. Kokowski, Archeologia Gotów. Goci w Kotlinie Hrubieszowskiej 8. A. Kokowski Goci. Od Skandzy do Campi Gothorum. Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
• zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii w kontekście najważniejszych kultur archeologicznych, struktur plemiennych oraz państwowych na Niżu Europejskim; K_W02 • posiada podstawową znajomość najważniejszych kultur archeologicznych, struktur plemiennych oraz państwowych na Niżu Europejskim; K_W04 • ma podstawową wiedzę o strukturach osadniczych; K_W04 • ma wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu prowadzonych zajęć; K_W05 • ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie prowadzonych zajęć; K_W08 • znajomość podstawowej literatury przedmiotu; K_W11 • znajomość procesów osadniczych, migracyjnych i państwotwórczych; K_W14 • umiejętność identyfikacji najważniejszych elementów kultury materialnej jednostek kulturowych barbarzyńskiej i średniowiecznej Europy; K_U01 • umiejętność weryfikacji i krytycznej oceny danych z wybranych źródeł (literatura, publikacje internetowe, pliki graficzne); K_U01 • umiejętność formułowania opinii z wykorzystaniem różnego rodzaju danych (dane z badań wykopaliskowych, dane archiwalne, wyniki badań laboratoryjnych itp.); K_U16 potrafi dobrać dane o najważniejszych jednostkach kulturowych barbarzyńskiej i średniowiecznej Europy; K_K02 • rozumie procesy związane z kształtowaniem się Europy; K_K03 • jest gotów do podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności; K_K06 • rozumie konieczność dbania o dorobek i tradycje zawodu archeologa; K_K14 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego lub ustnego kończącego zajęcia. Minimalna ilość punktów zaliczających zajęcia wynosi 50%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.