Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Archeologia kognitywna, czyli co oni sobie myśleli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3101-DWKOG-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia kognitywna, czyli co oni sobie myśleli
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Archeologii
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Prezentacja współczesnych teorii i metod dotyczących możliwości interpretacji i zrozumienia sposobów myślenia przedstawicieli dawnych kultur.


Analiza materiału kultur niepiśmiennych oraz posiadających pismo. Konfrontacja źródeł historycznych i materiału archeologicznego, wykorzystanie analogii etnograficznych, badań psychologicznych itd.


Przedstawienie możliwie jak najszerszej i zróżnicowanej tematyki związanej z "niematerialnymi" aspektami życia twórców dawnych kultur (interpretacja sztuki, zagadnień związanych ze statusem społecznym, rolą płci, wiekiem, tożsamością etniczną, wierzeniami, religią, rolą jednostki itd.)

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć będzie przedstawienie współczesnych teorii i metod badawczych pozwalających archeologom podejmować próby rekonstrukcji, interpretacji i zrozumienia sposobów myślenia przedstawicieli dawnych kultur. Będziemy przede wszystkim analizować materiały kultur niepiśmiennych, ale nie będzie to regułą (pomocne okażą się analogie etnograficzne oraz wyniki badań na stanowiskach historycznych).

Pełny opis:

Celem zajęć będzie przedstawienie współczesnych teorii i metod badawczych pozwalających archeologom podejmować próby rekonstrukcji, interpretacji i zrozumienia sposobów myślenia przedstawicieli dawnych kultur. Będziemy przede wszystkim analizować materiały kultur niepiśmiennych, ale nie będzie to regułą (pomocne okażą się analogie etnograficzne oraz wyniki badań na stanowiskach historycznych).

Spróbujemy m.in. odpowiedzieć na pytania: jak możemy badać światopogląd ludzi, którzy nie pozostawili po sobie żadnych dokumentów pisanych?, co sądzili oni o wszechświecie, naturze, miejscu, jakie zajmuje w niej człowiek, istoty nadnaturalne, zwierzęta i rośliny, elementy krajobrazu?, jak możemy rekonstruować dawne wierzenia i praktyki religijne?, jakich rezultatów możemy się spodziewać stosując w tych dociekaniach różne podejścia badawcze?, czy starożytni byli bardziej religijni od nas?, jaki był status i rola społeczna przedstawicieli różnych grup (wyróżnionych na podstawie płci, wieku, kondycji fizycznej i psychicznej, powiązań rodzinnych, przynależności etnicznej)?, jaką rolę odgrywała w tych kulturach ikonografia, a jaką muzyka i taniec?, czy możemy coś powiedzieć o uczuciach naszych przodków? co ich śmieszyło, co przerażało, co dziwiło? Krótko mówiąc: co oni sobie myśleli?

Literatura:

Baxter, J. E.

2005 The Archaeology of Childhood. Children, Gender, and Material Culture. Altamira Press, Walnut Creek.

Bentley, A. et al. (red.)

2007 Handbook of Archaeological Theories. (wybrane artykuły)

Claassen, C. (red.)

1992 Exploring Gender through Archaeology. Prehistory Press, Madison. (wybrane artykuły)

Conkey, J. M. i M. W. Gero (red.)

1991 Engendering Archaeology. Women and Prehistory. Blackwell Publ., Oxford. (wybrane artykuły)

Diaz-Andreu, M. et al. (red.)

2005 The Archaeology of Identity. Approaches to Gender, Age, Status, Ethnicity and Religion. Routledge, New York.

Insoll, T. (red.)

1999 Case Studies in Archaeology of World Religions. The Proceedings of the Cambridge Conference. BAR International Series 755. Oxford. (wybrane artykuły)

2004 Belief in the Past. The Proceedings of the 2002 Manchester Conference on Archaeology and Religion. BAR International Series 1212. Oxford. (wybrane artykuły)

2007 The Archaeology of Identities. A Reader. Routledge, New York. (wybrane artykuły)

Renfrew, C. i P. Bahn

2002 Archeologia. Teorie i metody. Prószyński i S-ka. Warszawa (Rozdział X)

Renfrew, C. i E. B. W. Zubrow (red.)

1994 The Ancient Mind: Elements of a Cognitive Archaeology. Cambridge University Press, Cambridge. (wybrane artykuły)

Schmidt, R. A. i B. L. Voss (red.)

2000 Archaeologies of Sexuality. Routledge, London – New York. (wybrane artykuły)

Steadman, S. R.

2009 Archaeology of Religion. Cultures and their Beliefs in Worldwide Context. Left Coast Press, Walnut Creek.

Efekty uczenia się:

Student:

- Zna terminologię, główne teorie, prądy myślowe, koncepcje, metody badawcze i nazwiska badaczy obecne we współczesnej „archeologii myśli”.

- Potrafi krytycznie oceniać, analizować i dyskutować nad hipotezami interpretacyjnymi przedstawianymi przez archeologów kognitywnych, genderowych czy archeologów religii.

- Dostrzega i rozumie powiązania między głównymi prądami umysłowymi/filozoficznymi/metodologicznymi a teoriami, modami i konkretnymi interpretacjami pojawiającymi się w archeologii XX i początków XXIw.

- Jest świadomy wieloaspektowości interpretacji źródeł archeologicznych.

- Rozumie potrzebę analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (w tym zwłaszcza światopoglądu twórców dawnych kultur)

- Posiada umiejętność przygotowania krótkich wystąpień ustnych dotyczących szczegółowych zagadnień (z wykorzystaniem literatury obcojęzycznej i źródła internetowe), prowadzenia dyskusji w oparciu o zaproponowaną literaturę, przygotowania opracowania pisemnego dyskutowanego zagadnienia.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności

Aktywność w czasie zajęć (udział w dyskusji)

Referat (prezentacja multimedialna) na wybrany lub zadany temat

Praca pisemna na wybrany/zadany temat lub kolokwium końcowe

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)