The Anthropology of Evil
General data
Course ID: | 3102-LANZ |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | The Anthropology of Evil |
Name in Polish: | Antropologia zła |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Moduł L06 (od 2023): Religijność / świeckość / ontologie (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone będą dyskusjom na temat społecznych ekspresji fenomenu zła. Z jednej strony interesować nas będzie zło jako społeczny konstrukt, wielorako definiowany i postrzegany, z drugiej zaś zło jako przeżywany, ontyczny wymiar egzystencji. Sfera życia społecznego, której przyjrzymy się ze szczególną uwagą, dotyczyć będzie relacji międzyludzkich, w które wpisana jest przemoc, i relacje władzy w warunkach „stanu wyjątkowego”: wojen, rewolucji, ludobójstwa, generalnie przemocy zbiorowej. |
Full description: |
(in Polish) Nasza refleksja dotyczyć będzie m.in. tych sytuacji, kiedy antropolog, stykając się z granicznymi ludzkimi doświadczeniami - bólem i cierpieniem, musi rozstrzygnąć, czy ma poprzestać na wskazaniu uwarunkowań społecznych wyjaśniających działania aktorów społecznych i opisaniu emicznych sposobów wyrażania problemu zła, czy też powinien objąć refleksją i uznać także jego wymiar ontyczny? A jeśli tak, to w oparciu o jakie kryteria? Skąd się one biorą? Kto je ustanawia? Jak dokonywać ich rozważnej adaptacji na grunt antropologii? W jaki sposób refleksja ta jest uwikłana w zagadnienia natury etycznej, epistemologicznej i odnoszące się do psychologii społecznej? Będziemy się zastanawiać, jakiego słownictwa i metafor źródłowych używają antropolodzy dla wyrażenia tego co identyfikują jako zło? Jakie metodologiczne problemy ewokuje/a jakie i czy rozwiązuje rozpoznanie zła za źródło cierpienia, z którego przejawami antropolodzy stykają się w trakcie prowadzenia badań etnograficznych. Na zajęciach omawiać będziemy wielorakie źródła: filozoficzne, antropologiczne, literackie, filmowe oraz etnograficzne. Zależy mi bowiem na zachowaniu równowagi między wyrafinowaną intelektualnie refleksją teoretyczną a wiedzą przeżywaną, bliską codziennemu doświadczeniu. Zajęcia są szczególnie polecane osobom, które lubią łączyć refleksje antropologiczną z filozoficzną. Warunkiem uczestnictwa w zajęciach będzie staranna lektura jednego zadanego tekstu (maks. ok 35 stron). Chętne osoby będą mogły zapoznać się z literaturą uzupełniającą polecaną do konkretnych zajęć [na ocenę 5!]. Szczegółowy sylabus z listą lektur zostanie omówiony i przekazany na pierwszych zajęciach. Wybrane zagadnienia: - zło radykalne/banalne - problem teodycei i teologia po Holokauście - stan wyjątkowy/nagie życia/kruche życia - twarz Innego/troska/odpowiedzialność - zło w języku/sztuce/ - przemoc symboliczna/propaganda/ideologia - metafizyki zła - społeczne uwarunkowania zła - ludobójstwo/przemoc zbiorowa - świadectwa sprawców |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrana literatura przedmiotu: Agamben Giorgio. 2008. Co zostaje z Auschwitz, Warszawa: Sic! [fragmenty] Arendt Hannah. 1987. Eichmann w Jerozolimie: rzecz o banalności zła, Warszawa: Znak [fragmenty]. Baczko Bronisław. 2020. Hiob mój przyjaciel: obietnice szczęścia i nieuchronność zła, Warszawa: PWN [fragmenty]. Badiou, Alain. 2001. Ethics: An Essay on the Understanding of Evil. London: Verso [fragment] Baron-Cohen S. 2015. Refleksje na temat ludzkiego okrucieństwa, [w:] Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, Sopot: Smak Słowa. Blass Thomas. 2020. Zachowanie sprawców jako destrukyjne posłuszeństwo. Wokół badan Stanley Migrama, najdonioślejszej próby wyjaśnienia Holokaustu na gruncie psychologii społecznej, [w] Zrozumieć Zagladę. Społeczna psychologia Holokaustu, red. L.S Newman. R. Erber, Warszawa: PWN. Bułkhakow Michaił. 2004. Mistrz i Małgorzata, Warszawa: Muza. [fragmenty, w które ingerowała sowiecka cenzura]. Csordas Thomas. 2019 From Theodicy to homodicy. Evil as an Anthropological Problem, [w:] Engaging Evil: A Moral Anthropology, ed. W.C. Olsen, T.J. Csordas, Oxford, NY: Berghahn . Dąmbski Stefan. 2022. Egzekutor. Wstrząsająca spowiedź żołnierza AK. Wykonawcy wyroków śmierci, Warszawa: Fundacja Ośrodka Karta Foucault Michel. 2018. Zło czynić, mówić prawdę. Funkcja wyznania w sprawiedliwości. Wykładu z Louvain, 1981, Warszawa: Znak. Gitta Serena. 2002. W stronę ciemności. Rozmowy z komendantem Treblinki. Cyklady [fragmenty] Girard René. 2002. Wdziałem szatana spadającego jak błyskawica, warszawa: PAX [fragmenty] Głowiński Michał. 2018. Czarne sezony. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Głowińsk Michał. 2016. Zła mowa. Jak nie dać się propagandzie, Wielka litera [fragmenty] Grynberg Mikołaj. 2014. Oskarżam Auschwitz. Opowieści rodzinne. Wołowiec: Czarne. Good Byron 2019. On the Concept of Evil in Anthropological Analyses on Political Violence [w:] Engaging Evil: A Moral Anthropology, ed. W.C. Olsen, T.J. Csordas, Oxford, NY: Berghahn . Jonas Hans. 2013. Idea Boga po Auschwitz. Żydowski głos, [w:] Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, red. P. Śpiewak, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria Lamm Norman. 2013. Oblicze Boga. Refleksje na temat Holocaustu, [w:] Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, red. P. Śpiewak, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria Levinas Emmanuel. 2002. Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, Warszawa: PWN [fragmenty] Leibniz Gottfried Wilhelm. 2001. Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzeniu zła, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa [fragment] Levi Primo. 2017. Czy to jest człowiek, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau. Marquard Odo. 1994. Odciążenia. Wątki teodycei w filozofii nowożytnej, [w:] idem, Apologia przypadkowości, Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 8–30. Ricoeur Paul. 1986. Symbolika zła, Warszawa: PAX [fragment] Safranski Rüdiger. 1999. Zło. Dramat wolności, Warszawa: Czytelnik [fragment] Tokarska-Bakir Joanna. 2020. Hannah Arendt i badanie antysemityzmu. Antysemityzm jako totemizm „Poznańskie Studia Polonistyczne” 37, s.11-40 Tryczyk Mirosław. 2015. Miasta śmierci. Sąsiedzkie pogromy Żydów, Warszawa: Wydawnictwo RM. Zimbardo Philip. 2017. Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wolter (Voltaire) François-Marie Arouet. 1979. Poemat o zniszczeniu Lizbony, „Literatura na Świecie” 4(96), s. 324–333. |
Learning outcomes: |
(in Polish) - studenci potrafią analizować różnorodne materiały źródłowe dotyczące fenomenu zła, a płynącą z nich wiedzę wykorzystywać do twórczej, teoretycznej syntezy, wzbogacającej ich kompetencje poznawcze - studenci doskonalą warsztat antropologiczny, ucząc się adaptacji tekstów filozoficznych na potrzeby teorii antropologicznej osadzonej w konkretnych realiach społeczno-kulturowych - studenci potrafią dostrzegać i krytycznie omawiać powiązania między epistemologią i etyką w antropologicznej refleksji nad problemem zła |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia - aktywny udział w zajęciach: dokładna lektura tekstu , udział w dyskusji - obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności, każde kolejne wymagają wykonania dodatkowej pracy: przygotowania konspektu z lektury). - 3-5 niezapowiedzianych kolokwiów z lektur |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Lubańska | |
Group instructors: | Magdalena Lubańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.