Anthropology of Dreams
General data
Course ID: | 3102-LASN |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Anthropology of Dreams |
Name in Polish: | Antropologia snów |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Moduł L7: Antropologia symboliczna (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach omówimy różne historyczno-kulturowe modele rozumienia zjawiska snów, ich interpretacji i wykorzystania w praktykach leczniczych i duchowych od czasów starożytnych do dnia dzisiejszego. Dokonamy także przeglądu tekstów i koncepcji antropologicznych dotyczących śnienia. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach omówimy różne historyczno-kulturowe modele rozumienia zjawiska snów, ich interpretacji i wykorzystania w praktykach leczniczych i duchowych od czasów starożytnych do dnia dzisiejszego. Dokonamy także przeglądu tekstów i koncepcji antropologicznych dotyczących śnienia. Śnienie w historii i kulturach: • Interpretacja snów we wczesnych cywilizacjach Mezopotamii i Egiptu • Szamanizm i senne podróże do zaświatów • Świątynie Asklepiosa, medycyna i inkubacja snów w Starożytnej Grecji, Oneirocritica Artemidora • Sny fałszywe, patogenne i prawdziwe w psychologii średniowiecznego Islamu • Sny a wielkie filozoficzne pytania chińskiego taoizmu • Joga snów i śnienia w buddyzmie tybetańskim • Psychoanaliza • Analiza marzeń sennych Carla Junga • New Age, senniki i oneironautyka • Bionaukowe koncepcje snu • Mundus imaginalis i znaczenie snów w Sufizmie • „Trzecia Rzesza Snów” – początki współczesnych koncepcji śnienia społecznego i matryca śnienia społecznego Gordona Lawrence’a • Rzeczpospolita Snów – współczesne badanie antropologiczne śnienia społecznego Antropologia snów: • Etnografia praktyk śnienia u Indian Zuni, Tarahumara, w Amazonii, Andach i na Jamajce • Psychoanalityczne praktyki etnologii w latach 1920-1970 • Badania antropologiczne społecznej narracji śnienia • Inspiracje strukturalistyczne w antropologii snów • Antropologia psychologiczna a sny • Współczesna antropologiczna praca z obrazem na przykładzie Iaina Edgara (na przykładzie badania roli snów w Dżihadzie Al-Quaedy) |
Bibliography: |
Beradt, C. (1966). The Third Reich of dreams. Chicago: Quadrangle Books Edgar, I. (2004). Guide to imagework Imagination-based research methods. Londyn: Routlege. Edgar, I. (2011). The Dream in Islam: From Qur'anic Tradition to Jihadist Inspiration. Oxford: Berghahn. Freud, Z. (1997). Objaśnianie marzeń sennych. Warszawa: KR. Hall, J. (2019). Jungowska interpretacja marzeń sennych. Katowice: Kos. Henri Ellenberger (1970), The Discovery of the Unconscious: The History and Evolution of Dynamic Psychiatry, New York: Basic Books. Kamplinsky, C., Singer, T. (2010) Cultural complexes in analysis W: M. Stein (red.), Jungian Psychoanalysis: Working in the spirit of C. G. Jung (s. 22-37). Chicago: Open Court. Lawrence, G. (2018). Introduction to social dreaming. Transforming thinking. Londyn: Routledge. Martin, K. (red.) (2019). Psychotherapy, anthropology and the work of culture. Londyn: Routledge. Mittermaier, A. (2010). Dreams That Matter: Egyptian Landscapes of the Imagination. Berkeley: University of California Press. Shalit, E, Furlotti, N. (2003) The amplified world of dreams. W: E. Shalit, N. S. Furlotti (red.) The dream and its amplification. Skiatook: Fisher King Press. Tedlock, B [red.] (1987) Dreaming. Anthropological and psychological interpretations. Cambridge: Cambridge University Press |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Wiedza na temat kulturowych i historycznych teorii i praktyk sennych 2. Wiedza o rodzajach antropologicznych badań snów. 3. Umiejętność zastosowania narzędzi antropologicznych do badania snów lub wykorzystania narracji o snach do innego rodzaju badań |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności Kryteria oceny: aktywne uczestnictwo w zajęciach, referaty |
Copyright by University of Warsaw.