The History of Change: Mind, Culture, and Society
General data
Course ID: | 3102-LDZS |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | The History of Change: Mind, Culture, and Society |
Name in Polish: | Dzieje zmiany: umysł, kultura, społeczeństwo |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Cel zajęć to zapoznanie słuchaczy z wybranymi procesami i zdarzeniami historycznymi i pradziejowymi, które w istotny sposób przyczyniły się do szeroko pojętych zmian społecznych i kulturowych. Dzięki lekturze tekstów wykraczających poza obszar antropologii kulturowej, uczestnicy zajęć poszerzą swoją wiedzę oraz rozbudują aparat analityczny i pojęciowy z zakresu nauk humanistycznych. Podczas zajęć nie będą omawiane kultury basenu Morza Śródziemnego - zostaną one przedstawione w oddzielnym cyklu wykładów kontynuujących i uzupełniających omawiane zagadnienia. |
Full description: |
(in Polish) Dzieje zmiany I. Wprowadzenie do problemu zmiany • zmiana społeczna i kulturowa • problem ewolucji i dewolucji • omówienie zasad zaliczenia i problematyki zajęć II. Źródła człowieczeństwa: wprowadzenie do antropogenezy • Najwcześniejsze formy Homo • „Najpierw nogi, potem głowa”, „Pożegnanie z Afryką” • Zmiany klimatyczne i fenomeny geologiczne dla rozwoju Homo Literatura: Processes in human evolution, red. F. Ayala, C. Cela-Conde, rozdział 6 „The emergence of genus Homo, s. 192-228 oraz rozdział 7 “Lithic traditions: tool-making”, s. 229-265. III. Rewolucja (?) górnego paleolitu • Przełom kognitywny czy ewolucja kognitywna? • Homo sapiens w Europie, sztuka naskalna • Homo sapiens a Homo neardenthalensis Literatura: Processes in human evolution, red. F. Ayala, C. Cela-Conde, rozdział 10 „Species of the Upper Pleistocene:, s. 395-415 oraz rozdział 11 “Neardenthals and modern humans: similarities and differences”, s. 441-474. IV. Mezolit • Zmiany klimatyczne a zamiany kulturowe • Regres kulturowy? • Zaginione światy: Doggerland. Literatura: Mesolithic Europe, red. G. Bailey, P. Spikins, rodziały „Mesolithic Europe: glimpses of another world oraz “Innovative hunter-gatherers: the Mesolithic in the Baltic”. V. Pierwszy nowy wspaniały świat: rewolucja (?) neolityczna i narodziny rolnictwa • Centra neolityczne • Kultura natufijska • Wady i zalety rolnictwa • Ekspansja rolników do Europy Literatura: B. Cunliffe, Europe between the oceans. 9000 BC – 1000 AD, rodział 4 „The first farmers: from the Fertile Cresent to the Danube Valley: 7500-5000 BC, s. 88-112. VI-VII. Drugi nowy wspaniały świat: metal • Miedź, brąz, żelazo • Nowi ludzie, nowe kultury, nowe tradycje • Nomadyzm, pierwsze górnictwo Literatura: B. Cunliffe, By steppe, desert, and ocean. The birth of Eurasia, rozdział 3 “Horses and copper: the centrality of the Steppe, 5000-2500 BC, rozdział 4 “The opening of the Eurasian Steppe. 2500-1600 BC” oraz rozdział 4 “Nomands and empires: the first confrontations, 1600-600 BC” VIII-IX. Europa w wiekach średnich • Średniowieczne społeczeństwo i gospodarka • Sztuka i kultura średniowiecza • Architektura romańska i gotyk Literatura: J. Murray, Brugia. Kolebka kapitalizmu, rozdział 5 „La Bourse et la vie – giełda i życie” oraz rodział 6 „Brugia jako węzeł i sieć”, A. Grzybkowski, Gotycka architektura murowana w Polsce. X-XI. Trzeci nowy wspinały świat: renesans • Zmiany społeczne i kulturowe doby renesansu • Reformacja, odkrycia geograficzne • Sztuka renesansu Literatura: S. Porras, Art. Of the Northern Renaissance. Courts, commerce and devotion, rozdział 4 “Mobility, exports and migration, ca. 1460-1490, s. 94-119, rozdział 6 “Reforming art, ca. 1510-40”, R. Baiton, Tak oto stoję. Klasyczna biografia Marcina Lutra. XII. Podwaliny nowoczesnej gospodarki i społeczeństwa • Miasta – ośrodki nowej gospodarki • Kolonie i państwa kolonialne, handel kolonialny Literatura: F. Braudel, Czas świata. Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm. XV-XVIII wiek, wybrane rozdziały XIII-XIV. Rewolucja przemysłowa, modernizacja i dyskurs postępu • Nowe stosunki gospodarcze • Postęp społeczny i zmiana: Marks i marksizm, Henry Ford i fordyzm • Pojęcie nowoczesności Literatura: M. Berman, Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Processes in human evolution, red. F. Ayala, C. Cela-Conde, rozdział 6 „The emergence of genus Homo, s. 192-228 oraz rozdział 7 “Lithic traditions: tool-making”, s. 229-265. 2. Processes in human evolution, red. F. Ayala, C. Cela-Conde, rozdział 10 „Species of the Upper Pleistocene:, s. 395-415 oraz rozdział 11 “Neardenthals and modern humans: similarities and differences”, s. 441-474 3. Mesolithic Europe, red. G. Bailey, P. Spikins, rodziały „Mesolithic Europe: glimpses of another world oraz “Innovative hunter-gatherers: the Mesolithic in the Baltic”. 4. Europe between the oceans. 9000 BC – 1000 AD, rodział 4 „The first farmers: from the Fertile Cresent to the Danube Valley: 7500-5000 BC, s. 88-112. 5. B. Cunliffe, By steppe, desert, and ocean. The birth of Eurasia, rozdział 3 “Horses and copper: the centrality of the Steppe, 5000-2500 BC, rozdział 4 “The opening of the Eurasian Steppe. 2500-1600 BC” oraz rozdział 4 “Nomands and empires: the first confrontations, 1600-600 BC” 6. J. Murray, Brugia. Kolebka kapitalizmu, rozdział 5 „La Bourse et la vie – giełda i życie” oraz rodział 6 „Brugia jako węzeł i sieć” 7. A. Grzybkowski, Gotycka architektura murowana w Polsce. 8. S. Porras, Art. Of the Northern Renaissance. Courts, commerce and devotion, rozdział 4 “Mobility, exports and migration, ca. 1460-1490, s. 94-119, rozdział 6 “Reforming art, ca. 1510-40” 9. R. Baiton, Tak oto stoję. Klasyczna biografia Marcina Lutra 10. F. Braudel, Czas świata. Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm. XV-XVIII wiek, wybrane rozdziały 11. M. Berman, Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Uczestnicy w znaczący sposób poszerzą wiedzę z zakresu szeroko pojętych nauk humanistycznych, a także zapoznają się z ważnymi koncepcjami i pojęciami analitycznymi charakterystycznymi dla archeologii, historii, filozofii kultury, architektury, urbanistyki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny - 3 pytania. |
Copyright by University of Warsaw.