University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The History of Change: Mind, Culture, and Society

General data

Course ID: 3102-LDZS
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The History of Change: Mind, Culture, and Society
Name in Polish: Dzieje zmiany: umysł, kultura, społeczeństwo
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Cel zajęć to zapoznanie słuchaczy z wybranymi procesami i zdarzeniami historycznymi i pradziejowymi, które w istotny sposób przyczyniły się do szeroko pojętych zmian społecznych i kulturowych. Dzięki lekturze tekstów wykraczających poza obszar antropologii kulturowej, uczestnicy zajęć poszerzą swoją wiedzę oraz rozbudują aparat analityczny i pojęciowy z zakresu nauk humanistycznych. Podczas zajęć nie będą omawiane kultury basenu Morza Śródziemnego - zostaną one przedstawione w oddzielnym cyklu wykładów kontynuujących i uzupełniających omawiane zagadnienia.

Full description: (in Polish)

Dzieje zmiany

I. Wprowadzenie do problemu zmiany

• zmiana społeczna i kulturowa

• problem ewolucji i dewolucji

• omówienie zasad zaliczenia i problematyki zajęć

II. Źródła człowieczeństwa: wprowadzenie do antropogenezy

• Najwcześniejsze formy Homo

• „Najpierw nogi, potem głowa”, „Pożegnanie z Afryką”

• Zmiany klimatyczne i fenomeny geologiczne dla rozwoju Homo

Literatura: Processes in human evolution, red. F. Ayala, C. Cela-Conde, rozdział 6 „The emergence of genus Homo, s. 192-228 oraz rozdział 7 “Lithic traditions: tool-making”, s. 229-265.

III. Rewolucja (?) górnego paleolitu

• Przełom kognitywny czy ewolucja kognitywna?

• Homo sapiens w Europie, sztuka naskalna

• Homo sapiens a Homo neardenthalensis

Literatura: Processes in human evolution, red. F. Ayala, C. Cela-Conde, rozdział 10 „Species of the Upper Pleistocene:, s. 395-415 oraz rozdział 11 “Neardenthals and modern humans: similarities and differences”, s. 441-474.

IV. Mezolit

• Zmiany klimatyczne a zamiany kulturowe

• Regres kulturowy?

• Zaginione światy: Doggerland.

Literatura: Mesolithic Europe, red. G. Bailey, P. Spikins, rodziały „Mesolithic Europe: glimpses of another world oraz “Innovative hunter-gatherers: the Mesolithic in the Baltic”.

V. Pierwszy nowy wspaniały świat: rewolucja (?) neolityczna i narodziny rolnictwa

• Centra neolityczne

• Kultura natufijska

• Wady i zalety rolnictwa

• Ekspansja rolników do Europy

Literatura: B. Cunliffe, Europe between the oceans. 9000 BC – 1000 AD, rodział 4 „The first farmers: from the Fertile Cresent to the Danube Valley: 7500-5000 BC, s. 88-112.

VI-VII. Drugi nowy wspaniały świat: metal

• Miedź, brąz, żelazo

• Nowi ludzie, nowe kultury, nowe tradycje

• Nomadyzm, pierwsze górnictwo

Literatura: B. Cunliffe, By steppe, desert, and ocean. The birth of Eurasia, rozdział 3 “Horses and copper: the centrality of the Steppe, 5000-2500 BC, rozdział 4 “The opening of the Eurasian Steppe. 2500-1600 BC” oraz rozdział 4 “Nomands and empires: the first confrontations, 1600-600 BC”

VIII-IX. Europa w wiekach średnich

• Średniowieczne społeczeństwo i gospodarka

• Sztuka i kultura średniowiecza

• Architektura romańska i gotyk

Literatura: J. Murray, Brugia. Kolebka kapitalizmu, rozdział 5 „La Bourse et la vie – giełda i życie” oraz rodział 6 „Brugia jako węzeł i sieć”, A. Grzybkowski, Gotycka architektura murowana w Polsce.

X-XI. Trzeci nowy wspinały świat: renesans

• Zmiany społeczne i kulturowe doby renesansu

• Reformacja, odkrycia geograficzne

• Sztuka renesansu

Literatura: S. Porras, Art. Of the Northern Renaissance. Courts, commerce and devotion, rozdział 4 “Mobility, exports and migration, ca. 1460-1490, s. 94-119, rozdział 6 “Reforming art, ca. 1510-40”, R. Baiton, Tak oto stoję. Klasyczna biografia Marcina Lutra.

XII. Podwaliny nowoczesnej gospodarki i społeczeństwa

• Miasta – ośrodki nowej gospodarki

• Kolonie i państwa kolonialne, handel kolonialny

Literatura: F. Braudel, Czas świata. Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm. XV-XVIII wiek, wybrane rozdziały

XIII-XIV. Rewolucja przemysłowa, modernizacja i dyskurs postępu

• Nowe stosunki gospodarcze

• Postęp społeczny i zmiana: Marks i marksizm, Henry Ford i fordyzm

• Pojęcie nowoczesności

Literatura: M. Berman, Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności.

Bibliography: (in Polish)

1. Processes in human evolution, red. F. Ayala, C. Cela-Conde, rozdział 6 „The emergence of genus Homo, s. 192-228 oraz rozdział 7 “Lithic traditions: tool-making”, s. 229-265.

2. Processes in human evolution, red. F. Ayala, C. Cela-Conde, rozdział 10 „Species of the Upper Pleistocene:, s. 395-415 oraz rozdział 11 “Neardenthals and modern humans: similarities and differences”, s. 441-474

3. Mesolithic Europe, red. G. Bailey, P. Spikins, rodziały „Mesolithic Europe: glimpses of another world oraz “Innovative hunter-gatherers: the Mesolithic in the Baltic”.

4. Europe between the oceans. 9000 BC – 1000 AD, rodział 4 „The first farmers: from the Fertile Cresent to the Danube Valley: 7500-5000 BC, s. 88-112.

5. B. Cunliffe, By steppe, desert, and ocean. The birth of Eurasia, rozdział 3 “Horses and copper: the centrality of the Steppe, 5000-2500 BC, rozdział 4 “The opening of the Eurasian Steppe. 2500-1600 BC” oraz rozdział 4 “Nomands and empires: the first confrontations, 1600-600 BC”

6. J. Murray, Brugia. Kolebka kapitalizmu, rozdział 5 „La Bourse et la vie – giełda i życie” oraz rodział 6 „Brugia jako węzeł i sieć”

7. A. Grzybkowski, Gotycka architektura murowana w Polsce.

8. S. Porras, Art. Of the Northern Renaissance. Courts, commerce and devotion, rozdział 4 “Mobility, exports and migration, ca. 1460-1490, s. 94-119, rozdział 6 “Reforming art, ca. 1510-40”

9. R. Baiton, Tak oto stoję. Klasyczna biografia Marcina Lutra

10. F. Braudel, Czas świata. Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm. XV-XVIII wiek, wybrane rozdziały

11. M. Berman, Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności.

Learning outcomes: (in Polish)

Uczestnicy w znaczący sposób poszerzą wiedzę z zakresu szeroko pojętych nauk humanistycznych, a także zapoznają się z ważnymi koncepcjami i pojęciami analitycznymi charakterystycznymi dla archeologii, historii, filozofii kultury, architektury, urbanistyki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin ustny - 3 pytania.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)