University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Polish Ethnography, Ethnology and Anthropology

General data

Course ID: 3102-LHPEEA
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Polish Ethnography, Ethnology and Anthropology
Name in Polish: Historia polskiej etnografii, etnologii i antropologii
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: (in Polish) Moduł L01 (od 2023): Antropologia etniczności
(in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Celem wykładu z elementami warsztatowymi będzie zaznajomienie studentów z historią polskiej etnografii, etnologii i antropologii kulturowej. Pierwsze zwiastuny, wyodrębnienie się dyscypliny, jej ukonstytuowanie się i przemiany zostaną pokazane w kontekście historycznym, politycznym i społecznym. Studenci poznają najważniejsze dla rozwoju nauki postaci, dowiedzą się, w jaki sposób kierunki i trendy etnologii światowej były przyjmowane, twórczo adaptowane (bądź odrzucane) w Polsce, jakie stanowiły o polskiej odrębności w obrębie dyscypliny.

Full description: (in Polish)

Każde zajęcia będą składać się z dwóch części: warsztatowej i wykładowej. Część warsztatowa trwać będzie ok. 30 minut a jej podstawą stanie się wspólna analiza tekstów źródłowych, materiałów tekstowych i wizualnych, a także audialnych. Na ich podstawie wspólnie ze studentami będziemy diagnozować najważniejsze dla postawionego tematu kwestie i problemy. Cześć wykładowa stanowić będzie podsumowanie, rozszerzenie i uzupełnienie treści z części pierwszej. Taka forma zajęciowa, jak sądzę, zmobilizuje studentów do większego zaangażowania, a tym samym do skuteczniejszego zrozumienia i zapamiętania konkretnych treści. Będzie ona wymagała też przygotowania się w domu do zajęć.

Bibliography:

Benedyktowicz Z., Robotycki Cz., Stomma L., Tomicki R., Wasilewski J. , Antropologia kultury w Polsce – dziedzictwo, pojęcia, inspiracje. Materiały do słownika, „Polska Sztuka Ludowa” 1980, 34 (1), s. 47-60.

Buchowski M., Etnografia/etnologia polska w okresie „realnego socjalizmu”, „LUD” 2011 t.95, s. 13-44.

Buchowski M., Fratrie, klany i lineaże nowo-plemienia etnologów i antropologów w Polsce, w: Buchowski M., Etnologia polska: historie i powinowactwa, Poznań 2012, s. 37-61.

Kuligowski W., Antropologia kultury: Polska, w: Kuligowski W., Defamiliaryzatorzy. Źródła i zróżnicowanie antropologii współczesności, Poznań 2016, s. 202-230.

Posern-Zieliński A., Kształtowanie się etnografii polskiej jako samodzielnej dyscypliny naukowe (do 1939 r.), w: Terlecka M. (red.), Historia etnografii polskiej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1973, s. 29-114.

Sokolewicz Z., Szkoły i kierunki w etnografii polskiej (do 1939 r.), w: Terlecka M. (red.), Historia etnografii polskiej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1973, s. 115-168.

Learning outcomes: (in Polish)

Osoby kończące przedmiot

znają i rozumieją:

- założenia teoretyczne oraz podstawowe pojęcia charakterystyczne dla głównych kierunków i szkół w polskiej etnografii, etnologii i antropologii kulturowej/społecznej

- podstawowe fakty na temat twórców polskiej etnografii, etnologii i antropologii kulturowej/społecznej, informacje o prowadzonych przez nich badaniach terenowych, publikacjach i stawianych przez nich pytaniach badawczych

potrafią:

- dokonać zaawansowanej analizy tekstów antropologicznych: wyróżniać warstwę faktograficzną i teoretyczną tekstu, rozpoznać poszczególne teorie i szkoły antropologiczne, analizować poglądy autora zawarte w tekście, rozumieć jego przesłanie teoretyczne i dostrzegać uwarunkowania historyczno-teoretyczne, stojące za tezami tekstu

- ocenić przydatność czytanego tekstu i zastosować go do własnych badań

- wykorzystać pojęcia i narzędzia wypracowane w ramach etnologii i antropologii kulturowej

są gotowi do:

- krytycznej oceny poglądów, w tym również naukowych

- oceny przydatności etnologii i antropologii kulturowej dla innych dziedzin humanistyki i nauk społecznych oraz dla służby publicznej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

czynne uczestnictwo w zajęciach, obecność na zajęciach, egzamin w postaci testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture including practical activities, 30 hours more information
Coordinators: Maria Małanicz-Przybylska
Group instructors: Maria Małanicz-Przybylska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)