Contentious Issues in Anthropology
General data
Course ID: | 3102-LKDA |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Contentious Issues in Anthropology |
Name in Polish: | Kontrowersje i dylematy w antropologii dzisiaj |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites: | Introduction to Ethnology and Cultural Anthropology 2 3102-LWEA2 |
Prerequisites (description): | (in Polish) Gotowość do debaty w kwestii podstawowych pojęć i wartości, umiejętność czytania tekstów w języku angielskim. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter konwersatorium, a w niewielkiej części translatorium – jako pomoc we właściwym rozumieniu tekstów anglojęzycznych i języka współczesnej antropologii. |
Full description: |
(in Polish) Nauka rozwija się – także – przez kwestionowanie, naruszenia i konflikty: młodych ze starymi, nowatorów z ortodoksami, entuzjastów ze sceptykami. W etnologii/antropologii dotychczasowe pewniki kruszeją wręcz na naszych oczach, co i raz to ogłaszane są antropologiczne przełomy („zwroty”), a studenci i badacze stają wobec dylematu: czy w imię nowoczesności muszą te propozycje akceptować czy raczej ignorować. Bo czy człowiek naprawdę nie jest już istotą szczególną? Czy przeciwstawność pojęć Kultura i Natura jest nieuprawniona, a one same – zdelegalizowane? Czy i jak podejście posthumanistyczne, nieantropocentryczne, a w szczególności antropologia wielogatunkowa (multi-species anthropology) da się pogodzić z etnograficznie zorientowaną antropo-logią jako nauką – przecież – o człowieku? Etnografia transrelacyjna – czy jest w niej realny program badań czy to tylko piękny postulat? Między hermeneutyką a nadinterpretacją – jak daleko wolno posuwać się interpretowaniu symbolu? |
Bibliography: |
R. Hamayon, 'Ecstasy' or the West-Dreamt Siberian Shaman, 2010. D. Murray, Przedziwna śmierć Europy, Poznań 2017. M. Pedersen, R. Empson, C. Humphrey, Inner Asian Perspectivisms, 2007. M. Sahlins, Wyspy historii, Kraków 2007. D. Schoenbrun, Towards Multispecies History. Introduction: Ethnic Formation with Other-Than-Human Beings, Purdue 2018. J. S. Wasilewski, Gość w dom… gorzej Tatarzyna. Etnolog wobec aporii gość-inności, Konteksty 1-2, 2017. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Osoby uczestniczące w konwersatorium: - zapoznają się z aktualnymi dyskusjami o zasadniczym znaczeniu dla dyscypliny, a też dla własnego światopoglądu; - nauczą się referować przeciwstawne stanowiska i uzasadniać swoje wybory; - wprawią się w rozumieniu i tłumaczeniu akademickich tekstów anglojęzycznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - ustne wstępne zreferowanie wybranego zagadnienia; aktywność na zajęciach; - praca końcowa kontynuująca wstępny referat (min. 6 tys. znaków). |
Copyright by University of Warsaw.