University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Predicament of Folk Art

General data

Course ID: 3102-LKSL
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Predicament of Folk Art
Name in Polish: Kłopoty ze sztuką ludową
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: (in Polish) Moduł L3: Antropologia materialności/rzeczy
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest refleksja nad tak zwaną sztuką ludową (plastyką), rozumianą jako zmienny w czasie zespół praktyk społecznych, dyskursów i rzeczy.

Full description: (in Polish)

Sztuka ludowa, która powstała na skutek kontaktu dwóch światów społecznych: inteligenckich badaczy i artystów oraz chłopskich mieszkańców wsi, przez długi czas była w centrum zainteresowania polskiej etnografii. Dziś, ze względu na miejsce, jakie zajmuje w polskim imaginarium tożsamościowym, refleksja, którą proponują zajęcia, wydaje się istotna zarówno w kontekście współczesnych praktyk dziedzictwa niematerialnego czy konstruowania tożsamości regionalnej, jak i z perspektywy kwestii chłopskich korzeni całego polskiego społeczeństwa.

Obiekty sztuki ludowej poza tym, że uruchamiały określone strategie dyskursywne, były też uczestnikami szeregu praktyk społecznych, których głównym celem była autentyzacja czyli potwierdzenie ich wartości jako prawdziwej sztuki ludowej. Materiałem do refleksji będą więc zarówno praktyki, jakim poddawane były „przedmioty sztuki ludowej”, czyli rzeczy tworzone poza nowoczesnym polem sztuki (kolekcjonowanie, muzeizacja, dokumentacja, ekspozycja), jak i reprezentacje właściwe dla nowoczesnego dyskursu o sztuce (prymitywność, prawda materiału) oraz założenia metodologiczne ludoznawstwa i folklorystyki, a później etnografii, etnologii i historii sztuki związane z tymi praktykami. Przez długi czas pochodzące ze wsi obiekty stawały się sztuką dzięki dekontekstualizacji, jednak zachodzące na wsi przemiany kulturowe doprowadziły do zmiany statusu obiektu z perspektywy twórcy i kolejne pokolenia wiejskich artystów zaczęły w miejsce wizerunków religijnych, czy obiektów obrzędowych wytwarzać dzieła sztuki ludowej.

Bibliography:

Cocchiara G., Dzieje folklorystyki w Europie, Warszawa

Frys-Pietraszkowa E., Kunczyńska-Iracka A., Pokropek M., Sztuka ludowa w Polsce,

Warszawa 1988

Grabowski J., Dawny artysta ludowy, Warszawa 1976

Klekot E., Kłopoty ze sztuką ludową, Gdańsk 2021

Kroh A., Wesołego Alleluja, Polsko Ludowa, Warszawa 2014

Olędzki J., Sztuka Kurpiów, Warszawa 1970.

Piwocki K., O historycznej genezie polskiej sztuki ludowej, Warszawa 1954

Seweryn T., Polskie malarstwo ludowe, Kraków 1937.

Learning outcomes: (in Polish)

Student po ukończeniu zajęć rozumie społeczne, historyczne i ideologiczne uwarunkowania zjawiska określanego jako „sztuka ludowa”. Ma świadomość miejsca tego zjawiska w nowoczesnej kulturze zachodniej. Rozumie jego miejsce w nowoczesnym polu sztuki i związki z takimi jej dziedzinami jak sztuka stosowana, zdobnicza czy nieprofesjonalna.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

esej (między 11 000 a 16 000 znaków)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)