The Podhale region as a source of national myths
General data
Course ID: | 3102-LPHM |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | The Podhale region as a source of national myths |
Name in Polish: | Podhale jako źródło narodowych mitów |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Moduł L10 (od 2023): Etnografie regionalne / Monografie terenowe (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia pomyślane zostały jako monograficzne konwersatorium poświęcone jednemu polskiemu regionowi - Podhalu. Będziemy zatem czytać dawne i nowe teksty dotyczące Podhala i górali a następnie o nich dyskutować. Podhale to jeden z najlepiej przebadanych i opisanych regionów etnograficznych w naszym kraju. Od XIX wieku stawało się ono także przestrzenią kształtowania się różnych romantycznych, patriotycznych i religijnych mitów. Będziemy wspólnie się zastanawiać, skąd się one wzięły oraz czy i jak funkcjonują do dziś. Obowiązkowym elementem zajęć będzie pięciodniowy wyjazd na Podhale. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia pomyślane zostały jako monograficzne konwersatorium poświęcone jednemu polskiemu regionowi - Podhalu. Będziemy zatem czytać dawne i nowe teksty dotyczące Podhala i górali a następnie o nich dyskutować. Teksty ułożone zostały chronologicznie. Podhale to jeden z najlepiej przebadanych i opisanych regionów etnograficznych w naszym kraju. Od XIX wieku stawało się ono także przestrzenią kształtowania się różnych romantycznych, patriotycznych i religijnych mitów. Będziemy wspólnie się zastanawiać, skąd się one wzięły oraz czy i jak funkcjonują do dziś. Pochylimy się nad kulturową, polityczną i turystyczną naturą współczesnego Podhala. Obowiązkowym elementem zajęć będzie pięciodniowy wyjazd na Podhale, podczas którego poznane wcześniej treści skonfrontujemy z terenową rzeczywistością. W trakcie objazdu zwiedzimy istotne dla kultury regionu miejsca a także weźmiemy udział z ważnych lokalnie wydarzeniach społecznych. Wyjazd odbędzie się wiosną. |
Bibliography: |
M.in: Kroh A., Tatry i Podhale, s. 5-21, 127-169, 189- 201, 227-253, Wrocław 2002 Tylkowa D. Podhale, tradycja we współczesnej kulturze wsi, Wstęp Górz B. Społeczeństwo i gospodarka Podhala w okresie transformacji, Kraków 2003 Malewska-Szałygin A. Raj natury czy kombinat [w:]Opcja na prawo nr 11/2002 Szpilka W., PRL pod Giewontem [w:] Polska Sztuka Ludowa – Konteksty nr 4/2010, s.32-40. Reinfuss R. Podhalański fenomen [w:] Polska Sztuka Ludowa – Konteksty 1988 t.42, z. 1-2, s. 9-16 Malewska-Szałygin A. Mit góralszczyzny [w:] Wyobrażenia o państwie i władzy we wsiach nowotarskich, Warszawa 2008, s.40-43. Kamiński L., O mieszkańcach gór tatrzańskich. Najdawniejsza monografia etnograficzna Podhala, Kraków 1992. Podhale. Tradycja we współczesnej kulturze wsi, red. Tylkowa D., Kraków 2000 Kroh A., Sklep potrzeb kulturalnych, Warszawa 1999. Passent D. Globalizacja pod Giewontem [w:] Polityka nr 6 (2490), 12.02.2005, s.105 Ren C. Janosik is the Best yo! [w:] Opcit! nr 37 Węglarz S. Górale jako dzieci natury, "Studia Etnologiczne i Antropologiczne" 2017/ 17, s.70-85 Trebunia-Tutka, K. "Jak odnaleźć górala, czyli rzecz o przydomkach": 7 listopada 2019, http://zakopanedlaciebie.pl/pl/felieton/jak-odnalezc-gorala-czyli- -rzecz-o-przydomkach-0401141144.html Ceklarz K., Góralszczyzna na sprzedaż. Komercjalizacja tradycji widoczna w krajobrazie Podhala, „Małopolska” Nr 20: 2018, s. 227–246. Trebunia-Staszel S. „Wywołane z pamięci”. Wojna i niemieckie badania rasowe w relacjach mieszkańców Podhala" [w:] "Działalność Sektion Rassen- und Volkstumsforschung Institut für Deutsche Ostarbeit w świetle nowych materiałów źródłowych" red. M. Maj, 191-208. Trzeszczyńska P, O sposobach doświadczana przestrzeni turystycznej w Zakopanem, ,,Prace Pienińskie" T. 19: 2009, s. 121-138 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu kursu uczestniczki i uczestnicy: - znają historię Podhala - orientują się w historycznym i współczesnym dyskursie dotyczących tradycji i tożsamości Podhala - potrafią przywołać najważniejszych badaczy Podhala - umieją włączyć się w dyskurs dotyczący dziedzictwa, turystyki i polityki w kontekście podhalańskim |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aby zaliczyć zajęcia należy: - na nie chodzić - możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności - czytać teksty na zajęcia i aktywnie brać udział w dyskusji - wziąć udział w objeździe terenowym - napisać kolokwium w postaci testu wiadomości o regionie |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Maria Małanicz-Przybylska | |
Group instructors: | Maria Małanicz-Przybylska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.