Anthropology of Pilgrimage
General data
Course ID: | 3102-LPLG |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Anthropology of Pilgrimage |
Name in Polish: | Antropologia pielgrzymek |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Moduł L6: Antropologia religii (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z klasyczną i najnowszą literaturą przedmiotu dotyczącą antropologii pielgrzymek i związanych z nimi społecznych imaginariów. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia służyć będą wieloaspektowej antropologicznej analizie fenomenu, jaki stanowią pielgrzymki. Omówiona zostanie łacińska etymologia samego terminu pielgrzymka oraz związany z nią imaginaria społeczne i kontekst kulturowy. Wychodząc od Turnerowskiego paradygmatu myślenia o chrześcijańskiej pielgrzymce, zastanowimy się, nad tym, jaki był i jest jego wpływ na antropologiczny sposób postrzegania fenomenu pielgrzymek w ogóle. Zastanowimy się też nad jego ograniczeniami i przyjrzymy ukrytej w niej symbolicznej przemocy. Próbując prześledzić przewartościowania, jakim podlegał i podlega, będziemy analizować zapośredniczone przez antropologów opisy pielgrzymek pochodzących z różnych kontekstów kulturowych i zastanawiać się, co stanowi o ich specyfice, i czy zostały one w adekwatny sposób skonceptualizowane w czytanych przez nas tekstach antropologicznych. Wychodząc od antropologicznych opisów konkretnych pielgrzymek będziemy omawiać takie zagadnienia jak: materialność religijna, sensualizm, mobilność, tworzenie/konstruowanie świętej przestrzeni, rola ciała i ucieleśnionych imaginariów religijnych, limonoidalność i liminalność, uzdrowienia religijne, neopoganizm, pielgrzymka jako okazja do konstruowania lokalności, narodowości i transnarodowości. |
Bibliography: |
Badone E. (2007) Echoes from Kerizinen: Pilgrimage, Narrative and the Construction of Sacred History at a Marian Shrine in Northwestern France. “Journal of the Royal Anthropological Institute” 13: 2, s. 453-470 Bowman G. (2010) Orthodox-Muslim Interactions at ‘Mixed Shrines’ in Macedonia, [in:] Eastern Christians in Anthropological Perspective, ed. Ch. Hann, H. Goltz, ss.195-219. Bowman G. (2000) Christian ideology and the image of the holy land: the place of Jerusalem pilgrimage in the various Christianites [in:] Contesting the Sacred. Anthropology of Christian Pilgrimage, ed. Eade J., Sallnow M.J., Illnois. p. 98-121. Coleman S. , Eade J. (2004) Introduction [in:] Reframing Pilgrimage. Cultures in Motion, p.1-27. Dubish J. (1995), In a Different Place: Pilgrimage, Gender and Politics at A Greek Island Shrine. Fedele A., Looking for Mary Magdalene. Alternative Pilgrimage and Ritual Creativity at Catholic Shrines in France, Oxford: Oxford University Press, s. 3-58, 123-144. Hayden R., (2013) Intersecting Religioscapes: a Comparative Approach to Trajectories of Change, Scale and Competitive Sharing of Religious Space, „Journal of the American Academy of Religion”. Hyndman - Rizk N. (2012), „Going to the Saint”. Journeys to a Healing Monastery in Greece, [in:] Pilgrimage in the Age of Globalisation. Constructions of he Sacred and Secular in Late Modernity, ed. N. Hyndman-Rizk, Newcastle: Cambridge Scholar Publishing, s.142-169. Kemal H. Karpat (1990), The Hijra from Russia and the Balkans: the proces of self-definition in the late Ottoman State, [in:] Muslim Travellers:Pilgrimage, Migration and the Religious Imagination, Routledge, p. Kormina J. (2010) Avtobusniki: Russian Orthodox Pilgrims’ Longing for Authenticity [in:] Eastern Christians in Anthropological Perspective, ed. Ch. Hann, H. Goltz, s. 267-288. Kormina J. (2004) Pilgrims, Priest and Local Religion in Contemporary Russia: Contested Religious Discourses, „Folklore” 28, http://www.folklore.ee/folklore/vol28/pilgrims.pdf (21.08.2013). Marciniak K. (2010 ) Oblicza wielkopolskiego pielgrzymowania. Studium etnologiczne na przykładzie sanktuariów maryjnych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Nikolaisen B. (2004), Embedded motion: sacred travel among Mevlevi dervishes, [in:] Coleman S. , Eade J., Reframing Pilgrimage s.93-106. Rountree K. (2012), The Circle is Open but Unbroken: Neo-Pagan Pilgrimage in the Age of Globalisation, [w:] Pilgrimage in the Age of Globalisation. Constructions of he Sacred and Secular in Late Modernity, ed. N. Hyndman-Rizk, Newcastle: Cambridge Scholar Publishing, s.16-33. Turner V., Turner E, Pielgrzymka jako zjawisko liminoidalne, [w:] Obraz i pielgrzymka w kulturze chrześcijańskiej, Kraków: WUJ 2009, s. 1-35. Turner V., Turner E., Ikonofilia i ikonoklazm w pielgrzymkach maryjnych, [w:] Obraz i pielgrzymka w kulturze chrześcijańskiej, Kraków: WUJ 2009, s.120-146. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zyskanie umiejętności krytycznej analizy pielgrzymek w różnorakich kontekstach społecznych i kulturowych oraz interpretacji wielorakich ich aspektów w sposób zgodny z wymogami warsztatu antropologicznego. Zwrócenie uwagi Studentów i Studentek na przemoc symboliczną skrywaną w antropologicznej teorii i wskazanie sposobów jej niwelowania za pomocą ujęć poznawczych wrażliwych na kategorie emiczne orz uwzględniających synchroniczny i diachroniczny wymiar studiowanych fenomenów kulturowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności, każde kolejne wymagają rozliczenia w postaci konspektu z lektur). 2. zaliczenie kilku niezapowiedzianych kolokwiów z lektur (jeśli grupa będzie zdyscyplinowana w czytaniu, kolokwia mogą być anulowane) 3. wygłoszenie referatu zgodnego z problematyką lektur ustalonych z prowadzącą. Referat ma być połączony z prezentacją slajdów w Power Poincie. Slajdy powinny zawierać: mapę z zaznaczeniem omawianego miejsca pielgrzymkowego i zdjęcia dokumentujące związane z nim praktyki pielgrzymkowe i jego otoczenie. W części tekstualnej (slajdy z przytoczonymi w j. polskim najważniejszymi informacjami wyciągniętymi z tekstu) referat powinien zawierać: cel powstania artykułu, opis źródeł i metod ich pozyskania, analizę argumentacji i sposobu dowodzenia tez przez Autora/Autorkę artykułu, inspiracje teoretyczne artykułu, główne tezy i wnioski, wypunktowane słabe i mocne strony artykułu, dalsze, sformułowane i wskazane przez osobę referująca dalsze pytania inspirowane lekturą. Prezentacją należy wgrać do katalogu zajęć na dysku Google (link zostanie wysłany do uczestników drogą mailową). Każda osoba referująca ma możliwość omówienia z prowadzącą swojego referatu na dyżurze tydzień przed wyznaczonym terminem swojego wystąpienia. |
Copyright by University of Warsaw.