In Praise of Orientalism
General data
Course ID: | 3102-LPOR |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | In Praise of Orientalism |
Name in Polish: | Pochwała orientalizmu. Fascynacje azjatyckie |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Otwartość na wschodnio- i środkowoazjatyckie klimaty kulturowe, zainteresowanie dla sztuki orientalnej i jej funkcjonowania, także w kontekście europejskim, w tym antykwarycznym. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter wykładu, prowadzonego w formie dialogowej, z dużą ilością materiału obrazowego oraz demonstracją artefaktów – wyrobów artystycznych, typowych dla kultur omawianego obszaru (porcelana, tkanina, metal i in.), z jakimi etnolog spotyka się w trakcie swoich penetracji terenowych. Część konwersatoryjną będą stanowić krótkie studenckie prezentacje elementu artystycznego, wybranego ze względu na osobiste upodobania, w jego lokalnym kontekście kulturowym – np. japońskie miecze katana, mongolskie/chińskie tabakierki i ich europejskie wzory, dywany turkmeńskie itp. |
Full description: |
(in Polish) Termin „orientalizm” to dziś w antropologii obelga, a to za sprawą Edwarda Saida i jego książki pod tym tytułem, gdzie jest on przedstawiony jako fałszująca egzotyzacja. W wykładzie powracam jednak do wcześniejszego jego rozumienia, kiedy oznaczał on artystyczne oczarowanie Wschodem, jego obyczajem i sztuką. Z takim właśnie zamiarem – budowania fascynacji Orientem poprzez zrozumienie przedmiotów artystycznych wschodniego pochodzenia i rozwinięcie upodobań do nich, może nawet pasji i elementarnych kompetencji zbierackich – będą prezentowane obiekty, z jakimi etnolog lub świadomy turysta spotka się w swoich podróżach po Azji Wschodniej i Środkowej: tabakierki, monety, porcelana i terakota, brązy, miecze, nefryty (żady), jedwabie, dywany i in. Zapoznamy się też z dzisiejszym obiegiem kolekcjonerskim i antykwarycznym tych obiektów. Dodatkowo przedstawione zostaną ciekawsze epizody z dziejów tej europejskiej fascynacji, najbarwniejsze sylwetki podróżników i wybrane pozycje książkowe. Polem refleksji ogólnokulturowej będzie obecność elementów europejskich we wschodnich przedmiotach artystycznych, ale też odwrotnie. |
Bibliography: |
(in Polish) Cutting Edge. Japanese Swords in the British Museum, London 2004. Peter Hopkirk, Wielka Gra. Sekretna wojna o Azję Środkową, Poznań 2019. Aleksandra Kajdańska, Edward Kajdański, Jedwab. Szlakami dżonek i karawan, Warszawa 2007. John McKenzie, Orientalism. History, theory and the arts, Manchester 1995. Oriental Carpet Design. A guide to traditional motifs, patterns and symbols, London 1994. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Osoby uczestniczące w wykładzie/konwersatorium: - zapoznają się z wybranymi, szczególnie atrakcyjnymi elementami artystycznego dziedzictwa kulturowego ludów Azji Wschodniej i Środkowej z uwzględnieniem jego relacji z Europą; - rozwiną osobiste upodobania do obiektów artystycznych z Azji, wprawią się w ich rozpoznawaniu i rozumieniu w kontekście kulturowym; - nauczą się przekazywać własną fascynację, tzn. mówić i pisać w sposób atrakcyjny, wydobywając to, co w przedmiotach ukryte. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) praca końcowa (kontynuująca wstępny referat) na temat wybranego typu obiektów, postaci historycznej lub autora (8 tys. znaków); aktywność dyskusyjna |
Copyright by University of Warsaw.