University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Performative Anthropology, Performativity in Anthropology

General data

Course ID: 3102-LPPA
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Performative Anthropology, Performativity in Anthropology
Name in Polish: Antropologia performatywna, performatywność w antropologii
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu ukazanie wagi performatywności i teorii performatywnej dla antropologii, a także omówienie przykładów jej zastosowania.

Full description: (in Polish)

Performance/Performatywność nie jedno ma imię. Początków zwrotu ku działaniu należy zapewne szukać w latach 60. XX w., kiedy to pojawiają się pierwsze teksty Johna Austina o performatywności aktów mowy. W tym samym czasie artyści zaczynają intensywniej uwzględniać w swoich działaniach ciało i cielesność: „Ciało – pisała Diana Taylor – przestało być przedmiotem malarskich, rzeźbiarskich, filmowych czy fotograficznych przedstawień. Stało się krwią i kością aktu twórczego, oddechem podtrzymującym jego życie.” Również w latach 60. Richard Schechner zaczął domagać się szerszego uwzględnienia badań społecznych w nauce o teatrze. Wkrótce też pojawiała się jego twórcza kooperacja z antropologiem Victorem Turnerem, który w owym czasie rozwijał koncepcję obrzędów przejścia (G. Van Gennep), a następnie – „dramatu społecznego”. To dało podstawy do poszukiwania podobieństw między rytuałem i teatrem, a także powstania antropologii teatru (m.in. E. Barba i Schechner właśnie). Wskazywało też na wagę gry w życiu człowieka. Słowo perform/performance ma w języku angielskim wiele znaczeń, co dodatkowo sprzyjało inkluzywnemu charakterowi badań performance’u/performatywności. Rozwój studiów performatywnych łączył się ze zmierzchem traktowania kultury jako (tylko) tekstu (E. Domańska) i dyskursu. Kolejne „zwroty” (wizualny, cielesny, materialny itd.) sprzyjały traktowaniu kultury jako tworu nie tylko językowego. Kultura przestała być też “rzeczownikiem” (Overing i Rappaport: culture should not be a noun, but a verb: ‘to culture’, or ‘culturing’), nacisk został przesunięty na praktykę, praktykowanie i właśnie performance.

Zajęcia chciałbym poświęcić przede wszystkim wykazaniu wagi studiów performatywnych dla antropologii i w antropologii (D. Conquergood, J. Hamera, K. Hastrup, D.S. Madison, V. Turner). Poza omawianiem tekstów, chciałbym zaprezentować także kilka filmów (nie tylko stricte antropologicznych), które na różne sposoby ukazują wagę zachowania, gry i szerzej performatywności dla pojmowania kultury i człowieka.

Bibliography: (in Polish)

zob. spis tematów w opisie semestru

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię i metodologię z zakresu teorii performance’u i performatywności.

Zna w stopniu rozszerzonym kluczowe teorie i koncepcje z obszaru studiów performatywnych.

Dysponuje wiedzą na temat historycznego uwarunkowania, możliwego rozumienia i zastosowania performatywności w antropologii.

Umiejętności.

Student potrafi wykorzystać terminologię, teorie i metodologię właściwą studiom performatywnym

do analizowania interpretowania różnorodnych zjawisk kultury współczesnej i tradycyjnej

Potrafi formułować i prezentować merytoryczne opinie krytyczne, korzystając z przyswojonej terminologii i teorii.

Potrafi samodzielnie wykorzystywać przyswojoną wiedzę na temat performatywności w antropologii we dalszych badaniach własnych.

Kompetencje społeczne:

Student potrafi pracować i współpracować w grupie.

Określać priorytety służące realizacji wyznaczonego przez siebie samego bądź innych zadania.

Prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy wiążące się z wykonywaniem zawodu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny bądź indywidualne referaty na ocenę (wyodrębnione tematy) – forma do uzgodnienia z grupą. Aktywność na zajęciach wpływa na ocenę (20%).

Obecność na zajęciach obowiązkowa (maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności).

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Sikora
Group instructors: Sławomir Sikora
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)