University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(Post)memory of WW2 and the post-war period. Ethnographical approach

General data

Course ID: 3102-LPPW
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (Post)memory of WW2 and the post-war period. Ethnographical approach
Name in Polish: (Post)pamięć II wojny światowej i powojnia. Ujęcie etnograficzno-antropologicznez z Levinasem w tle
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: (in Polish) Moduł L7: Antropologia symboliczna
(in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia służą zdobyciu kompetencji pozwalających na antropologiczną analizę źródeł wywołanych, dotyczących pamięci o przemocy, do jakiej dochodziło w Polsce w okresie II wojny światowej i powojnia. Studenci zapoznają się także w ich trakcie z różnymi konceptualizacjami i typologiami pamięci oraz powiązanych z nią pojęć analitycznych z podtekstem etycznym, takich jak–świadek, postronny, trauma, wina, odpowiedzialność, spotkanie, przemilczenia, (nie)miejsca pamięci, skażone krajobrazy, cierpienie.

Full description: (in Polish)

Zajęcia służą zdobyciu kompetencji pozwalających na antropologiczną analizę etnograficznych źródeł wywołanych, dotyczących pamięci przemocy, do jakiej dochodziło w Polsce w okresie II wojny światowej i powojnia.

Studenci zapoznają się także w ich trakcie z różnymi konceptualizacjami

i typologiami pamięci oraz powiązanych z nią pojęć analitycznych z podtekstem etycznym, takich jak–świadek, postronny, trauma, wina, odpowiedzialność, spotkanie, przemilczenia, (nie)miejsca pamięci, skażone krajobrazy, cierpienie.

Szczególny nacisk zostanie położony na region Podkarpacia, co wynika z tego, że jest to obszar, w którym prowadziłam badania w latach 2016-2021, a także kierowałam badaniami grupy studentów z laboratorium etnograficznego „(Post)pamięć II wojny światowej i powojnia na Podkarpaciu” obejmującymi także powiat jarosławski zob.https://www.etnologia.uw.edu.pl/postpamiec-ii-wojny-swiatowej-i-powojnia-na-podkarpaciu). Materiał ten to łącznie około 250 rozmów zebranych przez studentów, a także nagrania filmowe, notatki terenowe i materiały archiwalne.

Znając kontekst pozyskiwania owych materiałów, chciałabym w szczególny sposób wyeksponować metodologiczne implikacje związane z sytuacją spotkania z Innym – z którym rozmawiamy twarzą w twarz, tym samym zyskując dostęp do jego emocji i tego, co pozatekstualne. To sprawia, że także na etapie analizy materiałów każde zdanie czy wypowiedź ewokują u etnografa twarz rozmówcy, która często „utrudnia” stawianie kategorycznych tez i stanowi ciągłe etyczne i metafizyczne wyzwanie. W tym kontekście odniesiemy się do filozofii Emmanuela Lèvinasa.Twarz Innego i do pewnego stopnia pozatekstualne aspekty rozmowy będą dla uczestników zajęć konkretne, ponieważ umożliwią to nam nagrania filmowe. Prowadząca opowie także o kulisach powstałych w efekcie jej badań filmów dokumentalnych „Nie sądzić” (2016, reż. Ina Carlucci Sforza, Magdalena Lubańska) oraz „Wielki strach” (2021, reż. Ina Carlucii Sforza, scenariusz: M. Lubańska, I. Carlucii Sforza). Będziemy interpretować nie tylko słowa, ale też milczenie, gesty, mimikę rozmówców i starać się antropologicznie skonceptualizować ich znaczenia. Jaką rolę odgrywają w tworzeniu sensu tego co zapamiętane? Czy są kompatybilne z wypowiadanymi słowami? Dlaczego kontekst rozmowy ułatwia nam adekwatną analizą materiału, naświetla to co wypowiedziane, ale zarazem twarz, mowa i gesty rozmówców w nas samych wywołują sytuacje etycznego dyskomfortu, które prawdopodobnie niweluje praca z samym tekstem, oderwanym od adresata, spisanym i w pewnym sensie żyjącym swoim własnym życiem?

Aby odpowiedzieć na te pytania, czy też je przeformułować, zrewidować, będziemy równolegle do analizy wspomnianych etnograficznych materiałów źródłowych czytać bogatą i różnorodną literaturę przedmiotu dotyczącą problematyki pamięci II wojny światowej i powojnia, której twórcy pracują na różnych materiałach, w rozmaity sposób, wchodząc lub nie w relacje spotkania z podmiotem badań.

Scenariusz zajęć będzie zależał od tego, co wydarzy się w trakcie analizy źródeł na pierwszych i kolejnych zajęciach, od tego, jakie okażą się preferencje studentów. Na pewno interesować nas będzie sfera życia codziennego, a zatem stosunki społeczne: sytuacja kobiet i dzieci, relacje rodzinne

i sąsiedzkie, warunki bytowe i w tym kontekście pamięć okupacji, Holokaustu, powojnia, partyzantek, band rabunkowych.

Naszymi gośćmi na zajęciach będą od czasu do czasu byli studenci - uczestnicy kierowanego przeze mnie laboratorium „(Post)pamięć II wojny światowej i powojnia na Podkarpaciu”, których refleksje o badaniach można zobaczyć pod tym linkiem https://www.youtube.com/watch?v=MhZSwcOlczs

Learning outcomes: (in Polish)

Zajęcia służą zdobyciu kompetencji pozwalających na antropologiczną analizę etnograficznych źródeł wywołanych, dotyczących pamięci przemocy, do jakiej dochodziło w Polsce w okresie II wojny światowej i powojnia. Studenci zapoznają się także w ich trakcie z różnymi konceptualizacjami

i typologiami pamięci oraz powiązanych z nią pojęć analitycznych z podtekstem etycznym, takich jak–świadek, postronny, trauma, wina, odpowiedzialność, spotkanie, przemilczenia, (nie)miejsca pamięci, skażone krajobrazy, cierpienie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności, każde kolejne wymagają wykonania dodatkowej pracy (konspekt z lektury)

- zaliczenie 5 niezapowiedzianych kolokwiów z lektur

- napisanie krótkiego eseju na uzgodniony z prowadzącą temat (5-8 stron)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)