University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Regionalism, Locality, Cultural Heritage - Theories & Practices

General data

Course ID: 3102-LRLD
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Regionalism, Locality, Cultural Heritage - Theories & Practices
Name in Polish: Regionalność, lokalność, dziedzictwo kulturowe - teorie i praktyki
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: (in Polish) Moduł L10 (od 2023): Etnografie regionalne / Monografie terenowe
(in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia koncentrują się wokół wieloaspektowości i zróżnicowania praktyk, kryjących się pod pojęciami: regionalność, lokalność, dziedzictwo kulturowe. W rozważaniach ważne miejsce zajmuje refleksja teoretyczna nad operacjonalizacją wymienionych pojęć.

Full description: (in Polish)

Regionalizm i lokalizm to dwie odmiany spojrzenia na terytorialność, a także dwie formy działalności i zaangażowania w kształtowanie wspólnoty i poczucia tożsamości mieszkańców danej miejscowości, okolicy. W obydwu istotną rolę odgrywa dziedzictwo kulturowe, wokół którego budowane są przeróżne strategie. Podejmowane są one przez jednostki, organizacje (stowarzyszenia, towarzystwa), mające niejednokrotnie charakter oddolny oraz przez władze samorządowe. Zajęcia koncentrują się wokół wieloaspektowości i zróżnicowania praktyk, kryjących się pod pojęciami: regionalność, lokalność, dziedzictwo kulturowe. W rozważaniach ważne miejsce zajmuje refleksja teoretyczna nad operacjonalizacją wymienionych pojęć.

Zajęcia mają formę konwersatoryjno-warsztatową z elementami wykładu. Zaplanowany jest również co najmniej jeden wyjazd w teren.

Zagadnienia:

1. Wprowadzenie: dlaczego warto przyglądać się regionalizmom, lokalności, dziedzictwu kulturowemu?

2. Wokół regionalizmu  ujęcia teoretyczne (dawne i współczesne)

3. Organizacje regionalne i ich działacze. Kim są regionaliści?

4. Przykłady działań regionalnych (zinstytucjonalizowanych) i ich odbiorcy

5. Działalność regionalna a społeczność lokalna  działania oddolne i ich odbiorcy

6. Wokół lokalności  podejście teoretyczne

7. Społeczność lokalna jako kategoria analityczna  zalety i wady

8. Społeczność lokalna w praktyce  wspólnota? formy i typy aktywności (działania), odbiorcy

9. Dziedzictwo kulturowe w teorii

10. Tworzenie i wykorzystywanie dziedzictwa kulturowego (poziom ogólnopolski i regionalny/lokalny)

11. Narodowe i lokalne dziedzictwo kulturowe w akcji  przykłady

12. Regionalność, lokalność, dziedzictwo kulturowe jako produkt turystyczny (m.in. oferta, marka; zalety i zagrożenia).

Bibliography:

Ashworth G.J., Sfragmentaryzowane dziedzictwo: sfragmentaryzowany instrument sfragmentaryzowanej polityki [w:] Dziedzictwo kulturowe w XXI wieku. Szanse i wyzwania, red. M.A. Murzyn, J. Purchla, Kraków 2007, s.29-42.

Barańska K., Determinanty kształtowania wizerunku społeczności lokalnej, [w:] Dziedzictwo kulturowe w regionach europejskich. Odkrywanie, ochrona i (re)interpretacja, red. E. Kocój, T. Kosiek, J. Szulborska-Łukaszewicz, Kraków 2019, s. 41-61.

Etnografie instytucji dziedzictwa kulturowego, red. Ł. Gaweł, M. Kostera, Kraków 2018.

Kempny M., Tradycje lokalne jako podstawa kapitału społecznego. Co tradycja może znaczyć dla społeczności lokalnej w dobie globalizacji, [w:] Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność, red. J.Kurczewska, Warszawa 2004, s. 148-163.

Kowalski P., O kulturze ludowej i tym co się z nią robi, [w:] Popkultura i humaniści. Daleki od kompletności remanent poglądów i mistyfikacji, Kraków 2004, s. 145-168.

Kasprzyk D., Regionalizm w Internecie (wybrane zagadnienia), [w:] Etnograficzne wędrówki w głąb sieci. Homo interreticus, red. E. Jagiełło, P. Schmidt, wyd. Portalu Wiedza i Edukacja 2010, e-book

Poniedziałek J., Przyczyny i etapy kształtowania się regionalizmu, „Studia Regionalne i Lokalne” 2018, nr 4(74), s. 48-74.

Robotycki Cz., Społeczność lokalna a współczesny regionalizm i tożsamość lokalna, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2012/2 (17), s. 1753.

Stawarz A., O potrzebie badań nad znaczeniem regionalnych towarzystw kultury we współczesności, [w:] Na ścieżkach mazowieckiej i podlaskiej krainy. Księga poświęcona pamięci profesora Arkadiusza Kołodziejczyka, red. Tadeusz Skoczek, Warszawa 2014, s. 387-397.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

- ma wiedzę na temat regionalizmu, lokalności, dziedzictwa kulturowo ujmowanych teoretycznie, jako narzędzia opisu danej rzeczywistości społeczno-kulturowej;

- ma wiedzę co może kryć się pod pojęciami regionalizmu, lokalności, dziedzictwa kulturowego w praktyce;

- potrafi zanalizować działania, które są określane jako regionalizm i w których wykorzystywane są elementy dziedzictwa kulturowego;

- potrafi samodzielnie przygotować projekt działań regionalnych, w którym wyjaśnia znaczenie dziedzictwa kultury;

- rozumie rolę, jaką pełni w rzeczywistości społecznej regionalizm, lokalność i dziedzictwo kulturowe;

- jest uwrażliwiony na zagadnienia regionalizmu, lokalności i dziedzictwa kulturowego, poddaje je refleksji i krytycznej ocenie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

 obecność (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności) i aktywne uczestniczenie w zajęciach konwersatoryjnych;

 uczestniczenie w co najmniej jednym wyjeździe terenowym;

 przygotowanie i przedstawienie prezentacji na temat wybranego aspektu regionalizmu lub lokalności, lub dziedzictwa kulturowego;

 zaliczeniem zajęć jest samodzielna praca pisemna na temat z zakresu regionalizmu lub lokalności, lub dziedzictwa kulturowego.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Waszczyńska
Group instructors: Katarzyna Waszczyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)