University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Antropologia w działaniu - badania pilotażowe

General data

Course ID: 3102-LZET
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Antropologia w działaniu - badania pilotażowe
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zastosowanie wiedzy antropologicznej i umiejętności badań etnograficznych w praktyce. Studenci wcielą się w rolę członków zespołu badawczego, któremu postawiono za zadanie przeprowadzenie zwiadu etnograficznego we wsi Markowa. 10 września 2023 roku w tej podkarpackiej wsi odbyła się beatyfikacja rodziny Ulmów, którzy w wyniku donosu, zostali zamordowani przez Niemców za udzielanie pomocy Żydom w 1944 roku. Celem zwiadu jest uchwycenie pierwszych skutków wpływu beatyfikacji na życie mieszkańców wsi i wizję rozwoju Markowej, oraz sformułowanie pytań badawczych wymagających dalszej pogłębionej eksploracji badawczej.

Full description: (in Polish)

W swojej pracy zawodowej antropologowie bardzo często stają się członkami zespołów badawczych, grup konsultacyjnych i eksperckich. Celem tych zespołów jest dostarczenie w określonym czasie wiedzy o życiu lub problemie społecznym. Bardzo często antropologowie nie mają wystarczającej ilości czasu by dogłębnie zgłębić dane zjawisko, dlatego muszą polegać na swojej ogólnej wiedzy antropologicznej, wrażliwości etnograficznej, umiejętnościach badawczych, oraz pracy zespołowej. W trakcie zajęć stworzymy taki zespół badaczy, którego celem będzie przeprowadzenie zwiadu etnograficznego we wsi Markowa i na jego podstawie sformułowanie pytań badawczych wymagających dalszych pogłębionych badań.

Zajęcia rozpoczną się od dwóch 2-godzinnych spotkań w Warszawie (22.04 i 6.05 godz 13.15-14.45 s. 108). W ich trakcie nastąpi zapoznanie się z problemem badawczym, szkolenie, oraz sformułowanie wstępnych hipotez.

Następnie udamy się na zwiad badawczy do Markowej (12 – 19 maja), gdzie będziemy mieć spotkania eksperckie w Muzeum Polaków Ratujących Żydów, Parafii Markowa oraz Skansenie, oraz przeprowadzimy obserwacje uczestniczące oraz rozmowy z mieszkańcami.

Po powrocie do Warszawy odbędą się jeszcze dwa 2-godzinne spotkania podsumowujące (20.05 i 27.05 godz 13.15-14.45 s. 108) oraz prezentacja wyników zwiadu na seminarium badawczym (termin do ustalenia) z udziałem szerszej publiczności.

Bibliography:

Bogumił, Zuzanna, and Małgorzata Głowacka-Grajper. 2019. Milieux de Mémoire in Late Modernity. Bern, Switzerland: Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b15596, p. 187-248.

Grabowski, Jan, and Dariusz Libionka. 2016. ‘Bezdroża polityki historycznej. Wokół Markowej, czyli o czym nie mówi Muzeum’. Zagłada Żydów. Studia i Materiały, no. 12 (November): 619–42. https://doi.org/10.32927/ZZSiM.449.

Kobielska, Maria. 2016. ‘Polska pamięć autoafirmacyjna’. Teksty Drugie, no. 6: 358–74.

———. 2019. ‘The Touchstone of Polishness? Suffering Exhibited in “New Museums” in Poland’. The Polish Review 64 (2): 121–31. https://doi.org/10.5406/polishreview.64.2.0121.

Podbielska, Alicja. 2019. ‘Święta rodzina z Markowej: kult Ulmów i polityka historyczna’. Zagłada Żydów. Studia i Materiały, no. 15 (December): 575–606. https://doi.org/10.32927/ZZSiM.2020.15.24.

Ray, Larry, and Sławomir Kapralski. 2019. ‘Introduction to the Special Issue – Disputed Holocaust Memory in Poland’. Holocaust Studies 25 (3): 209–19. https://doi.org/10.1080/17504902.2019.1567657.

Szarek, Jarosław and Mateusz Szpytma. 2007. Sprawiedliwi wśród Narodów Świata. Przejmująca historia polskiej rodziny, która poświęciła swoje życie, ratując Żydów. Kraków: Dom Wydawniczy “Rafael”.

Wóycicka, Zofia. 2019. ‘Global Patterns, Local Interpretations: New Polish Museums Dedicated to the Rescue of Jews during the Holocaust’. Holocaust Studies 25 (3): 248–72. https://doi.org/10.1080/17504902.2019.1567660.

———. 2020. ‘„Serdecznie dziękujemy za przybliżenie nam historii Polaków ratujących Żydów”. Recepcja polskich muzeów „Sprawiedliwych” w świetle wpisów w księgach gości – Apteka pod Orłem, Willa Żabińskich, Muzeum Ulmów’. Teksty Drugie, no. 4: 188–212.

———. 2022. ‘A Global Label and Its Local Appropriations. Representations of the Righteous Among the Nations in Contemporary European Museums’. Memory Studies 15 (1): 20–36. https://doi.org/10.1177/17506980211017928.

Filmy:

Film Bogdana Raci "Ulmowie. W imię Chrystusa" https://www.youtube.com/watch?v=5w2XvDwBuzg

„Samarytanie z Markowej. Historia Rodziny Ulmów”, spot Województwa Podkarpackiego https://www.youtube.com/watch?v=nKc_Vbtuk-0

Strony Internetowe:

Muzeum Polaków Ratujących Żydów https://muzeumulmow.pl/pl/

Parafia Markowa https://markowa.przemyska.pl/parafia/rodzina-ulmow/

Skansen Markowa https://www.skansen-markowa.pl

Learning outcomes: (in Polish)

Student potrafi zastosować swoją ogólną wiedzę antropologiczną i umiejętności etnograficzne w badaniach terenowych wymagających pracy zespołowej i wykonywanej pod wpływem presji czasu

Student potrafi rozpoznawać odmiennie stanowiska światopoglądowe, identyfikować i charakteryzować wyobrażenia o przeszłości i przyszłości grupy

Student potrafi słuchać ze zrozumieniem, analizować, uzasadniać i poddawać krytyce idee i argumenty

Student zwiększy refleksyjność w postrzeganiu dyskursu publicznego i jego wpływu na życie społeczne małych grup lokalnych

Student rozwinie swoje kompetencje krytycznego spojrzenia na rzeczywistość, a także krytycznej dyskusji na temat tych zagadnień

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Czynny udział w zajęciach jest wymagany i jest warunkiem zaliczenia. Wyjazd na zwiad etnograficzny jest obligatoryjny i nie może być skrócony.

Warunkiem zaliczenia zwiadu jest dostarczenie 3-4 stronnicowego raportu ze zwiadu. Jego treść i struktura będą ustalone na pierwszych zajęciach.

Warunkiem zaliczenia cały zajęć jest: zespołowe przygotowanie prezentacji zawierającej rezultaty zwiadu oraz czynny udział w prezentacji wyników zwiadu w trakcie seminarium z udziałem szerszej publiczności.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Field practice, 70 hours more information
Coordinators: Zuzanna Bogumił
Group instructors: Zuzanna Bogumił
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)