Facultative course. From tribal sheikdoms to oil monarchies. Socio-political changes in Eastern Arabia in the 20th century.
General data
Course ID: | 3104-L3F-PSDNM-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | Facultative course. From tribal sheikdoms to oil monarchies. Socio-political changes in Eastern Arabia in the 20th century. |
Name in Polish: | Zajęcia fakultatywne. Od plemiennych szejkanatów do naftowych monarchii. Przemiany społeczno-polityczne W Arabii Wschodniej w XX w. |
Organizational unit: | Faculty of History |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia są adresowane do studentów historii i innych kierunków humanistycznych. Wymagana jest znajomość j. angielskiego na poziomie co najmniej B1. |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach zostanie podjęta próba charakterystyki przemian społeczno-politycznych, które zaszły w krajach Arabii Wschodniej w XX w. po przejściu z gospodarki tradycyjnej, opartej na pasterstwie i handlu, do gospodarki bazującej na dochodach z wydobycia ropy naftowej. Pokazany zostanie proces transformacji luźnych organizacji plemiennych w nowoczesne i scentralizowane monarchie. Nastąpi to z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych krajów, roli religii oraz zmian w otoczeniu międzynarodowym. |
Full description: |
(in Polish) Tematem konwersatorium są zmiany społeczne i polityczne w krajach Arabii Wschodniej: Arabii Saudyjskiej, Bahrajnie, Katarze, Kuwejcie, Omanie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich w XX w. Państwa te wchodziły w poprzednie stulecie jako organizacje plemienne, nierzadko zależne od Wielkiej Brytanii. Ich gospodarka opierała się na pasterstwie, handlu i ograniczonym rolnictwie. Odkrycie ropy naftowej w latach 30. XX w. otworzyło przed nimi całkowicie nowe perspektywy. Dotychczasowe dziedziny gospodarki zostały wyparte przez przemysł naftowy i związane z nim usługi. Dochody z niego uzyskane pozwoliły przekształcić konfederacje plemienne w nowoczesne państwa, jak i utworzyć nowe organizmy państwowe, takie jak Arabia Saudyjska czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. W efekcie region uważany dotąd za mało znaczący, zaczął odgrywać coraz większą rolę w polityce międzynarodowej, co uwidoczniło się w kryzysach naftowych z lat 1973 i 1979. Gwałtowane wejście Arabii Wschodniej w nowoczesny świat niosło za sobą również negatywne konsekwencje. Sprowadzenie licznych pracowników z zagranicy sprawiło, że arabskie społeczności stały się mniejszościami we własnych państwach. Aspiracje bogatych i wykształconych mieszkańców Kuwejtu czy Bahrajnu zaczęły coraz częściej być w konflikcie z absolutystycznymi rządami opartymi na konserwatywnym islamie i tradycyjnych wartościach. Ujawniły się też z nową mocą lokalne spory i geopolityczne rywalizacje (przede wszystkim na linii Arabia-Iran). Celem zajęć jest analiza zarysowanych wyżej zmian i procesów. Szczegółowy zakres tematów znajduje się w sylabusie zajęć. |
Bibliography: |
(in Polish) Wykaz źródeł i opracowań znajduje się w rubryce „Literatura” w sylabusie zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1) Wiedza - student posiada uporządkowaną wiedzę na temat zmian społeczno-politycznych w Arabii Wschodniej w XX w. - student zna w stopniu podstawowym geografię polityczną Arabii Wschodniej - student charakteryzuje różnice w rozwoju omawianych krajów 2) Umiejętności - student potrafi korzystać z różnych rodzajów źródeł do historii Bliskiego Wschodu w XX w. - student potrafi wskazać najważniejsze zmiany w społeczeństwach Arabii po odkryciu ropy - student potrafi ocenić politykę wewnętrzną i zagraniczną omawianych krajów 3) Postawy - student ma świadomość kulturowej specyfiki regionu Arabii Wschodniej - student rozumie potrzebę znajomości historii do wyjaśnienia współczesnych zjawisk - student zdaje sobie sprawę z konieczności ciągłego pogłębiania swojej wiedzy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Konwersatorium będzie polegało na analizie materiału źródłowego, obejmującego opisy podróżnicze, dokumenty archiwalne, artykuły prasowe, wspomnienia czy akty normatywne. Analiza ta będzie odbywała się w formie dyskusji i będzie dodatkowo uzupełniona lekturą opracowań naukowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach. - Dopuszczalne są 3 nieobecności. Pierwszą można mieć bez konieczności usprawiedliwienia się. Drugą i trzecią należy odrobić w porozumieniu z prowadzącym. Czwarta i kolejna będą oznaczały niezaliczenie przedmiotu. - W zakresie aktywności oceniany będzie stopień przygotowania z zadanej literatury oraz merytoryczny udział w dyskusji na zajęciach. |
Copyright by University of Warsaw.