University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of England under the Tudors (1485 – 1603)

General data

Course ID: 3104-M3K1-HAT/Z-OG
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of England under the Tudors (1485 – 1603)
Name in Polish: Historia Anglii w dobie Tudorów (1485 – 1603) - cz. I
Organizational unit: Faculty of History
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses
general courses

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z wybranymi aspektami historii Anglii za panowania Tudorów (1485 – 1603). Rządy tej dynastii, a szczególnie czasy, gdy na tronie zasiadała Elżbieta I, dość powszechnie postrzegane są jako złoty wiek w dziejach angielskiej monarchii. Wykład koncentrować będzie się wokół kluczowych dla zrozumienia epoki wątków: przeobrażeń ustrojowo – politycznych, przemian religijnych i społecznych, umacnianiu pozycji międzynarodowej i budowie podstaw morskiej potęgi Anglii

Full description: (in Polish)

Główne wątki omawiane na wykładzie:

• Anglia u progu rządów Henryka VII. Bilans otwarcia.

• Zmiany demograficzno – społeczne w Anglii XVI w.

• Kształtowanie się systemu i zasad ustrojowych w Anglii dobry Tudorów.

• Początki reformacji i budowa podstaw Kościoła Anglikańskiego.

• Polityka wyznaniowa Tudorów i jej uwarunkowania.

• Wyzwania i zagrożenia dla monarchii Tudorów.

• Anglia i jej sąsiedzi w XVI w.

• Narodziny polityki kolonialnej Anglii.

• Kultura angielska doby Tudorów i jej największe osiągnięcia

• Rządy Tudorów w historiografii.

• Rządy Tudorów w tradycji i kulturze popularnej.

Bibliography: (in Polish)

Dzieje Anglii w czasach Tudorów od lat budzą niezmiennie duże zainteresowanie badaczy i doczekały się bardzo wielu opracowań. Zdecydowana większość z nich jest w języku angielskim. W tym miejscu mogę polecić dostępne w BUW prace: J. Guy, Tudor England, OUP 1988 (niestety niemal 600 stron) lub S.T. Bindoff, Tudor England (seria Pelican History of England, v.5), Londyn 1972 (znacznie mniejsze – 300 stron kieszonkowy format); The Oxford illustrated history of Tudor and Stuart Britain / ed. by John Morrill, 1996, 2000.

Cennym uzupełnieniem tematyki omawianej podczas wykładów mogą być wydane w języku polskim: P. Johnson, Historia Anglików, Gdańsk 1995 (lub 2002) oraz biografie: Henryka VIII (A.F. Pollard), Marii Tudor (M. Bogucka) , Elżbiety I (S. Grzybowski). Choć wiele ze znajdujących się w nich tez uległo weryfikacji, to w warstwie faktograficznej można na tych tekstach polegać.

Osoby interesujące się prywatnym życiem Tudorów mogą zapoznać się z pracą Davida Starkey’a, Królowe: sześć żon Henryka VIII, Poznań 2004 (2010 – II wyd.)

Learning outcomes: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z wybranymi aspektami historii politycznej i społecznej Anglii od schyłku wieku XV do początków XVII stulecia.

Po zakończeniu pełnego cyklu student:

(wiedza)

• przedstawia, w ujęciu chronologiczno – problemowym, dokonania kolejnych władców z dynastii Tudorów, uwzględniając uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i polityczne;

• opisuje główne etapy kształtowania się sytemu polityczno – ustrojowego monarchii Tudorów;

• przedstawia genezę i rozwój reformacji w Anglii, charakteryzuje politykę wyznaniową Tudorów oraz jej uwarunkowania i następstwa;

• charakteryzuje, w ujęciu dynamicznym, położenie międzynarodowe i pozycję Anglii w Europie;

• przedstawia największe osiągnięcia kultury angielskiej XVI w;

• charakteryzuje różne tradycje historiograficzne i spory wokół oceny panowania dynastii Tudorów.

(umiejętności)

• Stosuje poprawną terminologię i pojęcia z zakresu problematyki wykładu

• Ocenia dokonania monarchów z dynastii Tudorów i uzasadnia swoje opinie, wykorzystując treści wykładu;

• Analizuje i interpretuje przejawy trwałości legendy dynastii i czasów Tudorów;

(Kompetencje personalne i społeczne)

• Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia i ocen historiografii .

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem niezbędnym do uzyskania zaliczenia jest frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz uzyskanie przynajmniej 50% punktów z pisemnego kolokwium na zakończenie semestru. Sprawdzać ono będzie nie tylko znajomość faktografii, ale również umiejętności dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych, formułowania własnych ocen i argumentacji. Zakres merytoryczny kolokwium: treści podawane na wykładzie

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)