University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Artists, scholars and amateurs. Art and zoology of the sixteenth and seventeenth centuries

General data

Course ID: 3105-AUA-K
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Artists, scholars and amateurs. Art and zoology of the sixteenth and seventeenth centuries
Name in Polish: Artyści, uczeni i amatorzy. Sztuka i zoologia XVI-XVII w.
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Konwersatoria
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest prześledzenie wzajemnych relacji sztuki i historii naturalnej w epoce nowożytnej. Przedmiotem refleksji będą zarówno inspiracje, jakie czerpali artyści ze współczesnej sobie wiedzy zoologicznej, jak i rola sztuki i artystów w tworzeniu i transferze wiedzy.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest prześledzenie wzajemnych relacji sztuki i historii naturalnej w epoce nowożytnej. Przedmiotem refleksji będą zarówno inspiracje, jakie czerpali artyści ze współczesnej sobie wiedzy zoologicznej, jak i rola sztuki i artystów w tworzeniu i transferze wiedzy.

Wstępna część zajęć zostanie poświęcona:

- nakreśleniu starożytnych i średniowiecznych podstaw nowożytnej wiedzy zoologicznej ze szczególnym uwzględnieniem roli rękopisów i wczesnych edycji wzbogacanych ilustracjami (Arystoteles, Pliniusz, Solinus, Fizjolog i inne bestiariusze, Albert Wielki i Tomasz z Cantimpré);

- zarysowaniu podstaw nowożytnej zoologii ze szczególnym uwzględnieniem sposobów, w jakie uczeni pozyskiwali okazy i wizerunki trudno dostępnych zwierząt (Conrad Gessner, Ulisse Aldrovandi, Jan Jonston).

W zasadniczym bloku poszczególne zajęcia będą poświęcone analizie wybranych przykładów. Każdy z uczestników zajęć uzgodni z prowadzącą szczegółowy temat krótkiego wystąpienia wprowadzającego do dyskusji. Zazwyczaj punktem wyjścia będzie albo konkretne dzieło, w którym pojawiają się motywy zoologiczne (np. rękopis O przymiotach zwierząt Manuela Filesa, 1560, Biblioteca Apostolica Vaticana, ms. Urb. gr. 149), albo pojedynczy motyw przewijający się przez ikonografię nowożytną, dające wgląd w różnorodne aspekty lub wyjątkowy aspekt zasadniczego problemu (np. Nosorożec Dürera), albo też gatunek zwierzęcia, który sprawiał szczególne problemy zoologom (np. mors).

Niezależnie od programu merytorycznego istotnym celem zajęć jest rozwijanie umiejętności warsztatowych uczestników, zwłaszcza w zakresie znajdowania bibliografii oraz wykorzystywania różnorodnych zasobów i narzędzi cyfrowych.

Bibliography: (in Polish)

Uwaga! Lektury mają charakter poglądowy i niekoniecznie odnoszą się bezpośrednio do zagadnień, które będą omawiane na zajęciach. Bibliografia do poszczególnych wystąpień uczestników będzie uzgadniania indywidualnie, stosownie do ustalonego tematu, przy założeniu że pierwsze poszukiwania bibliograficzne prowadzi autor lub autorka danego referatu.

• Pamela H. Smith, Art, Science, and Visual Culture in Early Modern Europe, "Isis" 97, 2006, s. 83-100

• Sachiko Kusukawa, The role of images in the development of Renaissance natural history, „Archives of natural history”, 38,

• 2011, s. 189-213

• Florike Egmond, Sachiko Kusukawa, Circulation of images and graphic practices in Renaissance natural history: the example of Conrad Gessner, „Gesnerus”, 73, 2016, s. 29-72.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W02 zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania; K_W03; K_W04; K_W05;

K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze;

K_W17 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła;

K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby; K_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych;

K_U04 potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne;

K_U06 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;

K_U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków; \K_U010;

K_U011 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł;

_1U012;

K_U13 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem koniecznym zaliczenia zajęć jest przygotowanie krótkiego referatu wprowadzającego do dyskusji. Kryterium oceny będzie także aktywność na zajęciach (obecność, zaangażowanie w dyskusje).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)