The Amber Coast on the cultural map of Europe
General data
Course ID: | 3105-BWNKME-KK |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | The Amber Coast on the cultural map of Europe |
Name in Polish: | Bursztynowe wybrzeże na kultowej mapie Europy |
Organizational unit: | Institute of Art History |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcie przedstawiają cykl kulturowy ludów bałtyjskich z tzw. bursztynowego wybrzeża, od najwcześniejszych społeczności zaliczonych do Bałtów, aż po koniec ich odrębności kulturowej we wczesnym średniowieczu. Szczególna rolę odgrywa kwestia wpływów zewnętrznych ośrodków cywilizacyjnych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Kto mieszkał na „bursztynowym wybrzeżu”: kim byli Bałtowie i krótki zarys historii archeologii Bałtów 2. Głębokie korzenie – gdzie i kiedy widziano początki Bałtów? 3. Prawdziwy początek? – kultura kurhanów zachodniobałtyjskich 4. Aestiorum gentes – opis źródeł i obraz archeologiczny: „matka bogów” 5. Galindai – opis źródeł i obraz archeologiczny (rogate konie i rzymskie kajdany niewolnicze) 6. Soudinoi – opis źródeł i obraz archeologiczny (byli czy nie?) 7. Dalej na północ – jak importy rzymskie trafiały nad Niemen? 8. Rządzeni przez kobietę – Sithones i cmentarzyska typu tarand 9. Hic Suebiae finis – granica cywilizacyjna na wschodzie. 10. Rewolucyjna zmiana szlaków i „obol Charona” 11. Znad Dunaju, czy ze Skandynawii – „styl gwiaździsty” na Sambii w okresie wędrówek ludów 12. Kontakty bałtyjskiego interioru w IV-V wieku AD 13. Między Renem a Morzem Czarnym – grupa olsztyńska i zapinki płytkowe 14. Wielka transformacja – grody zamiast cmentarzysk (wpływ Słowian czy odwrotnie?) 15. Okupacja czy kolaboracja – Prusowie a Krzyżacy (sprzączki AVE MARIA) |
Bibliography: |
(in Polish) Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy uczestników i informacji przekazywanych przez prowadzacego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę. G. Białuński, Studia z dziejów plemion pruskich i jaćwieskich, Olsztyn 1999. A. Bitner-Wróblewska, From Samland bis Rogaland. East-West connections in the Baltic basin during the Early Migration Period, Warszawa 2001. M.J. Hoffmann, Kultura i osadnictwo południowo-wschodniej strefy nadbałtyckiej w I tysiącleciu p.n.e. Olsztyn 2000. M.F. Jagodziński, Truso między Weonodlandem a Witlandem, Elbąg 2010. M.F. Jagodziński, Truso – legenda Bałtyku Elbąg 2015. J. Kolendo, Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki, refleksja nad przeszłością, tomy I-II, Warszawa 1998. J. Nalepa, Połekszanie (Pollexiani) – plemię jaćwięskie u północno-wschodnich granic Polski, „Rocznik Białostocki” VII, 1966 (1967), 7-34. J. Nalepa, Próba nowej etymologii nazwy Galindia, czyli Gołędź, „Acta Baltico-Slavica” IX, 1976, 191-209. J. Nalepa, W sprawie siedzib Jaćwięgów, „Rocznik Białostocki” XIV, 1981, 117-137. J. Okulicz, Pradzieje ziem pruskich od późnego paleolitu do VII w. n.e., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1973. J. Okulicz, Powiązania pobrzeża wschodniego Bałtyku i centrum sambijskiego z południem w podokresie wczesnorzymskim, [w:] K. Godłowski (red.), Kultury archeologiczne i strefy kulturowe w Europie Środkowej w okresie wpływów rzymskich, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego CCCCXXII – Prace Archeologiczne 22, Kraków 1976, 181-213. J. Okulicz, Grupy mrągowska i węgorzewska kultury zachodniobałtyjskiej a zagadnienie „Galindai” i „Soudinoi” Ptolemeusza, „Rocznik Białostocki” XIV, 1981, 152-167. Ł. Okulicz, Kultura kurhanów zachodniobałtyjskich we wczesnej epoce żelaza, Wrocław-Warszawa-Kraków 1970. Ł. Okulicz, Osadnictwo strefy wschodniobałtyckiej w I tysiącleciu przed naszą erą, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1976. M. Wańkowicz, Na tropach Smętka, Warszawa 1936 (ew. późniejsze wydania) |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem archeologii protohistorycznej K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych od antyku do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji dotyczących absorpcji kulturowej pomiędzy kręgami cywilizacyjnymi K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych mediów, archeologii i filozofii kultury K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki antycznej i pradziejowej, historii kultury i archeologii protohistorycznej oraz umiejętność wyciągania wniosków K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony zabytków i stanowisk archeologicznych K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, pracownika służby ochrony zabytków, animatora kultury, recenzenta wystaw) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) aktywność w trakcie zajęć |
Copyright by University of Warsaw.