University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Amber Coast on the cultural map of Europe

General data

Course ID: 3105-BWNKME-KK
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Amber Coast on the cultural map of Europe
Name in Polish: Bursztynowe wybrzeże na kultowej mapie Europy
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Konwersatoria
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Zajęcie przedstawiają cykl kulturowy ludów bałtyjskich z tzw. bursztynowego wybrzeża, od najwcześniejszych społeczności zaliczonych do Bałtów, aż po koniec ich odrębności kulturowej we wczesnym średniowieczu. Szczególna rolę odgrywa kwestia wpływów zewnętrznych ośrodków cywilizacyjnych.

Full description: (in Polish)

1. Kto mieszkał na „bursztynowym wybrzeżu”: kim byli Bałtowie i krótki zarys historii archeologii Bałtów

2. Głębokie korzenie – gdzie i kiedy widziano początki Bałtów?

3. Prawdziwy początek? – kultura kurhanów zachodniobałtyjskich

4. Aestiorum gentes – opis źródeł i obraz archeologiczny: „matka bogów”

5. Galindai – opis źródeł i obraz archeologiczny (rogate konie i rzymskie kajdany niewolnicze)

6. Soudinoi – opis źródeł i obraz archeologiczny (byli czy nie?)

7. Dalej na północ – jak importy rzymskie trafiały nad Niemen?

8. Rządzeni przez kobietę – Sithones i cmentarzyska typu tarand

9. Hic Suebiae finis – granica cywilizacyjna na wschodzie.

10. Rewolucyjna zmiana szlaków i „obol Charona”

11. Znad Dunaju, czy ze Skandynawii – „styl gwiaździsty” na Sambii w okresie wędrówek ludów

12. Kontakty bałtyjskiego interioru w IV-V wieku AD

13. Między Renem a Morzem Czarnym – grupa olsztyńska i zapinki płytkowe

14. Wielka transformacja – grody zamiast cmentarzysk (wpływ Słowian czy odwrotnie?)

15. Okupacja czy kolaboracja – Prusowie a Krzyżacy (sprzączki AVE MARIA)

Bibliography: (in Polish)

Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy uczestników i informacji przekazywanych przez prowadzacego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę.

G. Białuński, Studia z dziejów plemion pruskich i jaćwieskich, Olsztyn 1999.

A. Bitner-Wróblewska, From Samland bis Rogaland. East-West connections in the Baltic basin during the Early Migration Period, Warszawa 2001.

M.J. Hoffmann, Kultura i osadnictwo południowo-wschodniej strefy nadbałtyckiej w I tysiącleciu p.n.e. Olsztyn 2000.

M.F. Jagodziński, Truso między Weonodlandem a Witlandem, Elbąg 2010.

M.F. Jagodziński, Truso – legenda Bałtyku Elbąg 2015.

J. Kolendo, Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki, refleksja nad przeszłością, tomy I-II, Warszawa 1998.

J. Nalepa, Połekszanie (Pollexiani) – plemię jaćwięskie u północno-wschodnich granic Polski, „Rocznik Białostocki” VII, 1966 (1967), 7-34.

J. Nalepa, Próba nowej etymologii nazwy Galindia, czyli Gołędź, „Acta Baltico-Slavica” IX, 1976, 191-209.

J. Nalepa, W sprawie siedzib Jaćwięgów, „Rocznik Białostocki” XIV, 1981, 117-137.

J. Okulicz, Pradzieje ziem pruskich od późnego paleolitu do VII w. n.e., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1973.

J. Okulicz, Powiązania pobrzeża wschodniego Bałtyku i centrum sambijskiego z południem w podokresie wczesnorzymskim, [w:] K. Godłowski (red.), Kultury archeologiczne i strefy kulturowe w Europie Środkowej w okresie wpływów rzymskich, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego CCCCXXII – Prace Archeologiczne 22, Kraków 1976, 181-213.

J. Okulicz, Grupy mrągowska i węgorzewska kultury zachodniobałtyjskiej a zagadnienie „Galindai” i „Soudinoi” Ptolemeusza, „Rocznik Białostocki” XIV, 1981, 152-167.

Ł. Okulicz, Kultura kurhanów zachodniobałtyjskich we wczesnej epoce żelaza, Wrocław-Warszawa-Kraków 1970.

Ł. Okulicz, Osadnictwo strefy wschodniobałtyckiej w I tysiącleciu przed naszą erą, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1976.

M. Wańkowicz, Na tropach Smętka, Warszawa 1936 (ew. późniejsze wydania)

Learning outcomes: (in Polish)

K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym

K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem archeologii protohistorycznej

K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych od antyku do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji dotyczących absorpcji kulturowej pomiędzy kręgami cywilizacyjnymi

K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych mediów, archeologii i filozofii kultury

K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki antycznej i pradziejowej, historii kultury i archeologii protohistorycznej oraz umiejętność wyciągania wniosków

K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony zabytków i stanowisk archeologicznych

K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, pracownika służby ochrony zabytków, animatora kultury, recenzenta wystaw)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

aktywność w trakcie zajęć

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)