University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Dialogue within the picture, dialogue with the picture. Interactions in the medieval art

General data

Course ID: 3105-DWO-K
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Dialogue within the picture, dialogue with the picture. Interactions in the medieval art
Name in Polish: Dialog w obrazie, dialog z obrazem. Interakcje w sztuce średniowiecznej
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Konwersatoria
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Tematem wiodącym konwersatorium będzie dialog odbiorcy z obrazem, który to dialog w specyficznych przypadkach mógł przerodzić się w interakcję.

Full description: (in Polish)

Wykłady mają na celu przedstawienie zjawisk, w których stosunek odbiorcy do obrazu nie był determinowany przede wszystkim artystycznymi walorami dzieła. Dotyczy to szczególnie ówczesnego postrzegania dzieł sztuki sakralnej. W spotkaniu ze świętym wizerunkiem nie tylko odbiorca przychodził do obrazu dla zawartych w nim treści ideowych, ale także obraz „wychodził mu na przeciw”, przypominając o prawdach wiary, zachęcając czasem do określonych czynów pobożności.

W pierwszym rzędzie będzie mowa o wizerunkach kultowych, od najstarszych przedstawień Matki Boskiej z Dzieciątkiem, aż po obrazy zwielokrotnione za pomocą technik graficznych.

Omówione zostaną także niektóre zagadnienia funkcji dzieł, jakie pełniły one w praktykach pobożności. Aby móc pełnić te funkcje, ważną rolę odgrywały także kinetyczne możliwości rzeźbionych przedstawień. Podczas wykładów zostaną przedstawione także takie dzieła wraz z zarysowaniem uwarunkowań kulturowych, w których funkcjonowały.

Bibliography: (in Polish)

- H. Belting, Das Bild und sein Publikum im Mittelalter. Form und Funktion früher Bildtafeln der Passion, Berlin 1995;

- H. Belting, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010;

- G. Jurkowlaniec, Chrystus Umęczony. Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku, Warszawa 2001;

- W. Marcinkowski, Przedstawienie dewocyjne jako kategoria sztuki gotyckiej, Kraków 1994;

- M. Jakubek-Raczkowska, Tu ergo flecte genua tua. Sztuka a praktyka religijna świeckich w diecezjach pruskich państwa zakonu krzyżackiego do połowy XV wieku, Toruń 2014;

- K. Kopania, Animated Sculptures of the Crucified Christ in the Religious Culture of the Latin Middle Ages, Warszawa 2010;

- J. Tripps, Das handelnde Bildwerk in der Gotik, Forschungen zu den Bedeutungsschichten und der Funktion des Kirchengebäudes und seiner Ausstattung in der Hoch- und Spätgotik, wyd. II, Berlin 2000;

- A. Ziemba, Wspólnota rzeczy. Sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380–1520, Warszawa 2015 [Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380 - 1500, t. III]

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna podstawowe mechanizmy przekazywania treści ideowych obrazu.

Potrafi rozpoznać i interpretować szczegóły, w których poza walorami estetycznymi zawarte jest także przekaz ideowy, związany z funkcją dzieła.

Wykorzystując literaturę naukową, potrafi opracować konspekt prezentacji i przedstawić ją do dyskusji na zajęciach.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na podstawie prezentacji na wybrany temat z listy zagadnień, podanej przez prowadzącego lub test (w zależności od liczebności grupy).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)