Photography and Visual Arts
General data
Course ID: | 3105-FISZP-K |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | Photography and Visual Arts |
Name in Polish: | Fotografia i sztuki plastyczne |
Organizational unit: | Institute of Art History |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom wybranych zagadnień dotyczących relacji fotografii i sztuk plastycznych. Analizie podlegają zjawiska od XIX do XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki polskiej po 1945 roku. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom wybranych zagadnień dotyczących relacji fotografii i sztuk plastycznych. Analizie podlegają zjawiska od XIX do XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki polskiej po 1945 roku. Program konwersatorium obejmuje zagadnienia dotyczące twórczości poszczególnych artystek/artystów (m.in. William Henry Fox Talbot, Gustave Courbet, Julia Margaret Cameron, Zbigniew Dłubak, Wojciech Zamecznik, Alina Szapocznikow), grup i nurtów artystycznych (m.in. realizm, Bractwo Prerafaelitów, Photo-Secession, surrealizm, pop-art, hiperrealizm), jak również refleksji teoretycznej oraz krytyki artystycznej (m.in. Peter Henry Emerson, Rosalind Krauss, Michael Fried, Urszula Czartoryska). Przeanalizowane zostaną wzajemne inspiracje, oddziaływania, stanowiska polemiczne, pozwalające przemyśleć miejsce medium fotograficznego w ramach tradycji sztuk plastycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) Art and Photography, ed. David Campany, London 2012. Batchen Geoffrey, Burning with Desire. The Conception of Photography, Cambridge MA 1997. Bates David, Photography & Surrealism. Sexuality, Colonialism and Social Dissent, London-New York 2003. Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 2008. Bułhak Jan, Fotografika, Warszawa 1931. Coke vad Deren, The Painter and the Photograph: from Delacroix to Warhol, Albuquerque 1972. Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna, tłum. Magdalena Buchta, Piotr Nowakowski, Piotr Paliwoda, Kraków 2010. Czartoryska Urszula, Przygody plastyczne fotografii, Warszawa 1965 [Gdańsk 2002]. Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk 2005. Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy historyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk 2007. Edwards Steve, Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie, Kraków 2014. Font-Reaulx de Dominique, Painting and Photography: 1839-1914, Paris 2013. Fried Michael, Why Photography Matters as Art as Never Before, New Haven 2008. Frizot Michel, A New History of Photography, Cologne 1999. Galassi Peter, Before Photography. Painting and the Invention of Photography, New York 1981. Kemp Wolfgang, Historia fotografii. Od Daguerre’a do Gursky’ego, tłum. Mariusz Bryl, Kraków 2014. Krauss Rosalind, Fotograficzne współrzędne surrealizmu, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska, „Przegląd Kulturoznawczy” 2006, nr 1, s. 100-117. Lechowicz Lech, Fotoeseje. Teksty o fotografii polskiej, Warszawa 2010. Tenże, Historia fotografii. Część 1: 1839-1939, Łódź 2012. Ligocki Alfred, Fotografia i sztuka, Warszawa 1962. Mazur Adam, Historie fotografii w Polsce 1839-2009, Warszawa 2009. Scharf Aaron, Art and Photography, London 1991. Sobota Adam, Szlachetność techniki. Artystyczne dylematy fotografii w XIX i XX wieku, Warszawa 2001. Sontag Susan, O fotografii, tłum. Sławomir Magala, Kraków 2009. Szczegółowa literatura do opracowania zostanie podana podczas zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) KW_04; K_U05; KU_14 Studenci nabędą usystematyzowaną wiedzę z zakresu historii fotografii, pogłębiając przy tym znajomość wybranych zagadnień historyczno-kulturowych. Zajęcia zachęcą do formułowania krytycznych pytań dotyczących relacji obu omawianych obszarów i wykorzystywania nabytej wiedzy w dalszych studiach. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach oraz pracy pisemnej. |
Copyright by University of Warsaw.