How did Greeks and Romans create art? - cultural and
General data
Course ID: | 3105-JGRZ-K |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | How did Greeks and Romans create art? - cultural and |
Name in Polish: | Jak Grecy i Rzymianie tworzyli sztukę? - kontekts kulturowy i historyczny |
Organizational unit: | Institute of Art History |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć będzie przybliżenie studentom kontekstu kulturowego i historycznego związanego z dziełami sztuki starożytnych Greków i Rzymian. W czasie zajęć poruszane będą tematy takie jak: mitologia grecka i rytuały, kolonizacja grecka, zagospodarowanie przestrzenne poleis, greckie techniki budowlane, status greckiego artysty, greckie rzemiosło artystyczne, finansowanie budowli i dzieł sztuki, legendy rzymskie, obce wpływy w architekturze i sztuce rzymskiej, planowanie miast i osiedli, religia rzymska w sztuce, sztuka rzymska w kontekście wojskowym, sztuka w prowincjach rzymskich, status społeczny a dzieła sztuki, rzymskie rzemiosło artystyczne. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie przybliżenie uczestnikom wybranych aspektów kontekstu kulturowego i historycznego okresu powstawania dzieł sztuki starożytnych Greków i Rzymian. W czasie zajęć poruszane będą tematy związane z mitologią grecko-rzymską, zagadnienia początków sztuki greckiej w okresie kolonizacji, zagospodarowanie przestrzenne poleis oraz urbanistyka rzymska, finansowanie budowli i dzieł sztuki, greckie i rzymskie techniki budowlane, rzemiosło artystyczne, synkretyzm religii rzymskiej, sztuka w prowincjach rzymskich, status społeczny a dzieła sztuki. |
Full description: |
(in Polish) W czasie zajęć poruszane będą następujące tematy: 1. Kolonizacja grecka, zagospodarowanie przestrzenne poleis 2. Mity greckie, legendy oraz rytuały 3. Greckie techniki budowlane 4. Finansowanie budowli i dzieł sztuki 5. Grecka rzeźba i malarstwo; status artysty 6. Teatr grecki 7. Greckie rzemiosło artystyczne 8. Mity rzymskie i synkretyzm religijny w okresie cesarstwa 9. Religia rzymska w sztuce 10. Rozwój architektury i sztuki rzymskiej w epoce podbojów 11. Planowanie miast i osiedli 12. Sztuka publiczna i sztuka prywatna 13. Architektura prywatna i sztuka autoprezentacji 14. Rzymskie rzemiosło artystyczne |
Bibliography: |
(in Polish) R. Graves, Mity greckie, 2020. M. C. Hellmann, L’architecture grecque, Vol. I.: Les principes de la construction, Paris 2002. M. C. Hellmann, Choix d'inscriptions architecturales grecques, traduites et commentées 1991. K. Michałowski, Jak Grecy tworzyli sztukę, 1970; J.A. Ostrowski, Słownik artystów starożytności: architektura, rzeźba, malarstwo, rzemiosło artystyczne, 1994; J.A. Ostrowski, Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa-Kraków 1999; Papuci-Władyka E., Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001. B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków Tom I, Warszawa 1988. A. Wolicki, E. Wipszycka, M. Węcowski, B. Bravo, Historia starożytnych Greków Tom II. Okres klasyczny, Warszawa 2009. E. Wipszycka, B. Bravo, Historia starożytnych Greków Tom III. Okres hellenistyczny, Warszawa 2010. J-P. Adam, Roman Building. Materials and Techniques, London-New York 2005. R.J.A. Talbert (ed.), Atlas of Classical History, London - New York 2003. D.S. Potter (ed), A Companion to the Roman Empire, Oxford 2006. S. Stabryła, Legendy rzymskie dla dorosłych, Warszawa 2003. Bardziej szczegółowa literatura będzie podawana podczas zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W02: zna podstawową terminologię historyczno- artystyczną dotyczącą dzieł sztuki starożytnej, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania K_W16: ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki starożytnej z innymi dziedzinami nauki, jak historia starożytna, filozofia starożytna, wiedza o starożytnej kulturze, religii i literaturze K_W17: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki starożytnej i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła K_U06: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i kultury starożytnej oraz umiejętność wyciągania wniosków K_U011: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki starożytnej oraz innych źródeł K_U013: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywny udział w zajęciach oceniany w skali 0-50 pkt., kolokwium pisemne za 50 pkt. Łącznie można zdobyć 100 pkt. Ocena końcowa obliczana według wartości procentowej: od 0 do 50% - ocena niedostateczna, od 50,1% do 67% - ocena dostateczna, od 67,1% do 84% ocena dobra, od 84,1 do 100% ocena bardzo dobra. |
Copyright by University of Warsaw.