University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Bernini i sztuka rzymska XVIIw

General data

Course ID: 3105-LBISZRZ-K
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Bernini i sztuka rzymska XVIIw
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Konwersatoria
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Wykład poświęcony jest działalności artystycznej Gianlorenza Berniniego oraz jego znaczeniu dla sztuki XVII wieku.

Full description: (in Polish)

Sztuka XVII wieku w Rzymie została w niemal wszystkich aspektach naznaczona indywidualnością Gianlorenza Berniniego. Jego nowatorskie koncepcje artystyczne, przejawiające się zarówno w pracach rzeźbiarskich jak i działalności projektowej, obejmującej architekturę, urbanistykę, wystroje wnętrz i dekoracje okazjonalne, współdecydowały o kierunkach rozwoju sztuki od drugiej ćwierci XVII w. nie tylko w Rzymie i Italii, ale też na znacznych obszarach Europy.

Zajęcia poświęcone są omówieniu działalności Berniniego i jego kręgu, ze szczególnym zaakcentowaniem zapoczątkowanych przez niego przemian artystycznych, na tle konkurencyjnych wobec jego koncepcji nurtów w sztuce rzymskiej.

Bibliography: (in Polish)

Angelini A., Gianlorenzo Bernini e i Chigi tra Roma e Siena, Siena 1998

Bernini and the Birth of Baroque Portrait Sculpture, katalog wystawy, Los Angeles, John Paul Getty Museum, 5.08-26.10.2008, Ottawa, National Gallery of Canada, 28.11.2008-8.03.2009, ed. A. Bacchi, C. Hess, J. Montagu, b.m. 2008

Bernini in Vaticano, katalog wystawy, Città del Vaticano, V-VII 1981, Roma 1981

Bernini scultore. La nascita del barocco in casa Borghese, katalog wystawy, Rzym, Galleria Borghese, 15.05-20.09.1998, a cura di A. Coliva, S. Schütze, Roma 1998

Dwugłos o Berninim (Baldinucci i Chantelou), oprac. J. Białostocki, Wrocław 1962

Gianlorenzo Bernini regista del barocco, katalog wystawy, Rzym, Palazzo Venezia, 21.05-16.09.1999, a cura di M.G. Bernardini, M. Faggiolo dell’Arco, Milano 1999

Lavin I., Bernini and the Unity of Visual Arts, New York 1980

Lavin I., Bernini e il Salvatore. La “buona morte” nella Roma del Seicento, Roma 1998

Roma barocca. Bernini, Borromini, Pietro da Cortona, katalog wystawy, Rzym, Museo Nazionale di Castel Sant’Angelo, 16.06-29.10.2006, a cura di M. Faggiolo, P. Portoghesi, Roma 2006

Wittkower R., Gianlorenzo Bernini, the Sculptor of the Roman Baroque, London 1966

Learning outcomes: (in Polish)

K2_W04, K2_W07, K2_U02, K2_K04

Po ukończeniu zajęć student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą działalności Gianlorenza Berniniego i jego znaczenia dla rozwoju dojrzałobarokowej sztuki rzymskiej; zna genezę i przemiany jego twórczości oraz jej konsekwencje dla dziejów sztuki europejskiej; rozpoznaje i analizuje dzieła Berniniego, umie scharakteryzować ich cechy formalne i wartości artystyczne; zna inne tendencje artystyczne w sztuce tego okresu; zna i rozumie współczesne metody analizy i interpretacji sztuki nowożytnej, ze szczególnym uwzględnieniem badań działalności Berniniego i sztuki rzymskiej XVII; potrafi krytycznie analizować literaturę.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie pisemne (odpowiedź na jedno z dwóch podanych pytań). Możliwe jest uzyskanie zaliczenia na ocenę dostateczną na podstawie udziału w zajęciach.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 14 hours, 30 places more information
Coordinators: Mariusz Smoliński
Group instructors: Mariusz Smoliński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)