University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Divas and composers

General data

Course ID: 3105-LDIK-OG
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Divas and composers
Name in Polish: Diwy i kompozytorzy
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: General university courses
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzyka klasyczna jest prezentowana w filmie, zwłaszcza w kinie artystycznym. Będą nas interesowały dzieła, które w ciekawy sposób problematyzują temat muzyki poważnej w kontekście kultury współczesnej.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzyka klasyczna jest prezentowana w filmie, zwłaszcza w kinie artystycznym. Będą nas interesowały dzieła, które w ciekawy sposób problematyzują temat muzyki poważnej w kontekście kultury współczesnej. Zajęcia skupione będą wokół pojawiających się często w twórczości filmowej dwóch figur: śpiewaczki oraz kompozytora.

Tematy:

- muzyka klasyczna w filmie i kulturze współczesnej

- opera jako przestrzeń eksperymentu: Aria (film nowelowy)

- opera a kolonializm: Fitzcarraldo Wernera Herzoga

Śpiewaczki

- opera – między opresją a emancypacją kobiet: Terror at the Opera Dario Argento, Medea Piera Paola Pasoliniego

- opera a relacje rodzinne: Księżyc Bernardo Bertolucciego

- blaski i cienie gwiazdorstwa: Boska Florence Stephena Frearsa

Kompozytorzy

- Ludwig van Beethoven – życie uczuciowe kompozytora: Wieczna miłość Bernarda Rose’a

- Fryderyk Chopin – artysta romantyczny: Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego

- Franz Liszt – muzyka klasyczna a kultura popularna: Lisztomania Kena Russella

- Gustav Mahler – kompozytor przełomu: Mahler Kena Russella

Bibliography: (in Polish)

Wybrane lektury:

Marcia J. Citron, When Opera Meets Film, Cambridge–New York 2010;

Catherine Clément, Dead Women, w: tejże, Opera, or the Undoing of Women, transl. by Betsy Wing, foreword by Susan McClary, Minneapolis 1988, s. 43-59;

Nicholas Cook, Muzyka, przeł. Mateusz Łuczak, Warszawa 2000;

L. Andrew Cooper, Dario Argento, Champaign 2012;

Tia DeNora, Beethoven and Social Identity, w: tejże, Beethoven and the Construction of Genius: Musical Politics in Vienna 1792-1803, Berkeley – Los Angeles 1997;

Ronald H. Dolkart, Civilization’s Aria: Filma as Lore and Opera as Metaphor in Werner Herzog’s „Fitzcarraldo”, „Journal of Latin American Lore” 1985, vol. 11, no. 2;

Jens Malte Fischer, What Did Mahler Look Like An Attempt at a Description, w: tegoż, Gustav Mahler, przeł. Stewart Spencer, New Haven - London 2011;

Alicja Helman, Ekscentryczne biografie Kena Russella, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego. Zbiór prac dedykowanych Elżbiecie Dziębowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Kraków 1999;

Piotr Kletowski, Oblicza Medei, „Ruch Muzyczny” 2015, nr 8;

T. Jefferson Kline, “…Perforce to Dream”: Oneiric Projection and Protection in „Luna”, w: tegoż, Bertolucci’s Dream Loom: A Psychoanalytic Study in Cinema, Amherst 1987, s. 147-16

Jeongwon Joe, Opera as Soundtrack, Farnham–Burlington 2003;

Richard Leppert, Opera, Aesthetic Violence, and the Imposition of Modernity: „Fitzcarraldo”, w: Beyond the Soundtrack: Representing Music in Cinema, ed. by Daniel Goldmark, Lawrence Kramer, Richard Leppert, Berkley 2007;

Anotine Lilti, The Invention of Celebrity, tłum. Lynn Jeffress, Cambridge 2017;

Ralph P. Locke, Musicology and/as Social Concern: Imagining the Relevant Musicologist, w: Rethinking Music, ed. by Nicholas Cook, Mark Everist, Oxford – New York 2001.

Lewis Lockwood, Film Biography as Travesty: Immortal Beloved and Beethoven, „The Musical Quarterly” 1997, vol. 81, no. 2;

Eftychia Papanikolaou, Trauma as Memory in Ken Russell's "Mahler", w: After Mahler's Death, red. Gerold Gruber, Morten Solvik, Jan Vičar, Olomouc 2013;

David Schroeder, Surrogate Voice: Maria Callas as Medea, w: tegoż, Cinema’s Illusions, Opera’s Allure: The Operatic Impulse in Film, London 2016;

Iwona Sowińska, Chopin idzie do kina, Kraków 2013;

Violetta Szostak, Najgorsza śpiewaczka, w: Kobiety, które igrały z bogami, Warszawa 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W08 metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury

absolwent_ka potrafi:

K_U01 wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych

K_U02 interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

K_U03 określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji

K_U05 pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze

absolwent_ka jest gotów_owa do:

K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

K_K02 przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów

K_K03 dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

obecność i aktywność na zajęciach, esej lub prezentacja końcowa. Możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 30 places more information
Coordinators: Marcin Bogucki
Group instructors: Marcin Bogucki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)