Field Practis
General data
Course ID: | 3105-LNPTW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Field Practis |
Name in Polish: | Praktyka terenowa |
Organizational unit: | Institute of Art History |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia terenowe, realizowane w ciągu 5 dni roboczych w formie wyjazdowych ćwiczeń i konwersatoriów przy wyselekcjonowanych obiektach na Mazowszu i w Warszawie. Ich trakcie omówione zostaną kluczowe zabytki oraz procesy i zjawiska kulturowo-artystyczne dotyczące historycznego regionu mazowieckiego i jego stolicy. Materiał merytoryczny koncentruje się na kilku wybranych tematach wiodących. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia terenowe, realizowane w ciągu 5 dni roboczych (poniedziałek-piątek) przez wybrane osoby z kadry IHS UW w formie wyjazdowych ćwiczeń i konwersatoriów przy wyselekcjonowanych obiektach oraz w muzeach i kolekcjach na Mazowszu i w Warszawie. W ich trakcie omówione zostaną kluczowe zabytki oraz procesy i zjawiska kulturowo-artystyczne dotyczące historycznego regionu mazowieckiego i jego stolicy, z podziałem na poszczególne epoki historyczne i stylowe. Materiał merytoryczny koncentruje się na kilku wybranych tematach wiodących, których analiza będzie podstawą. |
Bibliography: |
(in Polish) M.R. Kunkel, Architektura gotycka na Mazowszu, Warszawa 2006. Z. Świechowski, Architektura romańska w Polsce, Warszawa 2000. --- Poza Warszawą, red. A. Pieńkos i M. Wardzyński, t. 1-4, Warszawa 2018-2021. R. Małowiecki, Architektura i sztuka na Mazowszu 1795-1918, w: Dzieje Mazowsza, t. 3: 1795-1918, red. J. Szczepański, Pułtusk 2012, s. 793-844. Sztuka na Mazowszu. Nowe otwarcie, red. A. Pieńkos, M. Wardzyński, Warszawa 2019. K. Askanas, Sztuka Płocka, wyd. 2, Płock 1991. K. Guttmejer, M. Karpowicz, P. Wątroba, Kościół Bernardynów na Czerniakowie. Dzieło, artyści i projekty Tylmana z Gameren, Warszawa 2013. M. Karpowicz, Sztuka Warszawy czasów Jana III, Warszawa 1987. R. Kunkel, Renesansowa katedra płocka i jej twórca, Bernardinus de Gianotis, ,,Biuletyn Historii Sztuki", 49: 1987, nr 3–4, s. 227–249. M. Wardzyński, Sztuka nowożytna na Mazowszu. Zarys problematyki, [w:] Dzieje Mazowsza, t. II: Lata 1527–1795, red. Jan Tyszkiewicz, Pułtusk 2015, s. 629–731. --- Arkadia Heleny Radziwiłłowej: studium historyczne, red. Włodzimierz Piwkowski, Warszawa 1998. A. Cymer, Architektura w Polsce 1945–1989, Warszawa 2018. S. Lorentz, Efraim Szreger – architekt polski XVIII wieku, Warszawa 1986. G. Mika, Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury, Warszawa 2017, s. 209–228, 257–262, 309–322. T. Pawłowski, J. Zieliński, Żoliborz. Przewodnik historyczny, Warszawa 2008. Nieborów : mazowiecka rezydencja Radziwiłłów, red. Włodzimierz Piwkowski, Warszawa 2005. M. Szafrańska, Ogród – forma – symbol – marzenie, kat. wyst. Zamku Królewskiego w Warszawie, Warszawa 1999. PRA: ilustrowany atlas architektury Pragi, tekst M. Czeredys, E. Ziajkowska, projekt M. Piwowar, Warszawa 2020. J. Zieliński, Bielany. Przewodnik historyczny, Warszawa 2017. ŻOL. Ilustrowany atlas architektury Żoliborza, oprac. zbiorowe, wyd. 3, Warszawa 2021. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W04 – absolwent ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki na terenie Warszawy i Mazowsza w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk. K_W06 – absolwent ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym K_U02 – absolwent posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki zwłaszcza w sytuacji prac w terenie. K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne. K_K01 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych zwłaszcza w zakresie pracy historyka sztuki w terenie. K_K02 – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach (dopuszczalny jeden dzień vacat); egzamin pisemny z częścią wizualną i zbiorem esejów (do wyboru) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Scientific camp, 20 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Michał Wardzyński | |
Group instructors: | Michał Wardzyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.