(in Polish) Wstęp do średniowiecznych iluminowanych manuskryptów
General data
Course ID: | 3105-LWDSIM-K |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wstęp do średniowiecznych iluminowanych manuskryptów |
Organizational unit: | Institute of Art History |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia są zaproszeniem dla studentów do przeprowadzenia szeroko zakrojonej analizy średniowiecznych rękopisów europejskich. Przez pryzmat różnych tekstów i ich iluminacji przyjrzymy się kulturze i życiu codziennemu ludzi średniowiecza, zastanawiając się jednocześnie nad relacjami łączącymi słowo i ilustrację. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium będzie wprowadzeniem do tematu średniowiecznych iluminowanych rękopisów. Podczas zajęć Studenci i Studentki zapoznają się z charakterystyką tych dzieł sztuki, a przez pryzmat różnych przykładów i ich iluminacji przyjrzą się kulturze i życiu codziennemu ludzi średniowiecza. Na naszych spotkaniach będziemy przyglądać się także kompozycji i dekoracji karty manuskryptu i zastanowimy się nad relacją słowa i obrazu. Na zajęciach poruszone będą następujące tematy: - Krótka historia manuskryptu i czytelnictwa w wiekach średnich. Relacje historii sztuki a ilustrowanego rękopisu. - Metody tworzenia kodeksów. - Podstawy paleografii łacińskiej. - Dekoracja rękopisów – przegląd. - Marginalia. Na zajęciach ponadto omówimy konkretne rodzaje rękopisów, m. in. biblie, ewangeliarze, psałterze, godzinki, bestiariusze, teksty poetyckie i prozę. Historia i wytwarzanie manuskryptów: - Michelle P. Brown, Understanding Illuminated Manuscripts. A Guide to Technical Terms, revised edition, Los Angeles 2018. - Karol Głombiowski, Helena Szwejkowska, Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, Warszawa 1980. - Marco Mostert, Wytwarzanie, przechowywanie i użytkowanie. O roli tekstu pisanego w średniowieczu, przekł. Anna Adamska [w:] Kultura pisma w Średniowieczu. Znane problemy, nowe metody, red. Anna Adamska, Paweł Kras, Lublin 2013, s. 17–35. - Roman Sosnowski, Piotr Tylus, Co mówią stare rękopisy, Kraków 2010. Artystyczna strona manuskryptów: - Janet Backhouse, The Illuminated Page. Ten Centuries of Manuscript Painting in the British Library, London 1997. - Michael Camille, Images on the Edge. The Margins of Medieval Art, London 1992. - Elizabeth Moore Hunt, Illuminating the Borders of Northern French and Flemish Manuscripts, 1270-1310, New York & London 2007. - Erik Inglis, Faces of Power & Piety, Los Angeles 2008. - Margot McIlwain Nishimura, Images in the Margins, Los Angeles 2009. - Elizabeth Morrison, Beasts Factual & Fantastic, Los Angeles, Getty Trust Publications 2007. - Sophie Page, Astrology in Medieval Manuscripts, London 2017. - Sophie Page, Magic in Medieval Manuscripts, London 2017. - Pamela Porter, Courtly Love in Medieval Manuscripts, London 2003. - Lillian M. C. Randall, Images in the Margins of Gothic Manuscripts, Berkeley and Los Angeles 1966. Paleografia: - Władysław Semkowicz, Paleografia łacińska, Kraków 1951. Kultura: - Claude Duhamel-Amado, Geneviève Brunel-Lobrichon, Życie codzienne w czasach trubadurów, przeł. Anna Loba, Poznań 2000. - Jacques le Goff, Świat średniowiecznej wyobraźni, przeł. Maria Radożycka-Paoletti, Warszawa 1997. - Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa 1992. |
Bibliography: |
(in Polish) Historia i wytwarzanie manuskryptów: - Michelle P. Brown, Understanding Illuminated Manuscripts. A Guide to Technical Terms, revised edition, Los Angeles 2018. - Karol Głombiowski, Helena Szwejkowska, Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, Warszawa 1980. - Marco Mostert, Wytwarzanie, przechowywanie i użytkowanie. O roli tekstu pisanego w średniowieczu, przekł. Anna Adamska [w:] Kultura pisma w Średniowieczu. Znane problemy, nowe metody, red. Anna Adamska, Paweł Kras, Lublin 2013, s. 17–35. - Roman Sosnowski, Piotr Tylus, Co mówią stare rękopisy, Kraków 2010. Artystyczna strona manuskryptów: - Janet Backhouse, The Illuminated Page. Ten Centuries of Manuscript Painting in the British Library, London 1997. - Michael Camille, Images on the Edge. The Margins of Medieval Art, London 1992. - Elizabeth Moore Hunt, Illuminating the Borders of Northern French and Flemish Manuscripts, 1270-1310, New York & London 2007. - Erik Inglis, Faces of Power & Piety, Los Angeles 2008. - Margot McIlwain Nishimura, Images in the Margins, Los Angeles 2009. - Elizabeth Morrison, Beasts Factual & Fantastic, Los Angeles, Getty Trust Publications 2007. - Sophie Page, Astrology in Medieval Manuscripts, London 2017. - Sophie Page, Magic in Medieval Manuscripts, London 2017. - Pamela Porter, Courtly Love in Medieval Manuscripts, London 2003. - Lillian M. C. Randall, Images in the Margins of Gothic Manuscripts, Berkeley and Los Angeles 1966. Paleografia: - Władysław Semkowicz, Paleografia łacińska, Kraków 1951. Kultura: - Claude Duhamel-Amado, Geneviève Brunel-Lobrichon, Życie codzienne w czasach trubadurów, przeł. Anna Loba, Poznań 2000. - Jacques le Goff, Świat średniowiecznej wyobraźni, przeł. Maria Radożycka-Paoletti, Warszawa 1997. - Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa 1992. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W02: zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą iluminowanych rękopisów, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania; K_W03: ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny; K_W04: ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk; K_W05: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki; K_W16: ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze; K_W17: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji iluminowanych rękopisów, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła; K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby; K_U03: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki związanymi z iluminowanymi rękopisami średniowiecznymi w typowych sytuacjach profesjonalnych; K_U04: potrafi rozpoznać różne rodzaje rękopisów iluminowanych (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne; K_U06: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków; K_U010: posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł; K_U011: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł; K_U012: ma umiejętności językowe w zakresie historii sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; K_U13: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Esej na temat uzgodniony z prowadzącą (termin uzgodnienia tematu: do czwartego zjazdu) Przy zaliczeniu przedmiotu będą brane pod uwagę: - frekwencja (dopuszczona jedna nieusprawiedliwiona nieobecność) - aktywne uczestnictwo w zajęciach - esej |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
|
Type of class: |
Seminar, 14 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Zofia Załęska | |
Group instructors: | Zofia Załęska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.