University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Art Patronage: Theory and Practic

General data

Course ID: 3105-MATP-K
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Art Patronage: Theory and Practic
Name in Polish: Mecenat artystyczny - teoria i praktyka
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Konwersatoria
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone mecenatowi jako problemowi

badawczemu historii sztuki. W czasie konwersatorium

uczestnicy poznają historię naukowego namysłu nad

patronatem artystycznym i metodologiczne podstawy

badania zjawiska, a terminologiczne i teoretyczne wyzwania

skonfrontują z konkretnymi przykładami inicjatyw

artystycznych.

Full description: (in Polish)

Kategoria mecenatu artystycznego zakorzeniona w badaniach

nad historią sztuki w szczególny sposób pozwoliła na

wyjście poza ahistoryczną wizję procesu twórczego

oderwanego od najbliższego otoczenia. Podjęcie problemu

umożliwiło dostrzeżenie szerszego kontekstu dzieła sztuki –

uwarunkowań ekonomicznych, politycznych i

ideologicznych, możliwości technicznych, czynników

promocyjnych i towarzyskich, a nawet roli przypadku w

procesie twórczym. Podczas zajęć podjęty zostanie namysł

nad mecenatem artystycznym w całej złożoności zjawiska.

Przeanalizowane zostaną problemy z definiowaniem i

rozróżnieniem pomiędzy podobnymi pod wieloma

względami mecenatem, działalnością fundacyjną, polityką

artystyczną, konsumpcją dóbr… Wskazane zostaną

metodologiczne podstawy badań nad mecenatem, a

uczestnicy zajęć zastanowią się nad czynnikami

kształtującymi dzieło sztuki z perspektywy zleceniodawcy

oraz modelami podejmowania inicjatyw artystycznych.

Chronologiczna podstawa zajęć obejmuje przede wszystkim

epokę nowożytną, jednak możliwe jest rozszerzenie zakresu

o pewne przykłady wcześniejsze i późniejsze zgodnie z

zainteresowaniem uczestników. W związku z tym podstawę

dyskusji będą mogły stanowić między innymi: mecenat

Medyceuszy, Izabeli d’Este, charakterystyczne przykłady

mecenatu papieża i jego nepotów w nowożytnym Rzymie,

inicjatywy artystyczne polskich królów Jana III i Stanisława

Augusta, a nawet przedsięwzięcia amerykańskich elit

przełomu XIX i XX wieku, J.P. Morgana, Henry’ego Claya

Fricka, czy Isabelli Stewart Gardner.

Bibliography: (in Polish)

Ostateczna lista lektur uzależniona będzie od podjętych przez uczestników konwersatorium tematów. Poniższe publikacje stanowią teoretyczną bazę i przedmiot krytycznego namysłu dla uczestników zajęć.

1. J. Anderson, Rewriting the History of Art Patronage, „Renaissance Studies”, 1996, t. 10, nr 2 (Women Patrons of Renaissance Art, 1300–1600), s. 129–138.

2. U. Augustyniak, Specyfika patronatu magnackiego w Wielkim Księstwie Litewskim w XVII wieku, problemy badawcze, [w:] „Kwartalnik Historyczny”, 2002, t. 109, s. 97–110.

3. G.P. Bąbiak, „Sobie, ojczyźnie czy potomności...” Wybrane problemy mecenatu kulturalnego elit na ziemiach polskich w XIX wieku, Warszawa 2010.

4. J.A. Chrościcki, Czy można nazwać mecenasami polskich Wazów? [w:] Triumfy i porażki. Studia z dziejów kultury polskiej XVI–XVIII w., Warszawa 1989, s. 183–201.

5. M. DePrano, Art Patronage, Family, and Gender in Renaissance Florence. The Tornabuoni, Cambridge 2019.

6. M. Foss, The Age of Patronage. The Arts in Society 1660–1750, London 1971.

7. Fundator i mecenas. Magnateria Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku, red. E. Dubas-Urwanowicz, J. Urwanowicz, Białystok 2011.

8. F. Haskell, Patrons and Painters. A Study in the Relations Between Italian Art and Society in the Age of the Baroque, London 1963.

9. K. Janicka, Polityczno-społeczne uwarunkowania magnackiego mecenatu artystycznego w nowożytnej Rzeczypospolitej (XVI–XVII w.), „Quart”, 2019, t. 2, 15–32.

10. M.E., Jovanovich, M. Renn, Beyond the Commercial. Corporate Patronage Reconsidered, [w:] Corporate Patronage of Art and Architecture in the United States, Late 19th Century to the Present, ed. M.E. Jovanovich, M. Renn, New York et al. 2019, s. 1-14.

11. M. Karpowicz, Fundacje artystyczne – nieodzowny wyznacznik statusu magnata polskiego, [w:] Pod jedną koroną. Kultura i sztuka w czasach unii polsko-saskiej [katalog wystawy], red.: M. Męclewska, B. Grątkowska-Ratyńska. Warszawa 1997, s. 421–424.

12. W. Krassowski, Mecenat czy polityka artystyczna?, [w:] Mecenas, kolekcjoner, odbiorca. Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red.: E. Karwowska, A. Marczak-Krupa, Warszawa 1984, 15–38.

13. P.D. McLean, The Art of the Network. Strategic Interaction and Patronage in Renaissance Florence, Duke University Press 2007.

14. K. Niemira, Art Patronage or Consumption of Luxury Goods? Polish Magnates and Parisian Luxury Goods in the 18th Century, [w:] Artistic Patronage in Central Europe. From Private Foundations to State Art / Kunstpatronage in Mitteleuropa zwischen Privatstiftung und Staatskunst, ed. by J. Adamski, Warsaw 2021, s. 211–222.

15. E. Śnieżyńska-Stolot, Pojęcie mecenatu artystycznego, „Folia Historiae Artium”, 1981, t. 17, s. 5–14.

16. H. van der Linden, The Collaborative Authorship of Pictorial Invention in Seventeenth-century Italy. Artist, Adviser, and Patron at Palazzo Carignano, [w:] The Artist as Reader. On Education and Non-Education of Early Modern Artists, ed. H. Damm, M. Thimann, C. Zittel, Leiden–Boston 2013, 327–357.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

K_W02: zna podstawową terminologię historyczno-

artystyczną dotyczącą mecenatu artystycznego i zjawisk

pokrewnych.

K2_W03: ma uporządkowaną, ogólną wiedzę, obejmującą

terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i

innych nauk historycznych.

K_W04: ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu

mecenatu artystycznego, zjawisk pokrewnych i wybranych

zagadnień szczegółowych.

K_W05: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach

rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach

aktualnej historii sztuki.

K_W16: ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii

sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, wiedza o

kulturze, socjologia.

K_W17: zna i rozumie podstawowe metody analizy i

interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i

aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania

konkretnego dzieła.

K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,

selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne

źródła i sposoby.

K_U03: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami

teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami

historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych.

K_U04: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i

interpretację dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod,

w celu określenia jego znaczeń, oddziaływania społecznego i

miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

K_U06: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać

umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna

naukowego.

K_U07: posiada umiejętność merytorycznego

argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych

badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność

wyciągania wniosków.

K_U11: posiada umiejętność przygotowania wystąpień

ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień

szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć

teoretycznych w zakresie

historii sztuki oraz innych źródeł.

K_K01: potrafi odpowiednio określić priorytety służące

realizacji zadań, określonych przez siebie i innych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawowym warunkiem zaliczenia zajęć będzie

przygotowanie krótkiego referatu wprowadzającego do

dyskusji na temat wybranego przykładu mecenatu

artystycznego. Ocenie podlegać będzie również obecność i

aktywność na zajęciach

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Konrad Morawski
Group instructors: Konrad Morawski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)