Art Patronage: Theory and Practic
General data
Course ID: | 3105-MATP-K |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | Art Patronage: Theory and Practic |
Name in Polish: | Mecenat artystyczny - teoria i praktyka |
Organizational unit: | Institute of Art History |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone mecenatowi jako problemowi badawczemu historii sztuki. W czasie konwersatorium uczestnicy poznają historię naukowego namysłu nad patronatem artystycznym i metodologiczne podstawy badania zjawiska, a terminologiczne i teoretyczne wyzwania skonfrontują z konkretnymi przykładami inicjatyw artystycznych. |
Full description: |
(in Polish) Kategoria mecenatu artystycznego zakorzeniona w badaniach nad historią sztuki w szczególny sposób pozwoliła na wyjście poza ahistoryczną wizję procesu twórczego oderwanego od najbliższego otoczenia. Podjęcie problemu umożliwiło dostrzeżenie szerszego kontekstu dzieła sztuki – uwarunkowań ekonomicznych, politycznych i ideologicznych, możliwości technicznych, czynników promocyjnych i towarzyskich, a nawet roli przypadku w procesie twórczym. Podczas zajęć podjęty zostanie namysł nad mecenatem artystycznym w całej złożoności zjawiska. Przeanalizowane zostaną problemy z definiowaniem i rozróżnieniem pomiędzy podobnymi pod wieloma względami mecenatem, działalnością fundacyjną, polityką artystyczną, konsumpcją dóbr… Wskazane zostaną metodologiczne podstawy badań nad mecenatem, a uczestnicy zajęć zastanowią się nad czynnikami kształtującymi dzieło sztuki z perspektywy zleceniodawcy oraz modelami podejmowania inicjatyw artystycznych. Chronologiczna podstawa zajęć obejmuje przede wszystkim epokę nowożytną, jednak możliwe jest rozszerzenie zakresu o pewne przykłady wcześniejsze i późniejsze zgodnie z zainteresowaniem uczestników. W związku z tym podstawę dyskusji będą mogły stanowić między innymi: mecenat Medyceuszy, Izabeli d’Este, charakterystyczne przykłady mecenatu papieża i jego nepotów w nowożytnym Rzymie, inicjatywy artystyczne polskich królów Jana III i Stanisława Augusta, a nawet przedsięwzięcia amerykańskich elit przełomu XIX i XX wieku, J.P. Morgana, Henry’ego Claya Fricka, czy Isabelli Stewart Gardner. |
Bibliography: |
(in Polish) Ostateczna lista lektur uzależniona będzie od podjętych przez uczestników konwersatorium tematów. Poniższe publikacje stanowią teoretyczną bazę i przedmiot krytycznego namysłu dla uczestników zajęć. 1. J. Anderson, Rewriting the History of Art Patronage, „Renaissance Studies”, 1996, t. 10, nr 2 (Women Patrons of Renaissance Art, 1300–1600), s. 129–138. 2. U. Augustyniak, Specyfika patronatu magnackiego w Wielkim Księstwie Litewskim w XVII wieku, problemy badawcze, [w:] „Kwartalnik Historyczny”, 2002, t. 109, s. 97–110. 3. G.P. Bąbiak, „Sobie, ojczyźnie czy potomności...” Wybrane problemy mecenatu kulturalnego elit na ziemiach polskich w XIX wieku, Warszawa 2010. 4. J.A. Chrościcki, Czy można nazwać mecenasami polskich Wazów? [w:] Triumfy i porażki. Studia z dziejów kultury polskiej XVI–XVIII w., Warszawa 1989, s. 183–201. 5. M. DePrano, Art Patronage, Family, and Gender in Renaissance Florence. The Tornabuoni, Cambridge 2019. 6. M. Foss, The Age of Patronage. The Arts in Society 1660–1750, London 1971. 7. Fundator i mecenas. Magnateria Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku, red. E. Dubas-Urwanowicz, J. Urwanowicz, Białystok 2011. 8. F. Haskell, Patrons and Painters. A Study in the Relations Between Italian Art and Society in the Age of the Baroque, London 1963. 9. K. Janicka, Polityczno-społeczne uwarunkowania magnackiego mecenatu artystycznego w nowożytnej Rzeczypospolitej (XVI–XVII w.), „Quart”, 2019, t. 2, 15–32. 10. M.E., Jovanovich, M. Renn, Beyond the Commercial. Corporate Patronage Reconsidered, [w:] Corporate Patronage of Art and Architecture in the United States, Late 19th Century to the Present, ed. M.E. Jovanovich, M. Renn, New York et al. 2019, s. 1-14. 11. M. Karpowicz, Fundacje artystyczne – nieodzowny wyznacznik statusu magnata polskiego, [w:] Pod jedną koroną. Kultura i sztuka w czasach unii polsko-saskiej [katalog wystawy], red.: M. Męclewska, B. Grątkowska-Ratyńska. Warszawa 1997, s. 421–424. 12. W. Krassowski, Mecenat czy polityka artystyczna?, [w:] Mecenas, kolekcjoner, odbiorca. Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red.: E. Karwowska, A. Marczak-Krupa, Warszawa 1984, 15–38. 13. P.D. McLean, The Art of the Network. Strategic Interaction and Patronage in Renaissance Florence, Duke University Press 2007. 14. K. Niemira, Art Patronage or Consumption of Luxury Goods? Polish Magnates and Parisian Luxury Goods in the 18th Century, [w:] Artistic Patronage in Central Europe. From Private Foundations to State Art / Kunstpatronage in Mitteleuropa zwischen Privatstiftung und Staatskunst, ed. by J. Adamski, Warsaw 2021, s. 211–222. 15. E. Śnieżyńska-Stolot, Pojęcie mecenatu artystycznego, „Folia Historiae Artium”, 1981, t. 17, s. 5–14. 16. H. van der Linden, The Collaborative Authorship of Pictorial Invention in Seventeenth-century Italy. Artist, Adviser, and Patron at Palazzo Carignano, [w:] The Artist as Reader. On Education and Non-Education of Early Modern Artists, ed. H. Damm, M. Thimann, C. Zittel, Leiden–Boston 2013, 327–357. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: K_W02: zna podstawową terminologię historyczno- artystyczną dotyczącą mecenatu artystycznego i zjawisk pokrewnych. K2_W03: ma uporządkowaną, ogólną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych. K_W04: ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu mecenatu artystycznego, zjawisk pokrewnych i wybranych zagadnień szczegółowych. K_W05: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki. K_W16: ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, wiedza o kulturze, socjologia. K_W17: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła. K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby. K_U03: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych. K_U04: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację dzieła sztuki z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia jego znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. K_U06: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków. K_U11: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł. K_K01: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawowym warunkiem zaliczenia zajęć będzie przygotowanie krótkiego referatu wprowadzającego do dyskusji na temat wybranego przykładu mecenatu artystycznego. Ocenie podlegać będzie również obecność i aktywność na zajęciach |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Konrad Morawski | |
Group instructors: | Konrad Morawski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.