Brave new world”. Utopias and anti-utopias
General data
Course ID: | 3105-NWS-K |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Brave new world”. Utopias and anti-utopias |
Name in Polish: | "Nowy wspaniały świat”? Utopie i antyutopie |
Organizational unit: | Institute of Art History |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Tematem zajęć są różne artystyczne, polityczne oraz społeczne utopie 20. wieku oraz ich wizualne reprezentacje. |
Full description: |
(in Polish) Tematem zajęć są różne artystyczne, polityczne oraz społeczne utopie 20. wieku oraz ich wizualne reprezentacje. Punktem wyjścia do rozważań będzie lektura książki Nowy wspaniały świat Aldousa Huxleya. Celem zajęć jest zarówno zdefiniowanie i rozpoznanie istotnych dla sztuki 20. stulecia zjawisk o charakterze utopii i antyutopii, jak i prowokacja do samodzielnej analizy krytycznej dzieł anty/utopijnych. Jak przedmiot zajęć pojawią się różne teksty kultury. |
Bibliography: |
(in Polish) Aldous Huxley, Nowy wspaniały świat; przekł. [z ang.] i posł. Bogdan Baran; il. Krzysztof Kiwerski, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1988 Emma Acker; Sue Canterbury, Adrian Daub, Lauren Palmor, Cult of the Machine. Precisionism and American Art, Yale: Yale University Press, 2018 Walter Dorwin Teague, Design This Day - The Technique of Order in the Machine Age, New York, 1949, (1. wyd. 1940) Thea von Harbou, Metropolis: fragm., tł. Witold Zechenter, “Kwartalnik Filmowy” 2000, Nr 31/32, s. 73-82 Ita Heinze-Greenberg, An Artistic European Utopia at the Abyss of Time: The Mediterranean Academy Project, 1931-34, “Architectural History” Vol. 45 (2002), s. 441-482 Kunst und Propaganda: Im Streit der Nationen 1930–1945, kat. wyst. Deutsches Historisches Museum, Berlin 2007 The Machine-Age Exposition, catalogue, New York, 1927 (https://monoskop.org/images/3/30/Machine-Age_Exposition_catalogue.pdf) Andrzej Płauszewski, a.r. Mit urzeczywistniony. Dzieje i kolekcja, Łódź 1989 Jed Rasula, Acrobatic Modernism from the Avant-Garde to Prehistory, Oxford: Oxford University Press 2020 (rozdział Machine Aesthetics; Machine Age), s. 94-100 Andrzej Turowski, Budowniczowie Świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000 Andrzej Turowski, Entropia symboliczna Duchampa; rozm. przepr. Magdalena Ujma, „Kresy”. 1998, nr 2, s. 231-238 Andrzej Turowski, Wielka utopia awangardy: artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910-1930, Warszawa: PWN, 1990 Andrzej Turowski, Parowóz dziejów, Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa 2012 Agnieszka Wasieczko, O scenografii filmowej w "Metropolis" Fritza Langa : mit "nowej wieży Babel" w utopijnej architekturze awangardowej lat dwudziestych, „Kwartalnik Filmowy” 1999, Nr 28, s. 54-76 Dariusz Wojtczak, Siódmy krąg piekła: antyutopia w literaturze i filmie, Poznań: Rebis, 1994 |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W16; K_W17; K_U01; K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; K_U010; K_U011; K_1U012; K_U13 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne dwie nieobecności) i aktywności na zajęciach oraz referatu lub pracy pisemnej |
Copyright by University of Warsaw.