(in Polish) Sztuka kobiet, sztuka dla kobiet, sztuka o kobietach
General data
Course ID: | 3105-SZK-K |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Sztuka kobiet, sztuka dla kobiet, sztuka o kobietach |
Organizational unit: | Institute of Art History |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) W czasie konwersatorium zostanie zarysowana kwestia roli kobiet w historii sztuki dawnej: jako twórczyń, zleceniodawczyń i tematu przedstawień. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć przeznaczonych dla osób na wczesnych etapach studiów w dziedzinie historii sztuki zarysowany zostanie problem badawczy, jakim jest rola kobiet w sztuce dawnej (do połowy XVIII wieku). Wieloaspektowe ujęcie zagadnienia – od twórczości kobiet, przez mecenat, po przedstawianie kobiet w sztuce – pozwoli uczestnikom konwersatorium zapoznać się ze sposobami podjęcia tematu przez badaczy sztuki dawnej. Podczas kilkorga zajęć wprowadzających przedstawione zostaną elementy metodologii badań feministycznych, refleksja nad miejscem artystek w dziejach sztuki i historii sztuki jako dyscypliny naukowej, a także omówione przykłady artystek, zleceniodawczyń i motywów ikonograficznych z kobietami w roli głównej. Podczas zajęć analizowane będą teksty teoretyczne i artykuły naukowe wprowadzające w tematykę (głównie w języku angielskim). |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrana literatura (lektury na kolejne zajęcia będą udostępniane uczestnikom): J. Anderson, Rewriting the History of Art Patronage, „Renaissance Studies” 10, nr 2, 1996, s. 129–38. N. Broude, M.D. Garrard, The Expanding Discourse: Feminism and Art History, Oxford 1992. J.K. Dabbs (ed.), Life Stories of Women Artists, 1550–1800: An Anthology, Ashgate, 2009. J. Gajdošová, M. Reeves, Medieval Women: Subject & Makers of Art, London 2021. T.L. Jones (ed.), Women Artists in the Early Modern Courts of Europe c. 1450–1700, Amsterdam 2021. E.A. Kaplan, Is the Gaze Male?, [w:] Powers of Desire: The Politics of Sexuality, ed by. A. Snitow, C. Stansell, S. Thompson, New York 1983, s. 309–328. L. Nead, The Female Nude: Art, Obscenity and Sexuality, London 1992. L. Nochlin, Why Have There Been No Great Women Artists?, „ARTnews” 69, nr 9, 1971, s. 22–39, 67–71. P. Oczko, Miniaturowe światy. Historia domków dla lalek, Warszawa 2021. A. Pearson, Images of Women, [w:] The Ashgate Research Companion to Women and Gender in Early Modern Europe, ed by. A. Poska, J. Couchman, K. McIver, Farnham-Burlington 2012, s. 489–508. A.W.B. Randolph, Gendering the Period Eye: ‘Deschi da parto’ and Renaissance Visual Culture, „Art History” 27, nr 4, 2004, s. 538–562. S. Solum, Attributing Influence: The Problem of Female Patronage in Fifteenth-Century Florence, „The Art Bulletin” 90, nr 1, 2008, s. 76–100. E. Sutton (ed.), Women Artists and Patrons in the Netherlands, 1500–1700, Amsterdam 2019. J.M. Wood, Breaking the Silence: The Poor Clares and the Visual Arts in Fifteenth-Century Italy, „Renaissance Quarterly” 48, nr 2, 1995, s. 262–286. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Studenci: K_W02 znają podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie feministycznej metodologii badań; K_W04 mają uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w perspektywie feministycznej; K_W05 mają podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki dotyczących roli kobiet; K_W16 mają podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze; K_W17 znają i rozumieją podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafią je dostosować do badania konkretnego dzieła; K_U01 potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby; K_U03 potrafią posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki dotyczącymi roli kobiet w dziejach sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych; K_U04 potrafią rozpoznać i przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację dzieł z zastosowaniem osiągnięć feministycznaj historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; K_U06 umieją samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; K_U07 posiadają umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków; K_U011 posiadają umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł; K_U13 potrafią współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia zajęć będzie przygotowanie krótkiej pracy pisemnej. Ocenie podlegać będzie również obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności). |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Konrad Morawski | |
Group instructors: | Konrad Morawski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.