University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Sztuka kobiet, sztuka dla kobiet, sztuka o kobietach

General data

Course ID: 3105-SZK-K
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Sztuka kobiet, sztuka dla kobiet, sztuka o kobietach
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Konwersatoria
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

W czasie konwersatorium zostanie zarysowana kwestia roli

kobiet w historii sztuki dawnej: jako twórczyń, zleceniodawczyń

i tematu przedstawień.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć przeznaczonych dla osób na wczesnych etapach

studiów w dziedzinie historii sztuki zarysowany zostanie

problem badawczy, jakim jest rola kobiet w sztuce dawnej (do

połowy XVIII wieku). Wieloaspektowe ujęcie zagadnienia – od

twórczości kobiet, przez mecenat, po przedstawianie kobiet w

sztuce – pozwoli uczestnikom konwersatorium zapoznać się ze

sposobami podjęcia tematu przez badaczy sztuki dawnej.

Podczas kilkorga zajęć wprowadzających przedstawione zostaną

elementy metodologii badań feministycznych, refleksja nad

miejscem artystek w dziejach sztuki i historii sztuki jako

dyscypliny naukowej, a także omówione przykłady artystek,

zleceniodawczyń i motywów ikonograficznych z kobietami w

roli głównej. Podczas zajęć analizowane będą teksty teoretyczne

i artykuły naukowe wprowadzające w tematykę (głównie w

języku angielskim).

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura (lektury na kolejne zajęcia będą udostępniane

uczestnikom):

J. Anderson, Rewriting the History of Art Patronage,

„Renaissance Studies” 10, nr 2, 1996, s. 129–38.

N. Broude, M.D. Garrard, The Expanding Discourse: Feminism

and Art History, Oxford 1992.

J.K. Dabbs (ed.), Life Stories of Women Artists, 1550–1800: An

Anthology, Ashgate, 2009.

J. Gajdošová, M. Reeves, Medieval Women: Subject & Makers

of Art, London 2021.

T.L. Jones (ed.), Women Artists in the Early Modern Courts of

Europe c. 1450–1700, Amsterdam 2021.

E.A. Kaplan, Is the Gaze Male?, [w:] Powers of Desire: The

Politics of Sexuality, ed by. A. Snitow, C. Stansell, S.

Thompson, New York 1983, s. 309–328.

L. Nead, The Female Nude: Art, Obscenity and Sexuality,

London 1992.

L. Nochlin, Why Have There Been No Great Women Artists?,

„ARTnews” 69, nr 9, 1971, s. 22–39, 67–71.

P. Oczko, Miniaturowe światy. Historia domków dla lalek,

Warszawa 2021.

A. Pearson, Images of Women, [w:] The Ashgate Research

Companion to Women and Gender in Early Modern Europe, ed

by. A. Poska, J. Couchman, K. McIver, Farnham-Burlington

2012, s. 489–508.

A.W.B. Randolph, Gendering the Period Eye: ‘Deschi da parto’

and Renaissance Visual Culture, „Art History” 27, nr 4, 2004, s.

538–562.

S. Solum, Attributing Influence: The Problem of Female

Patronage in Fifteenth-Century Florence, „The Art Bulletin” 90,

nr 1, 2008, s. 76–100.

E. Sutton (ed.), Women Artists and Patrons in the Netherlands,

1500–1700, Amsterdam 2019.

J.M. Wood, Breaking the Silence: The Poor Clares and the

Visual Arts in Fifteenth-Century Italy, „Renaissance Quarterly”

48, nr 2, 1995, s. 262–286.

Learning outcomes: (in Polish)

Studenci:

K_W02 znają podstawową terminologię historyczno-artystyczną

dotyczącą dzieł sztuki, w

szczególności w zakresie feministycznej metodologii badań;

K_W04 mają uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu

historii sztuki w perspektywie feministycznej;

K_W05 mają podstawową wiedzę o głównych kierunkach

rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej

historii sztuki dotyczących roli kobiet;

K_W16 mają podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki

z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia,

wiedza o kulturze, religii i literaturze;

K_W17 znają i rozumieją podstawowe metody analizy i

interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i

aktualnej historii sztuki i potrafią je dostosować do badania

konkretnego dzieła;

K_U01 potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać,

selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne

źródła i sposoby;

K_U03 potrafią posługiwać się podstawowymi ujęciami

teoretycznymi, paradygmatami

badawczymi i pojęciami historii sztuki dotyczącymi roli kobiet

w dziejach sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych;

K_U04 potrafią rozpoznać i przeprowadzić krytyczną analizę i

interpretację dzieł z zastosowaniem osiągnięć feministycznaj

historii sztuki, w celu określenia ich

znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie

historyczno-kulturowym;

K_U06 umieją samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać

umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna

naukowego;

K_U07 posiadają umiejętność merytorycznego argumentowania

z wykorzystaniem poglądów

różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz

umiejętność wyciągania

wniosków;

K_U011 posiadają umiejętność przygotowania wystąpień

ustnych w języku polskim,

dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem

podstawowych ujęć

teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł;

K_U13 potrafią współdziałać i pracować w grupie, przyjmując

w niej różne role.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia zajęć będzie przygotowanie krótkiej

pracy pisemnej. Ocenie podlegać będzie również obecność i

aktywność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności).

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Konrad Morawski
Group instructors: Konrad Morawski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)