1900: art at the crossroads
General data
Course ID: | 3105-SZNR-K |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | 1900: art at the crossroads |
Name in Polish: | 1900: sztuka na rozdrożu |
Organizational unit: | Institute of Art History |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone jest przemianom i programom europejskiej sztuki ok. 1900 r., w przededniu wielkich awangard. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem konwersatorium, odwołującego się w tytule do słynnego katalogu Roberta Rosenbluma, 1900: Art at the Crossroads, będzie europejska sztuka przełomu wieków, w okresie wzmożonego poszukiwania dróg wyjścia poza XIX-wieczne ścieżki malarskiej „reprezentacji”. Rok 1900 – data Exposition universelle w Paryżu to symboliczny koniec XIX w., ale zarazem szczytowy moment belle époque we Francji, czas krzyżowania się i przenikania tendencji, rozdroży tradycji i nowoczesności. Ciągle żywy nurt impresjonizmu i postimpresjonizmu, konkurował wówczas z programami art nouveau i symbolizmu, prowadząc do wyklarowania się awangardowych postaw. W ramach zajęć analizowane będzie malarstwo i artystyczna refleksja czołowych artystów i krytyków, tworzących ok. 1900 r., którzy staną się ojcami XX-wiecznej nowoczesności, jak Paul Gauguin, Paul Cézanne, Vincent van Gogh, Piet Mondrian, Edvard Munch, Wassily Kandinsky, Henri Matisse czy Pablo Picasso. Na modelowych przykładach rozważane będą środowiskowe i instytucjonalne uwarunkowania sztuki, kolonie i dzielnice artystyczne (jak np. Worpswede, Skagen, Montmartre, szkoła haska). Konfrontacje artystycznej praktyki i programów sztuki różnych ośrodków pozwolą zrekonstruować złożoność twórczych postaw u progu awangardy. |
Bibliography: |
(in Polish) F. Berchting, Künstlerkolonie Worpswede, München 2006 P. G. Berman, In Another Light. Danish Painting in the Nineteenth Century, The Vendome Press 2007 Van Gogh to Kandinsky, Symbolist Landscape in Europe 1880-1910, kat. wyst., Van Gogh Museum, Amsterdam 2012 Ch. Butler, Early Modernism: Literature, Music, and Painting in Europe, 1900-1916, Oxford University Press 1994 S. Buisson, Paryż - Montmartre : narodziny sztuki nowoczesnej 1860-1920, Warszawa 2004 S. Deicher, Mondrian 1872-1944, Structures in Space, Cologne 2004 L'Ecole de La Haye : les maîtres hollandais du 19ème siècle, réd.: John Sillevis, Ronald de Leeuw, Charles Dumas, Paris 1983 Le fauvisme ou "l'épreuve du feu" : éruption de la modernité en Europe, kat. wyst., Musée d'Art moderne de la Ville de Paris, 1999 - 2000 Gauguin, Thaiti, kat. wyst., Grand Palais, Paris 2003 J. Geskó, Cézanne and the Past. Tradition and Creativity, kat. wyst., Museum of Fine Arts, Budapest 2012 A.Husslein-Arco, A. Weidinger (eds.), Decadence. Aspects of Austrian Symbolism, Vienna 2013 Kandinsky und Munchen: Begegnungen und Wandlungen, 1896-1914, Prestel-Verlag 1982 M. McCully, Picasso in Paris 1900-1907, Eating Fire, kat. wyst., Van Gogh Museum, Amsterdam 2011 Mondriaan and the Hague School: Watercolours and Drawings from the Gemeentemuseum in the Hague, Whitworth Art Gallery, University of Manchester 1980 Mythos Heimat : Worpswede und die europäischen Künstlerkolonien, hrsgb. von Thomas Andratschke, Dresden 2016 Die Nabis : Propheten der Moderne : Pierre Bonnard, Maurice Denis, Henri-Gabriel Ibels, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul-Elie Ranson, József Rippl-Rónai, Kerr-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton, Jan Verkade, Edouard Vuillard, hrsg. von Claire Fréches-Thory und Ursula Perucchi-Petri, München 2003 New Worlds: German and Austrian Art. 1890-1900, ed. R. Price, New York 2001 Paula Modersohn-Becker i artyści z Worpswede : rysunki i grafiki 1895-1906, Kraków 2000 Paris 1900, la Ville spectacle, kat. wyst., Petit Palais, Paris 2014 Paul Gauguin. The Maker of Myth, kat. wyst., Tate Modern, London 2011 U. Perucchi-Petri, Die Nabis und das moderne Paris : Bonnard, Vuillard, Vallotton und Toulouse-Lautrec, Bern 2001 D. Reynolds, Symbolist Aesthetics and the Early Abstract Art, Cambridge University Press 1995 R. Rosenblum, M. Stevens, A. Dumas, 1900: art at the crossroads, New York 2000 L. Svanholm, The Northern Light – the Skagen Painters, Copenhagen 2004 Symbolist Art Theories: a Critical Anthology, ed. H. Dorra, University of California Press, Berkley 1995 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student ma wiedzę w zakresie problematyki sztuki ok. 1900 r., potrafi scharakteryzować zjawiska stylistyczne, programy i postawy twórcze przełomu wieków, zna podstawowe pojęcia, nurty i środowiska artystyczne; zdobywa kompetencje w zakresie prezentacji problemowego zagadnienia i dyskusji w grupie. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność na zajęciach, obejmująca krótką prezentację tematu w zakresie omawianej problematyki (ok. 45 min.) – w uzgodnieniu z prowadzącą. |
Copyright by University of Warsaw.