University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

1900: art at the crossroads

General data

Course ID: 3105-SZNR-K
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: 1900: art at the crossroads
Name in Polish: 1900: sztuka na rozdrożu
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Konwersatoria
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Konwersatorium poświęcone jest przemianom i programom europejskiej sztuki ok. 1900 r., w przededniu wielkich awangard.

Full description: (in Polish)

Przedmiotem konwersatorium, odwołującego się w tytule do słynnego katalogu Roberta Rosenbluma, 1900: Art at the Crossroads, będzie europejska sztuka przełomu wieków, w okresie wzmożonego poszukiwania dróg wyjścia poza XIX-wieczne ścieżki malarskiej „reprezentacji”. Rok 1900 – data Exposition universelle w Paryżu to symboliczny koniec XIX w., ale zarazem szczytowy moment belle époque we Francji, czas krzyżowania się i przenikania tendencji, rozdroży tradycji i nowoczesności. Ciągle żywy nurt impresjonizmu i postimpresjonizmu, konkurował wówczas z programami art nouveau i symbolizmu, prowadząc do wyklarowania się awangardowych postaw. W ramach zajęć analizowane będzie malarstwo i artystyczna refleksja czołowych artystów i krytyków, tworzących ok. 1900 r., którzy staną się ojcami XX-wiecznej nowoczesności, jak Paul Gauguin, Paul Cézanne, Vincent van Gogh, Piet Mondrian, Edvard Munch, Wassily Kandinsky, Henri Matisse czy Pablo Picasso. Na modelowych przykładach rozważane będą środowiskowe i instytucjonalne uwarunkowania sztuki, kolonie i dzielnice artystyczne (jak np. Worpswede, Skagen, Montmartre, szkoła haska). Konfrontacje artystycznej praktyki i programów sztuki różnych ośrodków pozwolą zrekonstruować złożoność twórczych postaw u progu awangardy.

Bibliography: (in Polish)

F. Berchting, Künstlerkolonie Worpswede, München 2006

P. G. Berman, In Another Light. Danish Painting in the Nineteenth Century, The Vendome Press 2007

Van Gogh to Kandinsky, Symbolist Landscape in Europe 1880-1910, kat. wyst., Van Gogh Museum, Amsterdam 2012

Ch. Butler, Early Modernism: Literature, Music, and Painting in Europe, 1900-1916, Oxford University Press 1994

S. Buisson, Paryż - Montmartre : narodziny sztuki nowoczesnej 1860-1920, Warszawa 2004

S. Deicher, Mondrian 1872-1944, Structures in Space, Cologne 2004

L'Ecole de La Haye : les maîtres hollandais du 19ème siècle, réd.: John Sillevis, Ronald de Leeuw, Charles Dumas, Paris 1983

Le fauvisme ou "l'épreuve du feu" : éruption de la modernité en Europe, kat. wyst., Musée d'Art moderne de la Ville de Paris, 1999 - 2000

Gauguin, Thaiti, kat. wyst., Grand Palais, Paris 2003

J. Geskó, Cézanne and the Past. Tradition and Creativity, kat. wyst., Museum of Fine Arts, Budapest 2012

A.Husslein-Arco, A. Weidinger (eds.), Decadence. Aspects of Austrian Symbolism, Vienna 2013

Kandinsky und Munchen: Begegnungen und Wandlungen, 1896-1914, Prestel-Verlag 1982

M. McCully, Picasso in Paris 1900-1907, Eating Fire, kat. wyst., Van Gogh Museum, Amsterdam 2011

Mondriaan and the Hague School: Watercolours and Drawings from the Gemeentemuseum in the Hague, Whitworth Art Gallery, University of Manchester 1980

Mythos Heimat : Worpswede und die europäischen Künstlerkolonien, hrsgb. von Thomas Andratschke, Dresden 2016

Die Nabis : Propheten der Moderne : Pierre Bonnard, Maurice Denis, Henri-Gabriel Ibels, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul-Elie Ranson, József Rippl-Rónai, Kerr-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton, Jan Verkade, Edouard Vuillard, hrsg. von Claire Fréches-Thory und Ursula Perucchi-Petri, München 2003

New Worlds: German and Austrian Art. 1890-1900, ed. R. Price, New York 2001

Paula Modersohn-Becker i artyści z Worpswede : rysunki i grafiki 1895-1906, Kraków 2000

Paris 1900, la Ville spectacle, kat. wyst., Petit Palais, Paris 2014

Paul Gauguin. The Maker of Myth, kat. wyst., Tate Modern, London 2011

U. Perucchi-Petri, Die Nabis und das moderne Paris : Bonnard, Vuillard, Vallotton und Toulouse-Lautrec, Bern 2001

D. Reynolds, Symbolist Aesthetics and the Early Abstract Art, Cambridge University Press 1995

R. Rosenblum, M. Stevens, A. Dumas, 1900: art at the crossroads, New York 2000

L. Svanholm, The Northern Light – the Skagen Painters, Copenhagen 2004

Symbolist Art Theories: a Critical Anthology, ed. H. Dorra, University of California Press, Berkley 1995

Learning outcomes: (in Polish)

Student ma wiedzę w zakresie problematyki sztuki ok. 1900 r., potrafi scharakteryzować zjawiska stylistyczne, programy i postawy twórcze przełomu wieków, zna podstawowe pojęcia, nurty i środowiska artystyczne; zdobywa kompetencje w zakresie prezentacji problemowego zagadnienia i dyskusji w grupie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywność na zajęciach, obejmująca krótką prezentację tematu w zakresie omawianej problematyki (ok. 45 min.) – w uzgodnieniu z prowadzącą.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)