Music and politics (module 6)
General data
Course ID: | 3106-MP-W |
Erasmus code / ISCED: |
03.2
|
Course title: | Music and politics (module 6) |
Name in Polish: | Muzyka a polityka (moduł VI) |
Organizational unit: | Institute of Musicology |
Course groups: |
(in Polish) III rok I st. Muzykologia (in Polish) Przedmioty modułowe dla III r. (moduł VI) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia poświęcone są relacjom muzyki z polityką w XVII-XIX wieku w kontekście historycznym oraz z odwołaniami do współczesności. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu pokazanie relacji między polityką a muzyką w XVII, XVIII i pierwszej ćwierci XIX w. na przykładzie wybranych kompozycji m.in. A. Melaniego, A. Steffaniego, D. Scarlattiego, G. F. Händla, N. Porpory, A. Vivaldiego, G.A. Ristoriego, J.A. Hassego, J.D. Hollanda, M. Kamieńskiego, J. Stefaniego, J. Elsnera, K. Kurpińskiego. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu pokazanie relacji między polityką a muzyką w XVII, XVIII i pierwszej ćwierci XIX w. na przykładzie wybranych kompozycji m.in. A. Melaniego, A. Steffaniego, D. Scarlattiego, G. F. Händla, N. Porpory, A. Vivaldiego, G.A. Ristoriego, J.A. Hassego, J.D. Hollanda, M. Kamieńskiego, J. Stefaniego, J. Elsnera, K. Kurpińskiego, G Rossiniego, G Verdiego. Przedmiotem zajęć będą takie gatunki jak serenata, opera, kantata, oratorium. W trakcie zajęć zostanie przybliżony kontekst polityczno-historyczny wydarzeń, które stanowiły impuls do zamawiania u artystów wybranych kompozycji, postacie mecenasów-patronów, a także ich polityka kulturalna na gruncie muzyki i teatru muzycznego. W kolejności analizie zostaną poddane teksty librett, a także sposób w jaki kompozytorzy swoją muzyką dookreślali teksty poetów. |
Bibliography: |
(in Polish) Thomas McGeary, The Politics of Opera in Handel’s Britain, Cambridge 2013; Robert Hume, The Politics of Opera In Late Seventeenth-Century London, w: „Cambridge Opera Journal” 1998 nr 1, s. 15-43; M. Bucciarelli, Venice and the East: Operatic Readings of Tasso’s Armida in Early Eighteenth-Century Venice, w: Music as Social and Cultural Practice: Essays in Honour of Reinhard Strohm, red. M. Bucciarelli, B. Joncus, Woodbridge 2007; John Bokina, Opera and Politics. From Monteverdi to Henze, New Haven and London 1997; Aneta Markuszewska, Festa i muzykanadworzeMariiKazimierySobieskiej w Rzymie (1699-1714), Warszawa 2012; Maria Goloubeva, The Glorification of Emperor Leopold I in Image, Spectacle and Text, Mainz 2000; Alina Żórawska-Witkowska, Muzyka w barokowym ogrodzie: grandsdivertissements wersalskie – 1664, 1668, 1674, „Biuletyn Historii Sztuki” 2001 nr 1-4, s. 143-161; Alina Żórawska-Witkowska, Warszawska ‘Galatea’ (1628) – fakty i domysły, „Muzyka” 2003 nr 4, s. 95-118. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Dostrzeganie i rozumienie związków pomiędzy wydarzeniami politycznymi a tworzonymi w wiekach XVII-XIX kompozycjami; dostrzeganie takiej problematyki w kulturze europejskiej wybranego okresu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, lektury wybranych tekstów i tekstu zaliczeniowego obejmującego materiał z zajęć. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Naliwajek | |
Group instructors: | Katarzyna Naliwajek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.